قیمت سیب زمینی در روزهای اخیر به آستانه هر کیلو یکهزار تومان رسیده است. همچنین آمار رسمی بانک مرکزی که دیروز منتشر شد، نشان داد
کد خبر: ۱۳۵۵۱۸
قیمت سیب زمینی با 61درصد رشد حدود هر کیلو 770تومان در خرده فروشی ها عرضه می شود. علت این افزایش قیمت و راهکار مقابله با آن را در گفتگو با رضا طلایی نیک ، نماینده بهار و کبودرآهنگ که سیب زمینی اصلی ترین محصول حوزه انتخابیه اش را تشکیل می دهد، به بحث گذاشته ایم.
طلایی نیک نبود ذخیره مناسب ، کاهش کشت سیب زمینی و افزایش همزمان تقاضای این محصول را از جمله مهمترین دلایل گرانی سیب زمینی طی چند روزاخیر می داند.

علت افزایش قیمت سیب زمینی در روزهای اخیر چیست؛

پیش بینی می شد عواملی مانند کاهش سطح زیر کشت و تولید، افزایش هزینه های کشت ، نابسامانی در فرآیند ذخیره سازی و تعلل دولت در صدور مجوز واردات گونه های جدید بذر سیب زمینی موجب چنین افزایش هایی شود. اگر بخواهم دقیق تر توضیح بدهم ، باید بگویم ما در 2سال اخیر 30تا 50درصد رشد هزینه های تولیدی داشته ایم که این موضوع در زمین های استیجاری کشاورزی به صددرصد رسیده است. چون این دسته از کشاورزان توانایی خرید بذرهای مرغوب وارداتی را ندارند و لذا تولیداتشان به نصف استاندارد کاهش می یابد. همچنین منابع آبی زیرزمینی برای سیب زمینی به عنوان یک محصول پرآب نیز کاهش یافته است.

با وجود این آیا کمبود تولید سیب زمینی علت افزایش قیمت است؛

هنوز خیر. در ایران 4.5میلیون تن سیب زمینی تولید می شود که در 4فصل سال قابل برداشت است. از این رو فعلا کمبود تولید نداریم ؛ اما در فاصله برداشت های فصلی چون ذخیره سازی در انبارهای فنی و سنتی کافی نیست و کمتر از 20درصد تولید را در بر می گیرد و صنایع تبدیلی کافی هم نداریم و بنابراین در میان فصولی که به خاطر مسائل جوی ، برداشت ها با تاخیر مواجه می شود، قیمتها بالا می رود؛ اما اگر انبارهای یاد شده وجود داشته باشند، در هنگام کمبود برداشت ، عرضه موجودی انبارها عرضه و تقاضا را متعادل می کند. همچنین این انبارها ضایعات سرمازدگی یا گرمازدگی محصول را که اکنون به 20درصد می رسد از میان می برد.

محصول جدید سیب زمینی امسال کی به بازار می آید؛

محصول سیب زمینی استان های اصفهان ، همدان و آذربایجان شرقی در راه است ، اما محصول مناطق معتدل کوهستانی چون بهار، رزن ، کبودرآهنگ و اردبیل حداقل با 15روز تاخیر به علت سرما و بارندگی به بازار می آید؛ البته به طور نسبی برداشت های بهاری در فارس و گلستان آغاز شده ، اما فعلا پاسخگوی نیازها نیست و باید منتظر برداشت ها ماند.

دولت اقدامی نمی کند؛

دولت سال گذشته سود بازرگانی واردات سیب زمینی را صفر کرد تا دوره کمبود عرضه سپری شود؛ اما امسال هنوز اقدامی نکرده است.

همپای کاهش عرضه ، مصرف سیب زمینی نیز افزایش یافته است؛

مصرف سیب زمینی به علت افزایش قیمت گوشت حدود 2سال است که در سبد خانوار افزایش یافته است. تا 2سال پیش مصرف سرانه سیب زمینی در کشور حدود 50کیلوگرم بود که در 2سال اخیر حداقل 30درصد افزایش یافته است که این موضوع نیز در عدم توازن عرضه و تقاضا موثر است.

اصلی ترین راه حل برای متعادل نگه داشتن قیمت سیب زمینی چیست؛

باید فاصله زمانی میان برداشت های چهار فصل را با 2اقدام از بین برد؛ اقدام اول تقویت و راه اندازی انبارهای نگهداری سیب زمینی به مدت 6ماه است و راهکار دوم صنایع تبدیلی است که البته الان در استان هایی چون همدان ، اصفهان ، اردبیل و مرکزی با سرمایه گذاری بخش خصوصی کارهایی در حال انجام است که 700هزار تن سیب زمینی به این ترتیب عرضه می شود؛ در این صورت هم کشاورز راضی است و هم تعادل عرضه و تقاضا پابرجاست. به نظر من دولت به جای صفر کردن سود بازرگانی واردات ، این دو راهکار را تقویت کند و مشکل را برای همیشه از بین ببرد.

و راه حل فوری؛

هیچ. فعلا که باید منتظر برداشت محصول در نقاط مختلف کشور ماند تا بتدریج قیمتها کاهش یابد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها