گام به گام با خشکسالی در ایران

مناطق کم بارش کشور به ۲۴ استان افزایش یافت

گزارش بارش‌ها در کشور نشان می‌دهد باوجود بارندگی ۳۲.۶ میلی‌متری از ابتدای سال آبی‌ جاری (ابتدای مهرماه ۱۴۰۰ تا ۱۲ آذرماه)، ۲۴ استان از مجموع ۳۱ استان درگیر کم بارشی هستند.
کد خبر: ۱۳۵۱۲۰۴

به گزارش جام جم آنلاین، سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) بنا بر اعلام قبلی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی یکی از خشک‌ترین سال‌های ۵۰ ساله اخیر خواهد بود، گرچه سال آبی گذشته (ابتدای مهر۱۳۹۹ تا آخر شهریور۱۴۰۰) هم سالی خشک بود.

وضعیت بارشی تاکنون کشور هم نشان می‌دهد بارش‌های انجام شده نسبت به دو سال پیش چندان وضعیت مطلوبی نیست، چنانچه گزارش تازه موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع ۶ حوضه آبریز اصلی کشور، بالاترین بارش در این هفته و هفته آتی متعلق به حوضه آبریز اصلی دریای خزر خواهد بود و از مجموع حدود ۳۰ حوضه آبریز درجه دو، ۱۳ حوضه هفته آینده یک قطره بارندگی نخواهند داشت.

اکنون و بر اساس تازه ترین گزارش بارش، میزان بارندگی‌ های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه) تا ۱۲ آذرماه به ۳۲.۶ میلی‌متر رسیده که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۵۳.۱ میلی‌متر) کاهش ۳۹ درصدی و در مقایسه با میانگین بلندمدت با حدود ۴۰.۶ میلی‌متر بارندگی، کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بعد از تداوم بارندگی‌ ها در هفته‌های اخیر نگاهی به وضعیت بارش مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۴۲۹.۹ میلی‌متر، مازندران با ۲۴۳.۸ میلی‌متر و گلستان بدون تغییر با ۱۰۰.۶ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بررسی‌ بارش‌ ها در سراسر کشور حاکی از این است که در حال حاضر استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان سمنان با ۵.۹ میلی‌متر، سیستان و بلوچستان با ۶ میلی‌متر و خراسان رضوی نیز با ۷.۵ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌ بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا روز ۱۲ آذرماه بوده‌اند.

طبق این آمار، میزان بارندگی در دو استان‌ فارس و ایلام نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) به ترتیب ۷۶ و ۶۸ درصد کاهش داشته، هرچند از ۳۱ استان کشور که بارندگی مناسبی نسبت به سال گذشته داشته‌اند نیز ۲۴ استان دارای کاهش بارش هستند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها