از سال ۱۹۹۷ یعنی زمانی که مقدمه استفاده از وای فای شروع شد، محققان ده ها مطالعه در مورد پیامدهای آن روی سلامتی انجام دادند. نتایج این مطالعات روشن و البته تکان دهنده بود؛ وای فای می تواند بر سلامت کلی و سلامت مغز به ویژه روی کودکان تاثیر منفی بگذارد.
کد خبر: ۱۳۵۰۷۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، شاید این نتایج تکراری و تا حد زیادی مورد بحث باشد اما سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده است که امواج منفی ناشی از دستگاه های وای فای پتانسیل سرطان زایی دارند.

با این حال ۱۰ خطر بالقوه ناشی از استفاده از وای فای از این قرار است:

کمک به توسعه بی خوابی: آیا تا به حال بعد از استفاده از وای فای اتفاق نیفتاده تا تلاش بیشتری برای به خواب رفتن کنید؟ مطالعات حاکی از آن است که کسانی که در معرض تابش الکترومغناطیسی تلفن های همراه قرار می گیرند، به طور قابل توجهی سخت تر از سایرین به خواب می روند و الگوی خوابشان دچار بی نظمی می شود.

بسیاری از سیگنال های وای فای می تواند مشکلات مزمن خواب ایجاد کند. محرومیت از خواب البته تنها مشکل نیست، بلکه به دنبال آن فشار خون بالا و توسعه افسردگی نیز رخ می دهد. محققان توصیه می کنند که قبل از شروع زمان خواب دستگاه های وای فای خاموش شوند.

مضر برای رشد دوران کودکی: قرار گرفتن در معرض سیگنال های وای فای و تلفن همراه می تواند توسعه سلولی نرمال را به ویژه در جنین در حال رشد دچار اختلال کند. این گروه جمعیت بیشترین حساسیت را به اثرات مضر وای فای دارند. امواج وای فای در دسته بندی میدان های الکترومغناطیسی ماکروویو قرار دارد و ممکن است کودکان بیش از بزرگسالان در میزان بیشتری از این تشعشات را جذب کنند. آنچه نگران کننده است، اینکه خانم های باردار باید از قرار گرفتن در معرض تشعشات ماکروویو دوری کنند، چون جنین بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

موثر بر رشد سلولی: محققان آزمایشی را برای مشخص کردن تاثیر روترهای وای فای بر رشد گیاهان انجام دادند. در این آزمون گروهی از گیاهان در اتاق بدون وای فای و گروهی دیگر در اتاق با وای فای قرار داده شدند و نتیجه آن بود که بعد از دو هفته هیچ گونه رشدی در گیاهانی که در اتاق با وای فای بودند، دیده نشد.

کاهش فعالیت مغز: تحقیقات انجام شده روی اثرات تابش۴Gبر روی مغز از طریق ام آر آی ثابت کرده فعالیت مناطق مختلف مغز در افرادی که در معرض این تابش هستند، کاهش می یابد.

کاهش باروری مردان: تحقیقات ثابت کرده است که قرار گرفتن در معرض فرکانس های وای فای منجر به کاهش حرکت اسپرم و شکسته شدنDNAمی شود. البته این امواج می توانند تخمدان ها را نیز مورد حمله قرار دهند و منجر به ناباروری در هر دو جنس زن و مرد شوند.

افزایش استرس قلب: قرار گرفتن در معرض شبکه های بی سیم و۳Gو یا تلفن های همراه منجر به افزایش ضربان قلب درست مانند زمانی می شود که فرد تحت استرس شدید قرار دارد.

ابتلا به سرطان: اگرچه خطر ابتلا به سرطان در اثر دریافت فرکانس های وای فای مورد بحث است اما نمی توان آن را نادیده گرفت. مطالعات حیوانی ثابت کرده است که قرار گرفتن در معرض تابش الکترومغناطیسی خطر توسعه تومور را افزایش می دهد.

خشکی مخاط: اگر به طور مزمن از خشکی بینی، گلو یا چشم ها رنج می برید و دلیل مشخصی برای آن پیدا نمی کنید، ممکن است دچار حساسیت به الکترومغناطیسی ساطع شده از منبع های گوناگون تشعشات شده باشید. علاوه بر خشکی مخاط علائم دیگر حساسیت الکترومغناطیسی می تواند شامل تورم غشاها بدون عوامل عفونی باشد. بنابراین اگر عامل دقیقی برای خشکی مزمن مخاط تان پیدا نشد، احتمالا پای وای فای در میان است.

چه باید کرد؟

از آنجا که قرار گرفتن در معرض فرکانس های وای فای منجر به کاهش سطح ملاتونی؛ هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری در بدن می شود، مصرف این مکمل ها برای جبران اثرات زیانبار وای فای روی بی خوابی می تواند کمک کننده باشد. با این حال نباید از نظر دور داشت که این تنها راه نیست و ضروری است که خود را از اشعه وای فای دور نگاه داریم. به نوعی از ساده ترین روش های کاهش خطرات این است که لپ تاپ، موبایل و تبلت ها را در نزدیکی بدن تان نگه ندارید و بعد از اینکه کارتان با این وسایل تمام شد، از آنها فاصله بگیرید. اگر از این دستگاه ها استفاده نمی کنید هیچ دلیلی ندارد که از صبح تا شب در اطراف تان روشن باشند.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها