قرص کووید خطر مرگ و بستری را 91 درصد کاهش می دهد

قرص های آزمایشی ضد ویروسی شرکت فایزر که برای کرونا طراحی شده است، خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را تا حدود 91 درصد کاهش می دهد.
کد خبر: ۱۳۴۶۰۵۰

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رویترز، نتایج اولیه آزمایش قرص کرونای فایزر بر روی 775 بزرگسال روز جمعه منتشر شده است. مشخص شد بیمارانی که داروی این شرکت را همراه با یک داروی ضد ویروسی دیگر مصرف می‌کنند  در مقایسه با بیمارانی که از دارونما و یا پلاسیبو استفاده می‌کنند، در مجموع میزان بستری شدن یا مرگ در بیمارستان را تا 91 درصد کمتر دارند.

کمتر از 1 درصد از بیمارانی که دارو مصرف می کردند نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند و هیچ کس فوت نکرد. در گروه دارونما نیز، 7 درصد بستری و 7 مورد فوتی وجود داشت.

میکائیل دولستن، مدیر ارشد علمی فایزر به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما امیدوار بودیم که چیز خارق‌العاده‌ای داشته باشیم، اما به ندرت پیش می‌آید که داروهای عالی با تقریباً 90 درصد اثربخشی و 100 درصد محافظت در برابر مرگ ارائه شوند.»

شرکت کنندگان در این مطالعه واکسینه نشده و مبتلا به کووید-19 خفیف تا متوسط بودند. آنها به دلیل مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی در معرض خطر بالای بستری شدن در بیمارستان بودند. درمان طی سه تا پنج روز پس از علائم اولیه شروع شد و به مدت پنج روز ادامه داشت.

از بین افرادی که داروی فایزر را طی سه روز پس از شروع علائم دریافت کردند، 0.8 درصد در بیمارستان بستری شدند و هیچ یک تا 28 روز پس از درمان فوت نکردند.

آلبرت بورلا، مدیر اجرایی فایزر در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی آمریکایی CNBC گفت که بورلا گفت که این قرص 85 درصد موثر است.

فایزر جزئیات کمی در مورد عوارض جانبی گزارش کرد اما گفت که آنها خفیف بودند و میزان مشکلات بین گروه ها مشابه و حدود 20 درصد بود.

با این حال همچنان توصیه می شود که واکسیناسیون بهترین محافظت در برابر کرونا باقی خواهد ماند، اما درمان های آسان برای مهار امواج آتی بسیار مهم خواهد بود.

همچنین «مرک» رقیب فایزر، در ماه سپتامبر گزارش داد که قرص این شرکت، میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را تا 50 درصد کاهش داده است. کارشناسان نسبت به مقایسه نتایج اولیه به دلیل تفاوت در مطالعات هشدار می دهند.

بریتانیا روز پنجشنبه اولین کشور در جهان شد که قرص کرونا را به صورت رسمی تایید کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها