زنی که سرطان را شکست داده بود به نوع جدید کروناویروس مبتلا شد و رکورد طولانی‌ترین ابتلا به کووید ۱۹ را شکست.
کد خبر: ۱۳۴۳۶۳۰

به گزارش جام جم آنلاین، این زن ۴۷ ساله در بهار سال ۲۰۲۰ به دلیل ابتلا به کرونا در موسسه ملی سلامت در مریلند بستری شد. عفونت او به مدت ۳۳۵ روز با تست‌های مثبت، علائم طولانی مدت و دستگاه اکسیژن در خانه ادامه یافت.

نویسندگان این مقاله که تحقیقات‌شان به صورت پیش‌چاپ در مجله‌(medRxiv) منتشر شده است گزارش دادند که براساس آزمایش‌های این فرد، سطح ویروس در بدن وی پس از ابتلای اولیه کاهش یافته و به سختی قابل تشخیص بود اما در ماه مارس سال ۲۰۲۱ سطح ویروس در بدن او بار دیگر افزایش یافت.

حققان ژنوم نمونه‌های اولیه ویروس که در بدن او یافت شده بود را با نمونه‌های جدید مقایسه کردند و دریافتند که این ویروس، نوع مشابهی است. به بیان دیگر، این بیمار مجددا به کووید ۱۹ مبتلا نشده بود بلکه بیماری او به مدت تقریبا یک سال ادامه یافته بود.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد علت باقی ماندن ویروس در بدن این بیمار برای مدتی طولانی، ضعف سیستم ایمنی در نتیجه‌ درمان لنفوم باشد که نوعی سرطان در سیستم ایمنی است.

این بیمار سه سال قبل با درمان «سلول تی کایمریک» با موفقیت درمان شده بود اما سیستم ایمنی او به دلیل از بین رفتن بیشتر سلول‌های B که سازنده آنتی‌ بادی هستند ضعیف شده بود.

چنین مواردی به ندرت در بیمارانی با نقص ایمنی مشاهده می‌شود. برای مثال بیماری با سرطان خون به مدت ۷۰ روز مبتلا به کووید ۱۹ بود و مردی در بریتانیا برای مدت ۱۰ ماه به کووید ۱۹ مبتلا بود.

محققان در نمونه‌های کروناویروس این بیمار که مبتلا به سرطان لنفوم بوده است دو جهش حذفی یافتند که یکی از آنها در ژن‌های کد کننده پروتئین سنبله ویروس و دیگری در خارج از پروتئین سنبله بود.

چنین مواردی نادر هستند اما می‌توانند باعث به وجود آمدن جهش‌های جدید شوند زیرا ویروس زمان بیشتری برای تکامل در اختیار دارد. این بیمار در نهایت درمان شد و از ماه آوریل تاکنون تست‌های او منفی بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها