در بدن حجم وسیعی از بیماران مبتلا به کرونا یک پروتئین مربوط به سیستم ایمنی خطرناکی تولید می شود که به بافت های بدن حمله می کند و در نتیجه باعث تشدید بیماری کرونا می شود.
کد خبر: ۱۳۳۸۲۵۰

به گزارش جام جم آنلاین ، محققان دانشگاه استنفورد، نمونه های خون تقریباً 200 بیمار بستری شده کرونایی را در ماه های اولیه همه گیری مورد بررسی قرار دادند و سیگنال هایی را در خون این بیماران تشخیص دادند که مشابه علائم بیماران مبتلا به لوپوس و سایر بیماری های خود ایمنی بود.

به عبارت دیگر نیمی از بیماران دچار اتوآنتی بادی هایی شده اند که بسیار خطرناک هستند و مولد یک پروتئین خطرناک به شمار می روند.

در آزمایشات دیگری مشخص شد که تعداد زیادی از بیماران مبتلا در خون خود چنین آنتی بادی های مضر و خطرناکی دارند.

یکی از محققان این پژوهش می گوید: «وقتی به دلیل کرونا در بیمارستان بستری شوید حتی اگر هم مرخص شوید شاید کار شما با ویروس کرونا تمام نشده است چرا که ممکن است این پروتئین خطرناک و تولید شده را در بدنتان داشته باشید.» برای تعیین ارتباط بین این اتوآنتی بادی ها و علائم شدید کووید و همچنین پیوندهای احتمالی با عوارض طولانی کووید ، مطالعات بیشتری لازم است.

از ابتدای همه گیری پزشکان متوجه شده اند که بیماران مبتلا به موارد شدید کووید علائم مشترکی با بیماری های خود ایمنی دارند.

در بیماریهای خود ایمنی ، سیستم ایمنی فرد به جای حمله به ویروس خارجی یا نوع دیگری از مهاجمان ، به اشتباه به سایر قسمت های بدن حمله می کند.

این شرایط خود ایمنی شامل لوپوس ، بیماری های سلیاک و دیابت نوع 1 است.

شرایط خود ایمنی اغلب شامل تورم ، لخته شدن خون ، خستگی و تب است ؛ یعنی همه علائمی است که پزشکان در بیماران مبتلا به کووید مشاهده کرده اند.

محققان همچنین گفته اند که یک واکنش خود ایمنی ممکن است یکی از عوامل ایجاد کرونای طولانی مدت باشد  که در آن بیماران از علائم بسیار طولانی تر از یک دوره عفونی معمولی دو هفته ای رنج می برند.

 

واکنش های مرگبار خودایمنی

یک مطالعه جدید در ژورنال «ارتباطات طبیعی» منتشر شد  نشان می دهد که واکنش های خودایمنی در بیماران مبتلا به کرونا شدید چقدر شایع است.

این مطالعه توسط محققان دانشگاه استنفورد ، دانشگاه فیلیپس ماربورگ در آلمان و دانشگاه پنسیلوانیا انجام شد.

محققان نمونه های خون بیمارانی را که در مارس و آوریل 2020  بستری شده بودند، مورد مطالعه قرار دادند.

در مطالعه این نمونه های خون ، محققان به دنبال آنتی بادی ها بودند که مولد نوعی پروتئین سیستم ایمنی است و به بافت های بدن حمله می کند و در نهایت باعث ایجاد شرایط خود ایمنی می شود.

تحقیقات قبلی، اتوآنتی بادی ها را در بیماران مبتلا به کووید و در کودکان مبتلا به سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) شناسایی کرده است.

محققان استنفورد در این تحقیق دنبال دار به دنبال آنتی بادی های مختلفی بودند؛ از جمله آنتی بادی های مرتبط با بیماری های خودایمنی مختلف مانند لوپوس و اسکلروز سیستمیک.

این واکنش خود ایمنی ممکن است ناشی از بیماری شدید و طولانی مدت کرونا باشد که باعث می شود سیستم ایمنی بدن بیش از حد فعال شود.

برای برخی از بیماران ، عفونت کروناویروس ممکن است سطوح بالاتری از پروتئین های سیستم ایمنی طبیعی را ایجاد کند که قبل از ورود ویروس به بدن وجود داشت.

برای برخی دیگر، سیستم ایمنی ممکن است توسط ذرات کرونای شبیه به پروتئین های انسانی تحریک شود. حدود 60 درصد از بیماران دارای آنتی بادی های ضد سیتوکین بودند و در بیماری های خود ایمنی شایع هستند.

 

تولید سریع اتوآنتی بادی

مورد دیگری که در این مطالعه کشف شد این بود که برخی از مبتلایان در ابتدای بستری شدن در بیمارستان این اتوآنتی بادی های مولد پروتئین خطرناک را در خون خود نداشتند اما چند روز بعد از بستری شدن این اتوآنتی بادی در بدن آنها تولید شد.

این یافته ها ممکن است نشان دهد که بیماران مبتلا به بیماری کرونای شدید احتمالا پس از بهبودی از بیماری، بعدا از شرایطی مانند خود ایمنی رنج ببرند.

این یافته ها انگیزه بیشتری برای واکسیناسیون می دهد زیرا واکسیناسیون می تواند باعث واکنش خود ایمنی بدن نشود.

منبع: دیلی میل / مترجم: هیلدا حسینی خواه 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها