سازمان عفو بین الملل اعلام کرد

عربستان و مصر در صدر فهرست اجرای مجازات اعدام

روزنامه الاخبار در گزارشی به افزایش موارد حکم اعدام در عربستان اشاره و اعلام کرد که ۴۰ زندانی زیر سن قانونی در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.
کد خبر: ۱۳۴۲۷۸۴

به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه الاخبار نوشت: میزان اعدام‌های سال جاری در عربستان به ۵۶ نفر افزایش یافته است و همچنان ۴۰ زندانی دیگر که برخی از آنها زیر سن قانونی هستند در معرض این مجازات قراردارند.

علی رغم وعده‌های قبلی مقامات عربستان مبنی بر اصلاح سیاست‌های اعدام، آنچه عملاً انجام شد دور شدن از اعدام‌ های دسته جمعی در راستای جلوگیری از به وجود آمدن موج گسترده خشم و روی آوردن به اعدام‌ های فردی بود، چرا که اعدام‌های فردی در سکوت و طی دوره‌های مختلف و بدون برانگیختن خشم کسی صورت می‌گیرند.

بنابراین گزارش، مقامات عربستان روز پنجم سپتامبر فردی به نام «مسلم المحسن» را به طور ناگهانی و بدون اطلاع خانواده‌اش اعدام کردند، این در حالی است که یک ماه پیش از آن در یک زندانی جوانی به نام «عدنان الشرفاء» اعدام شده بود.

بدین صورت تعداد افرادی که از آغاز سال جاری اعدام شدند به ۵۶ نفر رسید که ۷ نفر از آنها با حکم قتل تعزیری یعنی بر اساس حکم قاضی و نه بر اساس مجازات ذکر شده در نظام قضایی اعدام شدند.

نهادهای حقوق بشر سال گذشته خواستار توقف اعدام کودکان و معارضان سیاسی در عربستان شدند.

پیش از این گروه حقوق بشری «رپریو» نیز اطلاع داد، تعداد اعدام‌ها در دوره سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تقریباً دو برابر شده است.

گروه رپریو که در لندن مستقر است اعلام کرد: از زمان به دست گرفتن قدرت در عربستان توسط سلمان بن عبدالعزیز، ۸۰۰ نفر در این کشور اعدام شده‌اند. این در حالی است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴، ۴۲۳ مورد اعدام در عربستان اجرا شده بود.

بر اساس گزارش‌ها عربستان سعودی تنها در سال ۲۰۱۹، ۱۸۵ نفر را اعدام کرده است که این میزان، بالاترین مقدار در طول چند سال اخیر بوده است.

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها