محققان دانشگاه ام آی تی با استفاده از فناوری نانو، گیاهانی را پرورش دادند که توانایی تولید نور در تاریکی را دارند و می‌توان از آن برای نوردهی فضاهای عمومی استفاده کرد.
کد خبر: ۱۳۳۹۲۵۱

به گزارش جام جم آنلاین، این محققان در گذشته با استفاده از مواد لوسیفراز و لوسیفرین که موجب درخشش کرم‌های شب‌تاب می‌شوند، گیاهانی را پرورش دادند که درخشش اندکی داشتند.

اکنون از طریق جایگزین کردن این مواد با ترکیبات فسفر توانستند میزان درخشش گیاهان را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

این ترکیبات قادرند پرتوهای نور مرئی و ماوراء‌بنفش را جذب و ذخیره کرده و آن را به آرامی در قالب فرایند فسفرتابی آزاد کنند.

برای این منظور محققان از نانوذرات آلومینات استرانسیم به شکل فسفر استفاده کردند و این نانوذرات را با استفاده از سیلیس پوشاندند تا موجب آسیب به گیاه نشوند سپس این نانوذرات را از طریق حفره‌های موجود روی برگ‌ها وارد گیاه کردند تا در لایه‌ای موسوم به مزوفیل تجمع کنند.

این گیاهان پس از قرار گرفتن در معرض تابش نور LED یا نور خورشید، شروع به درخشش کردند. در آزمایشات اولیه این تکنیک با گیاهان مختلف مشخص شد با تنها ۱۰ ثانیه تابش نور LED برخی از گیاهان قادرند تا یک ساعت نوردهی کنند.

به گفته محققان این نانوذرات هیچ آسیبی به گیاه وارد نمی‌کنند و عملکردهای طبیعی آن مانند فتوسنتز و تبخیر آب سطح برگ‌ها را دچار اختلال نمی‌کنند.

هدف نهایی محققان تولید گیاهانی است که امکان نوردهی خیابان ها و فضاهای عمومی را به صورت منفعل و بدون استفاده از منبع انرژی الکتریکی فراهم کنند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها