متخصصان شرکت «باهر دارو آروین» موفق شده‌اند با راه‌اندازی سامانه «داروگ»، ضمن ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات دارویی بین داروخانه‌ ها، خدمات نسخه‌یابی و کاریابی را به عموم ارائه دهند

داروهای کمیاب را با داروگ پیدا کن!

کارشناسان شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» با تکیه بر هوش مصنوعی نرم‌افزار تبدیل گفتار به متن فارسی «نویسا» را طراحی و تولید کرده‌اند

پردازش هوشمند صوت فارسی با محصولات عصر گویش پرداز

امروزه به لطف پیشرفت‌های چشمگیری که در عرصه‌های مختلف فناوری و از جمله هوش‌مصنوعی به‌دست آمده است، دیگر از گوشی‌های هوشمند می‌توان انتظار هر کاربردی را داشت؛ برای نمونه یکی از پرطرفدارترین کاربردهای این دستگاه‌ها، اجرای فرمان‌ های صوتی است.
کد خبر: ۱۳۳۴۴۱۶

این امر با استفاده از فناوری تبدیل گفتار به متن امکان‌پذیر شده و ارتباط انسان با تلفن همراهش را به ساده‌ترین شکل ممکن تبدیل کرده است.

پردازش هوشمند صوت فارسی با محصولات عصر گویش پرداز

تبدیل متن به گفتار، احراز هویت از طریق صوت، ایجاد رمزهای صوتی، چت‌بات‌ها و... کاربردهای دیگری هستند که با به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در زمینه پردازش سیگنال‌های صوتی ایجاد شده‌اند. شرکت دانش‌بنیان «عصر گویش پرداز» از مجموعه‌های فناور در کشور است که حدودا دو دهه پیش وارد این عرصه شد و تاکنون محصولات متنوعی برمبنای پردازش صوت ارائه کرده است.

مدیرعامل شرکت «عصر گویش پرداز» در رابطه با داستان شکل‌گیری این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «عصر گویش پرداز از سال 82 فعالیتش را در زمینه هوش‌مصنوعی و پردازش سیگنال آغاز کرد. ما اولین مجموعه در ایران بودیم که در حوزه پردازش صوت و زبان طبیعی، محصولاتی را روانه بازار کردیم. شرکت عصر گویش پرداز جزو اولین شرکت‌هایی در کشور است که موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری شده است و در حال حاضر ما در سبد محصولات‌مان، 9 محصول دانش‌بنیان داریم.»

محمدرضا حسینیان در خصوص زمینه‌های فعالیت مجموعه تحت مدیریتش می‌گوید: «امروزه در دنیا ابرشرکت‌های نرم‌افزاری ابزار مختلفی را تولید کرده‌اند که توانایی اجرای فرامین صوتی انسان را دارند؛ اما پردازش صوت جنبه‌های گوناگونی دارد که فقط یکی از آنها اجرای فرمان صوتی است؛ برای مثال توانایی صحبت به زبان‌های مختلف، همواره از علاقه‌مندی‌های بشر بوده است. در حال حاضر ساخت یک مترجم ماشینی که بتواند صحبت‌های کاربر را همزمان به زبان‌های دیگر تبدیل کند، تقریبا دست‌یافتنی شده است؛ البته این فناوری هنوز در خصوص زبان فارسی بسیار نوپاست، اما آینده روشنی دارد.» این فناور داخلی می‌افزاید: «این موارد بخشی از امکاناتی هستند که با به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در زمینه پردازش سیگنال‌های صوتی و زبان طبیعی انسان، ایجاد شده‌اند. درهمین راستا، شرکت ما نیز محصولات متنوعی را طراحی و تولید کرده است که وجه اشتراک همه آنها، استفاده از زبان فارسی به‌عنوان زبان اصلی و پایه‌ای است. محصولات ما شامل نرم‌افزارهای مختلفی برای تبدیل متن به گفتار، تبدیل گفتار به متن، دستیار هوشمند و... است.»

برترین نرم‌افزارهای«عصر گویش پرداز» در یک نگاه

تایپ گفتار فارسی با «نویسا لایو» (Nevisalive)
محصول تبدیل گفتار به متن شرکت عصر گویش پرداز، اولین ابزار تبدیل گفتار به نوشتار فارسی در جهان بوده است.

نسخه به‌روز شده این محصول که مبتنی‌بر فناوری هوش‌مصنوعی ساخته شده است، «نویسا لایو» نام دارد و امکان تایپ فارسی با سرعتی معادل گفتار را به کاربر می‌دهد.

ویژگی منحصربه‌فرد این محصول، قابلیت تبدیل گفتار محاوره‌ای به متن است که به کاربر اجازه می‌دهد فایل صوتی حاصل از سخنرانی‌ها، کلاس‌های درسی، مکالمه‌ها و... را در نرم‌افزار نویسا لایو بارگذاری کرده و سپس آن را به‌صورت تایپ شده دریافت کند. امروزه نویسا لایو در زمینه تولید زیرنویس فارسی برای فیلم‌ها به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دستیار هوشمند «رومَند» (Romand)

نرم‌ افزار رومند، تجربه شیرین پشتیبانی خودکار را برای کاربر فراهم می‌کند. این محصول در واقع یک «چت‌ بات» هوشمند است که به‌صورت کاملا خودکار، توانایی مکالمه با کاربران را دارد.

با استفاده از دستیار هوشمند رومند می‌توان یک ارتباط دوسویه با هوش‌مصنوعی ایجاد کرد؛ برای مثال این نرم‌افزار می‌تواند به‌شکل خودکار پاسخگوی سوالات و نیازمندی‌های مشتریان یک کسب‌وکار باشد و با حذف هزینه‌های مربوط به استخدام یک تیم خدمات‌دهی آنلاین، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه‌های آن کسب‌وکار ایجاد کند.

همچنین به‌عنوان یکی دیگر از مزایای دستیار هوشمند رومند، می‌توان به استفاده از ماژول‌های تبدیل گفتار به متن و برعکس اشاره کرد.

این ویژگی باعث می‌شود کاربر با هوش‌مصنوعی، ارتباط دوسویه کلامی برقرار کند؛ به این معنی که فرد درخواستش را به‌شکل گفتار اعلام می‌کند و سپس نرم‌افزار با کمک هوش‌مصنوعی، صحبت‌های کاربر را متوجه شده و پاسخ مناسب آن را مجددا به‌صورت گفتار به او اعلام می‌کند.

سامانه تبدیل متن به گفتار «آریانا» (Ariana)

این محصول می‌تواند هرگونه متنی که با خط فارسی نوشته شده باشد را به گفتار تبدیل کرده و با صدای طبیعی انسان بیان کند. کاربران می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار آریانا کتاب‌های الکترونیکی را به‌صورت صوتی گوش دهند یا از اخبار موجود در سایت‌های خبری به‌شکل شنیداری مطلع شوند.

همچنین به‌کمک اپلیکیشن «آریانا موبایل» که از طریق «کافه بازار» در دسترس عموم قرار دارد، می‌توان از کلیه شبکه‌های اجتماعی به‌صورت گویا استفاده کرد یا هنگام رانندگی پیام‌های خود را شنید.

بخش عمده‌ای از جامعه هدف آریانا را نابینایان و کم‌بینایان تشکیل می‌دهند که با به‌کارگیری این سامانه می‌توانند متون موردنظرشان را به‌شکل صوتی گوش دهند؛ ضمنا یکی دیگر از مخاطبان آریانا، افرادی هستند که سواد کمی دارند یا کاملا بی‌سواد هستند. این دسته از کاربران نیز به این روش می‌توانند متون سخت را به‌آسانی مورد استفاده قرار دهند.

مسیر پیشِ‌رو هموار است

این فناور داخلی درباره چشم‌اندازی که برای مجموعه دانش‌بنیان عصر گویش پرداز درنظر گرفته شده است می‌گوید: «با توجه به رویکرد توسعه فناوری هوش‌مصنوعی در کشور، هدف بلندمدت ما حفظ پیشرو بودن در این حوزه است و قصد داریم به یک شرکت بین‌المللی در زمینه هوش‌مصنوعی و پردازش سیگنال تبدیل شویم؛ البته در حال حاضر نیز با کشورهای همسایه و حتی با برخی کشورهای اروپایی، در زمینه تبادل دانش‌فنی و محصول مراوداتی داریم.»

حسینیان در پایان ضمن اشاره به چشم‌اندازی که این مجموعه در خصوص دستیار هوشمند رومند درنظر گرفته است، خاطرنشان می‌کند: «هدف نهایی ما از تکامل و بهبود مستمر این محصول، رسیدن به سطح بهترین دستیاران صوتی دنیا مانند «سیری» (SIRI) از شرکت «اَپِل» (Apple) یا «گوگِل اسیستَنت» (Google Assistant) است. امیدواریم زمانی برسد که ما نیز در عرصه بین‌المللی، یک دستیار هوشمند همه‌کاره ایرانی به‌نام رومند داشته باشیم.»

پردازش هوشمند صوت فارسی با محصولات عصر گویش پرداز

نقاط قوت محصولات «عصر گویش پرداز»

به‌گفته مدیرعامل شرکت عصر گویش پرداز، با توجه به اینکه نخستین مجموعه فعال در زمینه تخصصی پردازش گفتار بوده‌اند، ایفای نقش فرهنگ‌سازی و آشناکردن کاربران با این حوزه را نیز برعهده داشته‌اند. همچنین تأثیری که محصولات عصر گویش پرداز در اعتلای خط و زبان فارسی داشته نیز بسیار قابل‌ملاحظه بوده است. مجموعه محصولات عصر گویش پرداز، تولید محتوای فارسی را تسهیل کرده تا افرادی مانند نویسندگان یا خبرنگاران بتوانند محتوای مدنظرشان را به‌شکل صوتی جمع‌آوری کرده و سپس با استفاده از ابزار تبدیل گفتار به متن، به‌راحتی این محتوا را به نوشتاری با خط فارسی تبدیل کنند. به گفته حسینیان، یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های تولیدات عصر گویش پرداز، همگام بودن آن با فناوری‌های روز جهان است. در ساخت این نرم‌افزارها از به‌روزترین الگوریتم‌های هوش‌مصنوعی استفاده می‌شود که یکی از معروف‌ترین آنها فناوری «یادگیری ژرف» (Deep Learning) نام دارد. همچنین از دیگر نقاط قوت نرم‌افزارهای عصر گویش پرداز، می‌توان به پایگاه داده‌های وسیع و قدرتمند این مجموعه اشاره کرد که به‌طور مستمر نیز در حال گسترش و جمع‌آوری داده‌های جدید برای آن هستند؛ زیرا تمام سامانه‌های فعال در زمینه هوش‌مصنوعی، نیاز به در اختیار داشتن داده‌های بسیار زیادی دارد.

وبسایت: asr-gooyesh.com
ایمیل: info@asr-gooyesh.com
اینستاگرام:asrgooyesh
تلگرام:asrgooyeshpardaz
تلفن: 02161931000 و (فکس) 02166551533
ادرس: تهران، خیابان آزادی، خیابان حبیب‌الهی، بلوار تیموری، نبش کوچه برومند، پلاک2، واحد 10

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها