شرکت دانش‎بنیان «پایا فن یاخته البرز» خدمات شتاب‌دهی تخصصی برای ساخت داروهای نوترکیب و واکسن ها را به شرکت‎های نوپا ارائه می‎دهد

پایا فن یاخته، حامی کسب‎و‎کارهای زیست فناور

متخصصان شرکت «باهر دارو آروین» موفق شده‌اند با راه‌اندازی سامانه «داروگ»، ضمن ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات دارویی بین داروخانه‌ ها، خدمات نسخه‌یابی و کاریابی را به عموم ارائه دهند

داروهای کمیاب را با داروگ پیدا کن!

امروزه به‌طور میانگین هر داروخانه در کشور، ماهانه بین سه تا پنج میلیون تومان دور ریز دارو دارد؛ طبیعتا این رقم برای داروخانه‌ای که در یک بیمارستان پُرتردد قرار دارد می‌تواند 60 یا 70 میلیون تومان باشد و برای داروخانه دیگری که در حاشیه شهر واقع شده است و نیمه‌وقت کار می‌کند، رقمی در حدود 300 یا 400 هزار تومان در ماه باشد.
کد خبر: ۱۳۳۴۴۲۱

با این حساب و باتوجه به این‌که تقریبا 13هزار داروخانه در کشور وجود دارد، ماهانه به‌طور میانگین بین 40 تا 65 میلیارد تومان دارو در کل کشور دور ریخته می‌شود که اگر همین محاسبات را برای یک سال در نظر بگیریم، به عدد سرسام‌آور 480 میلیارد تا 780 میلیارد تومان دورریز دارو می‌رسیم! «داروگ» نام اولین و تنها سامانه‌ای است که در زمینه تبادلات دارویی فعالیت می‌کند و در این راستا مجوزهای لازم را نیز از سوی سازمان غذا و دارو دریافت کرده است.

این پلتفرم با هدف جلوگیری از هدررفت دارو به‌عنوان یک سرمایه ملی در سال 97 ایجاد شد و امسال نیز موفق به اخذ گواهی «دانش‌بنیان» از سوی معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری شده است.

سید حامد جلیلی، مدیرعامل مجموعه «باهر دارو آروین» درباره نیازی که سامانه داروگ از جامعه داروسازی رفع می‌کند، می‌گوید: «من و همکارم، آقای سجاد پردل که اکنون رئیس هیأت‌مدیره شرکت باهر دارو آروین هستند، به‌عنوان هم‌بنیانگذاران این مجموعه، سابقه کار در صنعت توزیع دارو را داریم. فعالیت در همین حوزه بود که باعث شد تقریبا بعد از یک‌سال‌ونیم متوجه معضل بزرگی در داروخانه‌ها شویم که مربوط به هدررفتن بخش قابل‌توجهی از داروها بود؛ داروهایی که نزدیک به تاریخ انقضا بود و با پایان زمان مصرفشان، دیگر غیرقابل استفاده شده و باید دور ریخته می‌شدند.»

داروهای کمیاب را با داروگ پیدا کن!

جلیلی ادامه می‌دهد: «توزیع نامتوازن و غیراصولی برخی‌از داروهای کمیاب و خاص نیز مشکل دیگری بود که باعث می‌شد برای مثال در داروخانه‌های یک شهر دارویی اصلا در دسترس نباشد، ولی در داروخانه‌های شهری دیگر از آن دارو به‌وفور یافت شود. اینها مواردی بود که باعث شد ایده ایجاد زمینه‌ای برای مبادله دارو بین داروخانه‌ها در ذهن ما شکل بگیرد. نهایتا یک روز اتفاقی افتاد که می‌توان گفت نقطه آغاز فعالیت‌های ما در این خصوص بود.»

داستان تولید داروگ

هم‌بنیانگذار داروگ درباره ماجرای شکل‌گیری این سامانه می‌گوید: «داستان از این قرار بود که دارویی خاص در یکی از روستاهای مرزی استان خراسان رضوی نزدیک به انقضا بود و از سوی دیگر در بخشی از شهر مشهد نیاز شدیدی به آن دارو وجود داشت. انتقال داروی «مِتوهِگزال» از آن روستای مرزی به محدوده احمدآباد مشهد، آغازی بود بر یک سری از فعالیت‌هایی که درنهایت منجر به ساخت پلتفرمی به‌نام داروگ شد؛ ابتدا یک گروه تلگرامی شکل گرفت که باعث شد داروسازان و داروخانه‌ها، بستری برای ارتباط با یکدیگر پیدا کنند، سپس نسخه‌های اول و دوم وبسایت ما به‌سرعت تکامل یافتند و در ادامه ارتباطاتی که با سازمان غذا و دارو، انجمن‌های داروخانه‌داران و همچنین تشکل‌های صنفی داروسازان در استان‌های مختلف به‌وجود آمد، باعث گسترش کار ما شد تا این‌که درنهایت پلتفرم داروگ با هدف جلوگیری از هدررفت دارو متولد شد.»

برنامه‌هایی برای آینده

هم‌بنیانگذار داروگ درباره چشم‌انداز این مجموعه و برنامه‌هایی که برای آینده آن درنظر گرفته شده است تصریح می‌کند: «در حال حاضر روند فروش شرکت‌های پخش دارو به این صورت است که نمایندگان فروش این شرکت‌ها به‌شکل حضوری به تک‌تک داروخانه‌ها مراجعه کرده و ضمن معرفی محصولاتشان، سفارش خرید دریافت می‌کنند. ما قصد داریم در آینده‌ای نه‌چندان دور، نوعی شبکه توزیع سلامت‌محور را در کشور ایجاد کنیم که در گام اول با پخش دارو آغاز خواهد شد و در ادامه محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به آن اضافه می‌شود. با راه‌اندازی این شبکه توزیع، شرکت‌های پخش دارو نیز از امکان عرضه محصولاتشان به‌صورت اینترنتی بهره‌مند خواهند شد و با صرفه‌جویی در هزینه ارسال فروشنده حضوری به داروخانه‌ها، فرآیند توزیع محصولاتشان را به داروگ می‌سپارند.»

«داروگ» چیست و چگونه کار می‌کند؟

به گفته جلیلی، داروگ بستری است که براساس هوش‌مصنوعی ایجاد شده تا نوعی از مبادله کالا به کالا را بین داروخانه‌های سراسر کشور امکان‌پذیر کند. ایده داروگ به‌این صورت است که هر داروخانه‌دار بتواند داروهای مازاد خود را پیش‌از آن‌که تاریخ مصرف آنها به‌اتمام برسد در این سامانه ثبت کند؛ سپس سامانه هوش‌مصنوعی دست به‌کار می‌شود تا داروهای مازاد هر داروخانه را با داروهای مورد نیاز داروخانه‌ای دیگر تطبیق دهد و مبادله بین این داروخانه‌ها را ممکن کند.

به‌گفته مدیرعامل داروگ، در حال حاضر تنها امکان ثبت و به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات در این سامانه فراهم است و جابه‌جایی فیزیکی دارو زیرنظر معاونت غذا و داروی هر استان به عهده داروخانه‌هاست. به‌دلیل مشکلات اقتصادی که در بخش لجستیک وجود دارد، هنوز تبادل دارو بین داروخانه‌ها ممکن نیست. داروگ از زمانی که شروع به‌کار کرده است تا به امروز، با استقبال بسیار خوبی از سوی داروسازان سراسر کشور روبه‌رو شده و از بین حدود 13هزار داروخانه‌ای که در ایران وجود دارد، نزدیک به 9600 داروخانه به عضویت این پلتفرم درآمده‌اند.

مدیر عامل داروگ اشاره می‌کند: «علاوه‌بر ایجاد امکان تبادل در بین کسب‌وکارهای مرتبط با دارو (B2B)، داروگ به‌تازگی در راستای مسئولیت اجتماعی خود ویژگی جدیدی به سامانه‌اش اضافه کرده است تا مردم عادی نیز بتوانند از این بستر اطلاعات دارویی ایجاد شده استفاده کنند.طرز کار این بخش جدید از پلتفرم داروگ به این صورت است که هر کاربر می‌تواند نام داروهای مورد نظرش را در سامانه ثبت کند یا حتی اگر خواندن نسخه برایش سخت باشد، می‌تواند عکسی از نسخه خود را تهیه کرده و در سامانه بارگذاری کند؛ در گام بعدی به کاربر این امکان نیز داده می‌شود که به‌جای جست‌وجو در سطح کل داروخانه‌های کشور، محدوده‌ای برای جست‌وجوی داروهایش درنظر بگیرد. بعد از این‌که کاربر درخواستش را ثبت کرد، داروسازان فعال در سامانه داروگ درخواست‌ها را بررسی می‌کنند و اگر داروخانه‌ای داروی مورد نیاز کاربری را داشته باشد، نشانی آن داروخانه از طریق پیامک در اختیار آن کاربر قرار داده می‌شود.»

همچنین یک ویژگی دیگر نیز اخیرا به داروگ افزوده شده که باز هم با هدف اجرای رسالت اجتماعی، از سوی مدیریت این مجموعه درنظر گرفته شده است. طبق اعلام این فناور داخلی، امکان جدید داروگ مربوط به کاریابی است و علاقه‌مندان به کار در داروخانه‌ها می‌توانند از این طریق درخواست خود را ثبت کنند تا به داروخانه‌داران اطلاع‌رسانی شده و درصورت امکان به اشتغال این بخش از کاربران نیز کمک شود.

راه‌های ارتباط با شرکت «باهر دارو آروین»

وبسایت: daroog.com
ایمیل:daroog.com@gmail.com
اینستاگرام:daroogcom
تلگرام:tabadolatdarookhane_group@ و Daroogpublic@
تلفن:02191096361
آدرس: خراسان جنوبی، شهرستان فردوس، میدان صاحب‌الزمان، مرکز رشد واحدهای فناور.

فراز سهیلی‌ آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها