شب گذشته توسط اغتشاشگران در الیگودرز یک جوان کشته و 4 مامور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران زخمی شدند. اما آنها از چه سلاحی استفاده کردند؟
کد خبر: ۱۳۲۸۰۲۶

به گزارش جام جم آنلاین، سلاح مورد استفاده در الیگودرز همان سلاحی است که آبان سال 98 نیز از سوی اغتشاشگران استفاده شد.

مطابق گزارش کارشناسان فنی جرم عمده کسانی که با این سلاح در سال 98 کشته یا زخمی شدند بصورت غافلگیرانه و از پشت سر تیر خوردند.

اسلحه مورد استفاده ساچمه ای وینچستر است. اسلحه ای که به وفور در استان لرستان به دلیل بافت عشایری آن یافت می شود.

حدود 39 درصد از این استان عشایرند که به واسطه شرایط فرهنگی و اجتماعی بسیاری از این افراد معمولا برای حراست از خود از اسلحه‌ های مجوز دار استفاده می‌کنند.

اما متاسفانه به همین بهانه واهی در سالیان اخیر شاهد افزایش استفاده و بکارگیری از اسلحه و به ویژه سلاح‌ های شکاری غیرمجاز در مناطق مختلف استان هستیم، موضوعی که بارها توسط مسوولان و رسانه‌ها گوشزد شده است.

وفور اسلحه‌ های مجوزدار و غیرمجاز که اکثرا از نوع ساچمه‌ای هستند موجب شده نه فقط در حوادثی مانند اغتشاشات اخیر در الیگودرز، بلکه در بسیاری از درگیری‌های قومی و قبیله‌ای و فردی نیز از این نوع اسلحه‌ها استفاده شود.

یکی از نکات مهم در مورد وینچستر ساچمه‌ای این است که شلیک این سلاح در فاصله بیشتر از 40 تا 50 متر معمولا باعث جراحت می‌شود اما در فاصله نزدیک به دلیل شدت پخش شدن ساچمه در بدن هدف مورد نظر آسیب بسیار جدی و توام با مرگ به همراه دارد چنانکه شاهد بودیم در چند فقره قتل در خرم‌آباد طی یکی دو سال گذشته از جمله یک قتل در منطقه گلدشت خرم‌آباد به دلیل شلیک وینچستر از فاصله نزدیک به یک فرد، بلافاصله باعث کشته شدن وی شد.

از دیگر ویژگی‌های اسلحه ساچمه‌ای که در سالیان اخیر شاهد افزایش استفاده از آن هستیم می‌توان به سبک بودن، ارزان بودن قیمت، قابلیت قطعه قطعه کردن و جابه‌جایی راحت‌ اشاره کرد.

فشنگ این سلاح نیز بیش از سایر اسلحه‌ها در دسترس قرار دارد و به دلیل ارزان بودن خرید و فروش آن به وفور انجام می‌شود و حتی امکان ساخت فشنگ توسط افرادی که آشنایی با این حوزه دارند نیز امکان پذیر است.

سبک بودن اسلحه‌ های وینچستر ساچمه‌ای از یک طرف و اندازه کوچک‌تر آن نسبت به اسلحه‌های مشابه از سوی دیگر باعث شده است حمل و نقل آن نیز راحت‌تر امکان پذیر باشد به نحوی که در کوله پشتی و حتی زیر لباس به راحتی جا شده و قابل راحتی رویت نیست.

اسلحه‌ های ساچمه‌ ای به دلیل ویژگی‌هایی که دارند امروز بیش از سایر سلاح‌ها در دسترس هستند و معمولا در مناطق حاشیه‌ای و جرم خیز شهرها خرید و فروش می‌شوند چنانکه در این راستا تاکنون عملیات‌های زیادی برای کشف و ضبط سلاح در این مناطق صورت گرفته است.

معرفی فنی سلاح اغتشاشگران در الیگودرز (+عکس)

معرفی فنی سلاح اغتشاشگران در الیگودرز (+عکس)

معرفی فنی سلاح اغتشاشگران در الیگودرز (+عکس)

 

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها