رئیس‌جمهور ونزوئلا از کشته شدن ده شبه‌نظامی کلمبیایی در درگیری با نیروهای مسلح کشورش در امتداد مرز دو کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۳۲۶۳۶۶
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور ونزوئلا روز دوشنبه (دیروز ۱۲ جولای) اعلام کرد که در جریان درگیری میان گروه‌های مسلح و نیرو‌های امنیتی، ده شبه‌نظامی کلمبیایی کشته شدند.

بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس‌جمهور ونزوئلا تصریح کرد، دست‌کم بیست شبه‌نظامی کلمبیایی به آموزش گروه‌های مسلح که به طور مداوم تیراندازی‌هایی را در ونزوئلا انجام داده و غیرنظامیان را به کام مرگ گرفته‌اند، کمک کرده‌اند.

مادورو در مقابل کاخ ریاست‌جمهوری «میرافلورس» گفت: «دست‌کم بیست شبه‌نظامی کلمبیایی بوده‌اند. ما سه نفر از آن‌ها را با سلاح‌هایشان گرفته‌ایم، به نظر می‌رسد که بقیه آن‌ها کشته شده‌اند که در حال شناسایی آن‌ها هستیم».

وی ادامه داد: «نمی‌دانم آماری که به من داده‌اند، دقیق است یا خیر. ده نفر کشته شده‌اند و بقیه فرار کرده‌اند و ما به دنبال آن‌ها هستیم».

از تاریخ ۲۱ مارس (اول فروردین ماه)، نیرو‌های مسلح ونزوئلا با نیرو‌های مسلح کلمبیا در امتداد مرز که به دنبال توطئه در داخل خاک ونزوئلا بوده‌اند، درگیر شده‌اند.

ونزوئلا، شبه‌نظامیان مسلح کلمبیا را تروریست می‌داند و بار‌ها تأکید کرده که با گروه‌های خلافکار قاچاق مواد مخدر یا «ایوان دوکه» رئیس‌جمهور کلمبیا در ارتباط هستند.

با این حال رئیس‌جمهور کلمبیا هرگونه ارتباط با گروه‌های شبه‌نظامی را رد می‌کند. رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین تصریح کرد که شبه‌نظامیان ماههاست که در حال آموزش مجرمان و تروریست‌ها هستند.

وی در این خصوص توضیح داد: «آن‌ها سنگر‌هایی داشتند. مکانی به نام پناهگاه زیرزمینی داشتند و آمادگی لجستیکی شبه‌نظامیان برای جنگ در کاراکاس را داشتند».

نیکلاس مادورو در ادامه افزود که ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن از اعضای باند خلافکاران مسلح، برای اقدامات خرابکانه علیه دولت ونزوئلا، پولی را دریافت می‌کردند که از طریق قاچاق مواد مخدر به دست آمده بود.

گزارش رسانه‌های ونزوئلا حاکی از آن است که روز شنبه هفته جاری، دست‌کم ۲۶ نفر پس از دو روز درگیری میان نیرو‌های امنیتی ونزوئلا و باند‌های خلافکار که مناطق فقیرنشین کاراکاس را تحت کنترل دارند، کشته شدند.

«کارمن ملندز» وزیر کشور ونزوئلا گزارش کرد، در مجموع ۲۲ عضو گروه خلافکار و چهار مأمور پلیس کشته شدند و شماری از غیرنظامیان نیز جان خود را از دست دادند و ۲۸ نفر از آن‌ها زخمی شدند که هجده نفر از آن‌ها عابران پیاده بودند.

طبق این گزارش، مقادیر زیادی تسلیحات نیز ضبط شده است که مادورو می‌گوید بخشی از این تسلیحات متعلق به پلیس ملی کلمبیا و ارتش این کشور است.

مادورو همچنین تأکید دارد که گروه‌های خلافکار با سازماندهی آمریکا و کلمبیا تلاش می‌کنند تا دولت وی را تعضیف و بی‌ثبات کنند.

کاراکاس می‌گوید که شبه نظامیان کلمبیایی در تلاش برای ثبات‌زدایی در ونزوئلا هستند و این در حالی است که کلمبیا و مخالفان مادورو مدعی هستند که رئیس‌جمهور ونزوئلا اعضای ارتش آزادیبخش ملی و (ELN) و همچنین اعضای مخالف نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا (FARC) را پناه می‌دهد.

کلمبیا از جمله کشور‌های حامی کودتاچیان در ونزوئلا است که با کمک آمریکا بار‌ها موجب نا امنی در داخل و نقاط مرزی ونزوئلا شده است. ریس‌جمهور ونزوئلا پیشتر اعلام کرده بود که کلمبیا برای انجام حملاتی علیه واحد‌های نظامی ونزوئلا در روز‌های آینده آماده می‌شود.

مادورو پیش از این نیز بار‌ها تأکید کرده است که مزدوران آموزش دیده تحت حمایت مالی «ایوان دوکه» رئیس‌جمهور کلمبیا در حال آماده شدن برای انجام حمله در روز‌های پایانی سال ۲۰۲۰ یا اوایل سال ۲۰۲۱ هستند».
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها