یانگ جی چی یکی از معاونان وزارت خارجه و سفیر سابق چین در آمریکا روز جمعه 27 آوریل به عنوان وزیر خارجه جدید این کشور منصوب شد.
کد خبر: ۱۳۲۳۶۶

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از خبرگزاری شین هوا، یانگ جی چی 57 ساله جانشین لی ژائوشینگ 66 ساله وزیرخارجه کنونی چین شد.
یانگ جی چی از سال 2001 تا 2005 سفیر چین در امریکا بودو سپس از سال 2005 یکی از معاونان وزیر خارجه چین بوده است. او جانشین لی ژائو شینگ می شود که پس از چهار سال از این سمت کناره گیری کرده است. لی ژائو شینگ نیز پیش از انتصاب به سمت وزیر خارجه سابقه خدمت در آمریکا به عنوان سفیر چین در واشنگتن را داشته است.
به نظر می رسد چین در انتخاب وزیران خارجه سابقه فعالیتهای آنها در آمریکا را مدنظر قرار می دهد. یانگ علاوه بر مقام سفیر چین در واشنگتن در یک بحران میان دو کشور در سال 2001 نیز میانجیگری کرده و به حل آن کمک فراوانی کرد.

در سال 2001 یک هواپیمای جاسوسی آمریکا و یک جنگنده چینی در آسمان چین با یکدیگر برخورد کردند که طی آن خلبان هواپیمای چینی کشته شد و هواپیمای آمریکایی نیز مجبور به فرود اضطراری در خاک چین شد.
این حادثه باعث شد تنش شدیدی در روابط امریکا و چین به وجود آید. یانگ در حل این بحران به عنوان میانجی نقش عمده ای داشت. یانگ در تقویت همکاریهای چین و آمریکا و مبارزه آنها با تروریسم و همچنین مسائل مربوط به کره شمالی نیز نقش عمده ای داشته است.
او در طول تصدی سمت سفیر چین در امریکا توانست با خانواده بوش روابط دوستانه ایبرقرار کند و در عین حال روابط خوبی با جرج بوش پدر نیز دارد.
یانگ جی چی در سال 1950 در شهر شانگهای متولد شده است و تحصیلاتش را در انگلستان در دانشگاه بریتاین باث و مدرسه عالی اقتصاد لندن در سال های دهه 1970 انجام داده و کاملا به زبان انگلیسی مسلط است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها