مشاور خاورمیانه‌ای رئیس‌جمهور سابق آمریکا تصریح کرد که بغداد تا به این لحظه، درخواست خروج نیروهای آمریکایی از عراق را نداده است.
کد خبر: ۱۳۲۰۶۲۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، «گابریل صوما» مشاور خاورمیانه‌ای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، می‌گوید که دولت عراق به نخست‌وزیری «مصطفی الکاظمی» هیچ درخواستی مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را به واشنگتن ارائه نکرده است.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، وی عصر دیروز (شنبه - ۱۲ ژوئن) گفت که تا به این لحظه، دولت عراق از واشنگتن نخواسته که نیروهاش را از این کشور خارج کند. حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق به درخواست دولت عراق است.

وی افزود: نیرو‌های عراقی در وضعیتی قرار دارند که اگر بار دیگر داعش بازگردد، می‌توانند بر آن چیره شوند. ماموریت ارتش آمریکا در عراق در حال حاضر، رزمی نیست.

صوما در خصوص حملات پهپادی علیه پایگاه‌های آمریکایی گفت که دشوار است، مکان‌هایی که این پهپاد‌ها از آن جا به سوی پایگاه‌های آمریکایی حرکت می‌کنند را شناسایی کرد.

مشاور ترامپ درباره حضور نیرو‌های آمریکایی در جنوب عراق و بصره نیز گفت: آمریکا نیرو‌های خود را از جنوب عراق پس از بستن کنسولگری‌اش در بصره، خارج کرد.

حضور نیرو‌های آمریکا در خاک عراق با مخالفت‌های شدید سیاسی و مردمی در این کشور روبرو است. پارلمان عراق، دی‌ماه سال ۱۳۹۸ دو روز بعد از به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس سازمان الحشد الشعبی قانونی را به تصویب رساند که حضور نظامیان خارجی شامل آمریکایی و غیرآمریکایی در این کشور را غیرقانونی دانسته و خواستار اخراج سریع این نیرو‌ها از خاک عراق است.

برغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نیرو‌های این کشور به آموزش و مشاوره‌دهی به نیرو‌های عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت مستقر در عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها