دو مقنی افغان در شرایطی که فقط چند دقیقه با مرگ فاصله داشتند، به‌طور معجزه‌آسایی با اقدام به‌موقع امدادگران خانه هلال شهر انارستان نجات پیدا كردند.
کد خبر: ۱۳۱۸۴۹۶

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، عرق از سر و روی دو كارگر افغان 23و 25ساله می‌ریخت. سطل‌ های‌ گل چسبنده و خاك را یكی پس از دیگری پر و خالی می‌كردند و اگر همین‌طور كار را ادامه می‌دادند، شیفت كاری‌ آن روزشان به‌موقع تمام می‌شد. درحالی‌که به نظر می‌آمد شرایط عادی باشد اما وقوع حادثه‌ای ناگهانی، تمام حساب كتاب‌‌شان را به‌هم ریخت.

برگشت به زندگی، 15دقیقه بعد از مرگ (+عکس)

یكی از كارگرها كه داخل چاه بود، تصمیم گرفت از چاه خارج شود. به دهانه چاه كه رسید، ناگهان به دلایل نامعلومی به درون چاه 20متری كه او با كمك دوستش حفر كرده بود، سقوط كرد و درون آب گل‌آلود سه‌متری كه ته چاه جمع شده بود، فرورفت. كارگری كه بالای چاه بود، چند بار او را صدا كرد اما هرچه صدا زد، جوابی از او نشنید.

در آن لحظه به تنها چیزی كه فكر می‌كرد، نجات جان‌دوستش بود كه زیر آب بود و هر ثانیه برای او حكم طلا را داشت. به‌آرامی وارد چاه شد. به عمق 20متری چاه كه رسید، داخل آب پرید. آب به‌شدت سرد بود، بااین‌حال سعی كرد دوستش را نجات دهد.

دقایقی بعد و براثر سرمای بیش‌ازحد آب، دست و پای او از كار افتاد. دیگر حركت كردن برایش سخت شد و كم‌كم از حال رفت و به حالت نیمه بیهوش درآمد.

صاحبخانه‌ای كه چاه در حیاط خانه او کنده ‌شده بود، متوجه وقوع حادثه برای دو كارگرش شد و برای همین به‌سرعت از هلال‌احمر درخواست كمك‌كرد.

اكبر سرو، رئیس خانه هلال انارستان در مورد عملیات امداد و نجات به خبرنگارجام‌جم می‌گوید:«ساعت15و21دقیقه پنجشنبه هفته گذشته بود كه حادثه به ما اطلاع داده شد. پس ازگزارش این حادثه، ابتدا یك تیم سه نفره برای ارزیابی وضعیت محیطی به محل وقوع حادثه اعزام شدند. سه نفر دیگر هم به خانه هلال مراجعه كردند تا تجهیزات لازم امداد و نجات را به محل منتقل كنند. پس از رسیدن به محل، متوجه شدیم یكی از این دو كارگر دچار حالت غرق‌شدگی شده به‌طوری‌كه وقتی او را از چاه خارج كردیم، نه نبض داشت و نه تنفس اما نفر دوم وضعیت بهتری نسبت به نفر اول داشت. تا عوامل اورژانس از راه برسند، ما عملیات احیای قلبی- ریوی را آغاز كردیم. دقایقی پس از آغاز احیا، تكنیسین‌های اورژانس نیز به محل حادثه آمدند و هر دو نفر را به آنها تحویل دادیم و خوشبختانه ضربان قلب فرد غرق‌شده برگشت.»

سرو در مورد این‌كه كارگر غرق‌ شده در چاه چند دقیقه داخل آب مانده و چطور شانس زنده ماندن دوباره پیداکرده بود، توضیح می‌دهد:«آن كارگر بین 15تا20دقیقه در آب مانده بود. افرادی كه دچار برق‌ گرفتگی یا غرق‌ شدگی می‌شوند، بسته به شرایط موجود، احتمال دارد زنده بمانند. به‌عنوان‌مثال در مورد این كارگر، سرمای آب، امدادرسانی به‌موقع نیروهای هلال‌احمر، انجام اقدامات پزشكی مانند سی‌پی‌آر در زمان طلایی باعث شد تا حدود یك ساعت پس از غرق‌شدگی هم شانس زنده ماندن فرد افزایش پیدا كند. پس از گذشت یك ساعت، ممكن است فرد زنده بماند اما احتمال دارد پس از بازگشت به زندگی، دچار فلجی یا مرگ مغزی شود اما خوشبختانه این حادثه با بازگشت كارگر به زندگی دوباره ختم به خیر شد.»

گروه حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها