متخصصان طراحی محصول در شرکت «طرح و فرم نیک‌ اندیش» می‌توانند شکل ظاهری و کاربرد هر محصولی را دگرگون کنند و موجب رضایتمندی خریدار و افزایش فروش تولیدکننده شوند

با فُرمی‌نیک، طرحی نو در اندازید!

کارشناسان شرکت «دنیای بازی کودکان» در قالب بازی سعی کرده‌اند استعدادهای کودکان را پرورش داده و آنها را برای ورود به مدرسه و در طول دوران آموزش یاری کنند

تقویت خلاقیت در کودکان با ماسه‌بازی

حتما دیده‌اید که وقتی خانواده‌ها به شمال سفر می کنند و پایشان به لب دریا می‌رسد، کودکان تا چه اندازه عاشق دریا و بازی با شن و ماسه‌‌های ساحلی هستند.
کد خبر: ۱۳۱۱۸۹۱

با شن‌ها مجسمه‌های مختلف می‌سازند و این گونه تخیل خود را بروز می‌دهند. «دنیای بازی کودکان» به‌عنوان یک شرکت خلاق، نخستین تولیدکننده ماسه بازی در ایران است و توانسته بازار خوبی را در حوزه بازی و آموزش کودکان در داخل کشور تشکیل دهد.

تقویت خلاقیت در کودکان با ماسه‌بازی

سهیلا اکبری، مدیر شرکت «دنیای بازی کودکان» درباره چگونگی راه‌اندازی این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: «من در رشته مدیریت آموزشی تحصیل کرده‌ام و با توجه به تحقیقاتی که در حوزه آموزش کودکان انجام داده‌ام به خلأ‌های آموزشی در جامعه پی برده‌ام که نشان می‌دهد این خلأها هم در حوزه کودک و هم بزرگسال وجود دارد. از طرفی، به دلیل علاقه زیادی که به حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی داشتم وارد آنها شدم و بعد از ازدواج و مادرشدن، به‌دلیل علاقه‌ام به آموزش وارد حوزه آموزش کودکان شدم. سپس آموزش‌هایی را در این زمینه دیدم و متوجه شدم یکی از محصولات مناسب برای کودکان، ماسه بازی است که به‌صورت بسته‌بندی مناسب کودک در ایران وجود نداشت و من حدود دو سال روی این موضوع تحقیق کردم.»

اهمیت ماسه بازی برای کودکان

در حوزه اسباب بازی، انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌های پلاستیکی و چوبی را برای کودکان داریم. ولی خلأ بزرگ فعلی ما در زمینه ارائه بازی‌های حسی لمسی برای کودکان است. این قبیل بازی‌ها جزو بازی‌هایی است که در مراحل اولیه رشد کودک بسیار مهم بوده و اگر کودک از مرحله حسی حرکتی عبور نکند، به‌مراحل بعدی مانند خلاقیت و... نمی‌رسد. کودکان امروزی، کودکانی باهوش هستند اما هوش آنها تک‌بعدی است و اغلب دارای فقر حرکتی و فقر طبیعت هستند.

تقویت خلاقیت در کودکان با ماسه‌بازی

مدیر شرکت «دنیای بازی کودکان» می‌گوید: «زمانی که روی بسته‌های ماسه‌بازی کار می‌کردم، وارد شبکه‌ای به نام ماسه‌بازی درمانی یا همان بازی‌درمانی شدم که سال ۸۹ موضوع بسیار تازه‌ای بود و بحث بازی درمانی در ایران هنوز مطرح نشده بود اما در دنیا بسیار گسترده بود.»

اکبری بعد از مدتی موفق شده گواهینامه ثبت اختراع را هم برای این محصول از نظر آنتی‌باکتریال‌کردن آن به شیوه نانو دریافت کند. این شرکت محصولات خود را در قالب بسته‌ای شامل ماسه، ابزارهای جانبی برای کار کردن با آن، نوع نگهداری، ماده ضدعفونی و نیز مکان بازی (استخر یا وان ماسه) به مشتریان خود عرضه می‌کند. به گفته مدیر این شرکت خلاق، دیگر شرکت‌هایی که در زمینه ارائه ماسه بازی فعالیت می‌کنند، در زمینه ضدعفونی‌کردن و نگهداری این محصول دچار مشکل هستند.

امروزه در ماسه‌بازی و در مرحله درمان برای کودکان، ماسه تسهیل‌گری مناسب است و کودک با آن رها و آرام می‌شود و با تسهیل‌گر خود ارتباط می‌گیرد. زمانی که کودک دچار ترس یا استرس می‌شود، ماسه به او کمک می‌کند خودش را رها کند. ماسه‌بازی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است که با توجه به طبیعی، ساده و در عین حال قابل‌دسترس‌بودن این محصول، برای توسعه به‌آموزش نیاز دارد.


فناوری تولید ماسه

تضمین سلامت کودک
اکبری می‌افزاید: هر ماسه‌ای را نمی‌توان در اختیار کودک قرار داد و باید در فرآیند فناورانه‌ای تولید شود که شرکت‌های زیادی آن را در اختیار ندارند. ما در این فرآیند، ماسه را آنتی‌باکتریال می‌کنیم و کودک بدون بروز هیچ مشکلی برای سلامتی‌اش می‌تواند به راحتی با آن کار کند. از آنجایی که کودک برای کار با ماسه باید داخل ماسه بنشیند و آنتی‌باکتریال و سلامت بودن آن برای کودک اهمیت بالایی دارد. بنابراین ماسه باید از نظر دانه‌بندی (گردگوشه و بدون خاکه)، مواد تشکیل‌دهنده ماسه و فرآیند فرآوری آن برای کودک مناسب باشد. آنتی‌باکتریال‌بودن ماسه ویژگی منحصر به فرد ماسه‌های تولید شرکت «دنیای بازی کودکان» است.

به گفته مدیرعامل این شرکت، بیشتر محصولات شرکت‌های دیگر تولیدکننده ماسه‌بازی، دارای خاکه هستند که به مرور با گازی که تولید می‌کند، برای کودک مشکلات تنفسی ایجاد می‌کند و خانواده‌ها به دلیل ناآگاهی، معمولا قیمت نهایی را مد نظر قرار می‌دهند.خانواده‌ها می‌توانند ماسه بازی را به طور مستقیم از تجهیزکننده‌ها مانند فروشگاه‌های فروش تاب و سرسره و ترامپولی خریداری کنند.

بسته‌های مختلف ماسه‌ بازی

با وجود این که در ظاهر ماسه‌ای که برای ماسه‌بازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماسه‌ای ساده است اما ماسه دریا، کویر یا هر معدنی نیست و متغیرهایی دارد که به لحاظ شکل و اندازه و مواد اولیه باید کنترل شده، شست‌وشو و آنتی‌باکتریال شود و سپس در اختیار کودک قرار بگیرد. این محصول در قالب‌های مختلفی مثل سطلی برای حجم کوچک، بسته‌ای تحت عنوان بسته آموزشی سینی ماسه که شامل دفترچه راهنماست و مانند یک بسته مکمل آموزشی عمل می‌کند. این بسته در دوره پیش از دبستان برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پیش از اعمال فشار همزمان خواندن و نوشتن به کودک، ابتدا ماهیچه‌های بزرگ و کوچک دست او با استفاده از ماسه آماده شود و ذهن کودک هم با توجه به فلش‌کارت‌ها و قالب‌هایی که روی ماسه ترسیم می‌شود، آماده ‌شود.

تقویت خلاقیت در کودکان با ماسه‌بازی

با ورود کودک به مدرسه، ماسه «پیش‌درمان‌گر» می‌شود و اختلالات نوشتن و حتی بدخطی و مشکلات احتمالی کودک در املا را به راحتی حل می‌کند و او وارد مرحله خواندن و نوشتن می‌شود. از سال ۹۵ به بعد، محصول دیگری به این شرکت با عنوان ماسه جادویی اضافه و وارد بازار شد. شرکت «دنیای بازی کودکان» جزو اولین شرکت‌هایی است که اسلایم را با کیفیت بالایی روانه بازار کرد که در حال حاضر توزیع نمی‌شود اما هنوز چسب اسلایم عرضه می‌شود که افراد می‌توانند با استفاده از این چسب و ماده تولید اسلایم و ترکیب این دو با یکدیگر، اسلایم را بسازند. رواج اسلایم در دنیا از سال ۲۰۱۵ به منظور شناخت پلیمرها به‌طور آزمایشگاهی توفیق زیادی پیدا کرد و معلم‌ها روی این مسأله در مدارس کارهای زیادی انجام می‌دهند. در حال حاضر هم در ایران، در کتاب علوم کلاس هفتم تحت عنوان توپ شیطونک، این آزمایش وجود دارد اما خیلی در کشور روی آن کار نشده است. مهم‌ترین ویژگی محصولات ماسه بازی این شرکت توجه به آموزش کودکان است و صرفا برای جذب خریدار و بازارسازی عرضه نشده است.

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها