نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

سمی به نام «زولبیا و بامیه»! / بهترین انتخاب برای وعده افطاری چیست؟

این روزها زولبیا و بامیه خریداران زیادی دارد، شیرینی به ظاهر خوشمزه ای که کارشناسان متعدد تغذیه مصرف آن را نهی می کنند.
کد خبر: ۱۳۱۰۹۴۲

به گزارش جام جم آنلاین ؛ دکتر ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه و نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران درباره برخی از ویژگی های مضر شیرینی مخصوص ماه رمضان یعنی زولبیا و بامیه به جام جم آنلاین گفت: نوع ترکیبات موجود در زولبیا و بامیه قند و چربی است و مشکلاتی از لحاظ سلامتی برای بدن ایجاد می کنند.

مظهری عنوان کرد: یکی از زیان بارترین «گردهای سفید» در دنیا هروئین، قند و سایر سموم سفید رنگ است. در زولبیا و بامیه قند با روغن جوشان ترکیب می شود و به اصطلاح غلت می خورد. اگر چه این نوع شیرینی مزه و طعم دلپسندی پیدا می کند ولی سرشار از اسیدهای چرب ترانس است که اگر 3 درصد انرژی بدن از این اسیدهای چرب تامین شود این درصد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران تاکید کرد: این شیرینی مضراتی برای گردش خون، فشار خون دارد و موجب  حمله های قلبی و مغزی می شود. اگر زمینه ژنتیکی بیماری ها هم در فرد وجود داشته باشد احتمال بروز این مشکلات نیز چند برابر است.

این متخصص تغذیه افزود: افرادی به صورت «پردیابت» هستند؛ یعنی قند خون آنها از 100 بالاتر است و به تدریج رو به افزایش هم می رود. این مشکل زمینه بروز دیابت را فراهم می کند. با تعدیل تغذیه و کاهش وزن می توان از ابتلا به دیابت نوع دوم ،که در نهایت به دیابت نوع اول هم تغییر ماهیت می دهد، جلوگیری کرد.

وی در ادامه گفت: افرادی که در معرض چاقی هستند و ژن چاقی را دارند حتی اگر روزه هم بگیرند و روزانه بین 500 تا 600 کالری را هم کاهش دهند با مصرف بی رویه شیرینی زولبیا و بامیه همه چیز را خراب میکنند. نه تنها تعدیلی در وزن و تخفیفی در بیماری این افراد ایجاد نمی شود بلکه بدتر هم می شود. گرایش به زولبیا و بامیه و سایر شیرینی های مضر یکی از باورهای غلطی است که بدن نیازی به تامین آنها ندارد بلکه ولع خوردن را افزون تر و صدمات متعدد دیگری هم به همراه دارد.

مظهری اذعان داشت: برخی از قنادها در هنگام تهیه زولبیا و بامیه دقت کافی ندارند و روغن را می سوزانند. این روغن سوخته خود حاوی مقادیری سم است که رنگ زولبیا و بامیه را به طرف قهوه ای شدن می برد. ضرر این زولبیا و بامیه های قهوه ای رنگ بیشتر از نوع طلایی رنگی است که مثلا به شکل استاندارد تهیه شده است.

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران یادآور شد: سیستم ایمنی بدنی ما طوری است که اگر فراتر از توان بار سنگینی به آن اعمال شود می تواند از پس سمومی این چنینی بربیاید. بنابراین صرف یکی دو تا از این نوع شیرینی در طول ماه اشکال ندارد ولی افراط در مصرف چنین شیرینی هایی که به اصطلاح قند جامد دارند برای سلامتی بسیار مضر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: بر خلاف اغلب توصیه هایی که در رابطه با «پرملات بودن» سحری می شود باید بگویم این موضوع از نظر علمی تایید شده نیست. وعده سحری باید از نظر کیفیت در بردارنده تمام ریزمغذی های حیاتی و کلیدی باشد. سحری باید از منابعی غذایی استفاده شود که هضم و جذب آنها زمان طولانی تری دارد.

متخصص تغذیه ادامه داد: برای سحری  از مصرف حلیم های خانگی و ترکیب غلات و حبوبات و هر چیزی که از منابع پروتئینی حیوانی تفت داده شده خودداری شود و به جای آنها از تخم مرغ ، ران بوقلمون، سینه مرغ و حبوبات استفاده شود. استفاده از آب لیموی تازه و روغن زیتون در سالاد می تواند یکی دیگر از انتخاب های خوب باشد. این نوع تغذیه به تحمل تشنگی در طول روزه داری کمک می کند.

مظهری بیان داشت: فیبر غذا باید زیاد باشد چون درون خود آب ذخیره می کند و در طول روز به تدریج این آب را رها می کنند. به این ترتیب سیستم سوخت و ساز بدن دچار وقفه نخواهد شد و همچنین روند گندزدایی و دفع سموم با تعریق و دفع آب از بدن دچار  اختلال نمی شود.

این متخصص تغذیه در رابطه با اهمیت افطار و نوع تغذیه برای آن نیز گفت: اتومبیل وقتی در سرمای بیش از اندازه قرار بگیرد هنگامی که استارت آن را بزنیم چند لحظه ای طول می کشد تا موتور گرم شود. استارت و گاز ناگهانی باعث مشکل در عملکرد موتور می شود. در روند روزه داری نیز فاصله سحری تا افطاری طولانی است و به همین دلیل وعده افطاری نباید با صرف ناگهانی غذا همراه باشد. از سویی هوا گرم است و بسیاری از مردم روزه دار فعالیت های مختلفی را در طول روز انجام می دهند.

نایب رییس انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار داشت: در طول روز سیستم گوارشی از جمله روده و معده استراحت کرده اند و باید به آرامی به کار بیفتند. اولین نیازی که فرد روزه دار باید آن را رفع کند به افت قند خون مربوط می شود. آب و قند بدن کاهش یافته و حالا باید از طریق منابع غذایی مناسب تنظیم شوند. مغز نیز انرژی خود را از گلوکز می گیرد و اگر آب و قند بدن کم شود این اتفاق به ضرر فرماندهی مغز در بدن خواهد بود.

این متخصص تغذیه  افزود: خوردن دوغ در هنگام وعده افطاری بسیار خوب است؛ به خصوص دوغ های خانگی و کم نمک. صرف عسل نیز مناسب است و برای شروع افطار توصیه می شود. آب های میوه رقیق شده ای که زیاد هم خنک نباشد چیز دیگری است که برای افطاری توصیه می کنم.

وی با تاکید بر خودداری از نوشیدن مایعات بسیار گرم و یا بسیار سرد در وعده افطاری گفت: عطش فرد با نوشیدنی های بسیار سرد و یا گرم برطرف نمی شود و تعریق نیز به مرحله بالاتری می رسد. از سویی سیستم گوارشی هم دچار سردرگمی می شود. مایعات رقیق و سوپ های سبزیجات انتخاب بهتری محسوب می شوند چون سنگین نیستند.

مظهری خوردن آش رشته سنگین را هم برای افطار سنگین و مضر دانست و ادامه داد: غذاهای سبک به خصوص سبزیجات به همراه پنیر و کمی گردو بهترین افطار است. از سویی روزه دار باید افطاری را به آرامی میل کند.

ضیاءالدین مظهری در پایان گفت: وعده شام هم نباید سنگین و متنوع باشد. شام سنگین مشکلاتی را در زمینه فشار خون و چربی و موارد دیگری مانند افزایش وزن به وجود می آورد. هدف اصلی یک ماه کاهش مقدار غذا به میزان 500 الی 600 کالری در روز مرتبط با آخرین توصیه های علمی جهت کاهش طبیعی وزن برای رهایی بیماران از بار چاقی و بیماری هایی است که چاقی به وجود می آورد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها