مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا در گفتگو با جام جم آنلاین؛

سالمندان اولویت بعدی واکسیناسیون هستند/ خوزستان باید قرنطینه شود / موج چهارم در راه است اگر...

خستگی، از دست دادن حس بویایی و درد قفسه سینه به عنوان عوارض طولانی مدت کرونا محسوب می شوند که تا ماه ها بعد از بهبودی ادامه دارند.  اما در این میان یکی دیگر از عوارض در مدت اخیر در میان بهبودیافتگان کرونایی به کرات دیده شده است.
کد خبر: ۱۳۰۵۱۵۴

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از دیلی میل، بر اساس یک مقاله علمی منتشر شده در نشریه لنست تقریبا یک چهارم بهبودیافتگان کرونایی ممکن است یک عارضه جدی دیگر هم داشته باشند؛ ریزش مکرر مو.

این مطالعات که در ووهان چین انجام شده نشان داده است که در آزمایش اولیه 22 درصد از هزار و 655 بیمار بهبودیافته ای که در بیمارستان هم بستری شده بودند تا شش ماه بعد از بهبودی ریزش مکرر مو را از خود نشان داده اند.

متخصصان پوست می گویند ریزش مو یک پاسخ فیزیولوژی طبیعی به وقایع و رویدادهای استرس زا همانند ابتلا به بیماری کرونا است و موقتی به شمار می رود. البته به گفته متخصصان ، ابتلا به کرونا نه تنها ریزش موقتی مو را به دنبال دارد که باعث ایجاد عوارض دیگری نظیر آلوپسی می شود که می تواند  ریزش غیرقابل برگشت مو را رقم بزند. این مشکل ظاهرا بدون راه حل به نظر می رسد.

محققان چینی قصد دارند تحقیقاتی در رابطه با نتایج و عوارض طولانی مدت بیماری کرونا انجام بدهند، چیزی که حالا موسوم به «کووید طولانی» شده است.

این علائم که هنوز ابهامات زیادی در رابطه با آنها وجود دارد خستگی، تنگی نفس، بی خوابی، سرگیجه، درد مفصل، افسردگی و اضطراب هستند. نکته جالب اینجاست که در بسیاری از دسته بندی ها ریزش مو جز علائم طولانی مدت بیماری کرونا محسوب نمی شود این در حالی است که در تعداد قابل توجهی از بیماران دیده می شود.

نویسندگان آکادمی علوم پزشکی چین می گویند هدف این مطالعه توصیف پیامدهای طولانی مدت سلامتی بیماران مبتلا به کرونا  بود که از بیمارستان مرخص شده اند.

این بزرگترین مطالعه با طولانی ترین مدت پیگیری است که پیامدهای سلامتی بیماران ترخیص شده از بیمارستان را ارزیابی می کند.

این بیماران شش ماه بعد با یک سری پرسشنامه ها برای ارزیابی علائم و کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی مصاحبه شدند و تحت معاینات بدنی و یک تست پیاده روی شش دقیقه ای قرار گرفتند و آزمایش خون دادند.

محققان دریافتند که بازماندگان عمدتا خستگی یا ضعف عضلانی ، مشکلات خواب و اضطراب یا افسردگی مشکل دارند  اما ریزش مو نیز یکی از نتایج اصلی بود.

در مجموع ، 63 درصد دچار خستگی یا ضعف عضلانی ، 26 درصد با مشکل خواب و 23 درصد با اضطراب یا افسردگی و همچنین 22 درصد با ریزش مو روبرو شده بودند.

در تحقیقاتی که این محققان چینی انجام دادند این عوارض در میان بهبودیافتگان کرونایی تا شش ماه رویت شد:

10 عارضه طولانی مدت بیماری کووید

خستگی و درد عضلانی 63 درصد

اختلالات خواب 26 درصد

اضطراب و افسردگی 23 درصد

ریزش مو 22 درصد

اختلالات بویایی 11 درصد

تپش قلب 9 درصد

درد مفاصل 9 درصد

کاهش اشتها 8 درصد

اختلالات چشایی 7 درصد

سرگیجه 6 درصد

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها