«تاریخ شعرای فارسی‌گوی بوسنی و هرزگوین» نوشته الویر موسیچ منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۰۴۹۲۵
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، این کتاب به زبان فارسی و با مقدمه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۵ هزار تومان در انتشارات آروَن منتشر شده است.

در معرفی این کتاب عنوان شده است:«روابط فرهنگی و دینی دو کشور بوسنی ‌و هرزگوین و ایران از دوهزار سال قبل و حتی در عهد عتیق نیز وجود داشته است. محققان با تکیه بر اسناد موجود به این نتیجه رسیده‌اند که زبان فارسی در زمان حکومت عثمانی و تا اواسط دوره حکومت اتریش ـ مجارستان، در برنامه درسی مکاتب و مدارس بوسنی نقش مهمی داشته است و در طول ۷۰ سال اخیر نیز در دانشکده فلسفه دانشگاه سارایوو، در قالب رشته شرق‌شناسی، تدریس می‌شود؛ به‌طوری‌که امروزه تعداد بسیاری از کلمات فارسی در زبان بوسنیایی ماندگار شده و ازنظر مردم بوسنی، بخشی جدانشدنی از زبان بوسنیایی است. همچنین، تعداد زیادی از اسامی و نام‌های خانوادگی مسلمانان بوسنی‌وهرزگووین و اسامی مکان‌ها در این کشور، ریشه فارسی دارند.

تأثیرگذاری تاریخی زبان فارسی و کارکردهای آن، جایگاه این زبان را فراتر از یک ابزار ارتباطی نشان می‌دهد. از این منظر، زبان فارسی را می‌توان به یک نظام پویا برای تبادل فرهنگ و گفتمان فرهنگی تعبیر کرد که در خلق و تولید ارزش‌های بی‌بدیل در عرصه‌های علمی، ادبی، هنری، دینی و نظایر آن نقش‌آفرینی کرده است و در جای‌جای جهان امروز حضور و نفوذ دارد.

کتاب حاضر تلاشی است برای معرفی حضور زبان و ادبیات ارزشمند فارسی در کشور بوسنی‌وهرزگوین، و به‌منزلۀ فرصتی است برای همۀ علاقه‌مندان به زبان مولوی و سعدی و حافظ و دیگر مفاخر ایران‌زمین تا با ریشه‌های این زبان در بوسنی و تأثیر آن در این خطّه بیشتر آشنا شوند.

الویر موسیچ، فارغ‌التحصیل دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، مترجم، پژوهشگر و ایران‌شناس بوسنیایی است. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها