هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با تجهیزات دندانپزشکی، فایل روتاری و اپکس لوکیتور است.
کد خبر: ۱۲۹۶۴۷۱

همان طور که می دانید تجهیزات دندانپزشکی مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات در زمینه مهندسی پزشکی می باشند و وجود آن لازمه این رشته است.

در واقع این تجهیزات به دندانپزشکان کمک می کنند تا خدمات و درمان خود را به بهترین شکل به بیماران ارائه دهند.

تجهیزات دندانپزشکی ابزارهایی هستند که به منظور درمان و معاینه و استخراج و ترمیم دندان مورد استفاده قرار می گیرند.

از این رو هر چه این تجهیزات استانداردتر و به روزتر باشند درمان بیماران بهتر انجام می شود. امروزه تجهیزات دندانپزشکی بسیار متنوع می باشند و تقریبا هر ابزار کاربردی خاص دارد.

از جمله تجهیزات پزشکی می توان به هندپیس ها، ابزارهای مربوط به ارتودنسی، لیزرها، فرزها، ابزارهای جراحی برای کشیدن دندان ها، فایل روتاری و اپکس لوکیتورها.

ما در این مطلب قصد داریم در مورد فایل روتاری و اپکس لوکیتورها صحبت کنیم. این دو دستگاه از مهم ترین تجهیزات دندانپزشکی بشمار می روند که به منظور درمان ریشه دندان و عصب کشی مورد استفاده قرار می گیرند.

حال اگر تمایل دارید اطلاعات خود را در مورد اپکس لوکیتور و فایل روتاری افزایش دهید می توانید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اپکس لوکیتور چیست؟

اپکس لوکیتور چیست؟

اپکس لوکیتور (Apex Locator)یکی از مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی بشمار می رود. در واقع دندانپزشکانی که درمان اندو را انجام می دهند معمولا از این دستگاه استفاده می کنند.

به طور کلی کاربرد اپکس لوکیتور این است که با استفاده از آن می توان طول کانال ریشه را مشخص کرد.

لازم به ذکر است بدانید یکی از مهم ترین عوامل که کمک می کند درمان ریشه دندان با موفقیت انجام شود تعیین کردن طول کانال ریشه دندان است که دستگاه اپکس لوکیتور به این درمان بسیار کمک کرده است.

از این رو دستگاه اپکس لوکیتور که یک دستگاه الکترونیکی است امروزه به منظور تعیین طول کانال ریشه در دندان های دائمی مورد استفاده قرار می گیرد.

اپکس لوکیتور یا همان اپکس فایندر که در درمان اندو مورد استفاده قرار می گیرد می تواند موقعیت اپیکال فورامن و همچنین طول فضای root canal را تعیین کند.

در واقع هدف از استفاده از این دستگاه در درمان اندو، تخلیه کانال ریشه است تا این کانال را از هر گونه عوامل بیماری زا پاک کند.

از جمله عواملی که در کانال ریشه سبب بیماری و مشکل می شوند باکتری ها و مواد آلی و انواع سموم و پروتئین های تغییر کرده هستند.

برای اینکه بتوان کانال ریشه را از این عوامل بیماری زا پاک کرد باید درمان اندو به شیوه صحیح انجام شود.

روش صحیح حذف عوامل بیماری زا ار کانال ریشه شامل پاک سازی ریشه، شکل دادن آن و همچنین بستن آن به یک ماده سه بعدی و غیر قابل نفوذ که به هیچ وجه نشتی نداشته باشد می باشد.

کاربرد دستگاه اپکس لوکیتور

اپکس لوکیتور چیست؟
در واقع به دلیل اینکه انتهای ریشه دندان را نمی توان با چشم دید نیازمند دستگاهی می باشیم که بتوان طول کانال ریشه را تخمین بزند و آن را به طور دقیق اندازه گیری کند.

از این رو امروزه در دندانپزشکی از دستگاه الکترونیکی اپکس لوکیتور استفاده می شود. این دستگاه در چهار نسل و در طول دوره های مختلف طراحی و تولید و عرضه شد که طبیعتا نسل سوم و چهارم نسبت به نسل اول و دوم پیشرفته می باشد.

نسل اول این دستگاه در سال 1974 تولید شد و دارای برخی معایب بود. مثلا اگر رطوبتی چون خون و چرک وجود داشت دقت این دستگاه کم می شد و اشتباه می کرد. دقت این دستگاه مورد بررسی قرار گرفت و موفقیت آن 83 درصد بود.

نسل دوم این دستگاه در سال 1990 تولید و دقت آن در این سال 93 درصد بود. نسل شوم شبیه نسل دوم بود با این تفاوت که در این دستگاه برای تعیین طول کانال ریشه از فرکانس های چند رسانه ای استفاده شد.

نسل چهارم این دستگاه که در سال 2002 تولید و عرضه شد نسبته به نسل دیگر بسیار پیشرفته تر است.

این دستگاه با نام bing 1020 معرفی و به بازار عرضه شد. نسل چهارم دستگاه اپکس لوکیتور برای اندازه‌گیری Apex دندان از دو فرکانس جدا از هم استفاده می کند.

از مهم ترین مزایای نسل سوم و چهارم این دستگاه این است که دقت این دستگاه در برابر رطوبت هایی چون خون و چرک و مایعات کاهش نمی یابد و این دستگاه ها در برابر این عوامل اشتباه نمی کنند.

البته استفاده از این دستگاه نیز مانند سایر دستگاه ها نیازمند توجه به نکاتی است که در ادامه مهم ترین آن ها را بیان می کنیم.

مهم ترین نکات در مورد دستگاه اپکس لوکیتور Apex locator

نسل سوم و چهار این دستگاه در برابر رطوبت نیز از دقت بالایی برخوردارند اما باید بدانید که این مزیت فقط مربوط به داخل کانال می باشد و رطوبت داخل کانال هیچ مشکلی ایجاد می کند اما تایج دندان باید کاملا خشک و عاری از هر نوع رطوبتی باشد.

نکته دیگری که قابل تذکر این است که هرچه روش درمانی اندو صحیح تر انجام شود دقت این دستگاه نیز افزایش می یابد. از جمله موارد صحیح روش اندو برداشتن تمام پوسیدگی ها و تمام ترمیم های قبلی می باشد.

ایزولاسیون در زمان استفاده از این دستگاه یک اصل مهم محسوب می شود. به گونه ای که بدون آن تمام نتایج به دست آمده تقریبا با خطا همراه است.

نکته مهم دیگر در زمان استفاده از این دستگاه این است که حتما در زمان کار کردن باید شارژ این دستگاه پر باشد و کار کردن با شارژ نیمه پر خطا می دهد.

این دستگاه یکی از مهم ترین و ضروری ترین دستگاه های دندانپزشکی محسوب می شود که برای درمان ریشه دندان مورد استفاده قرار می گیرد البته علاوه بر این دستگاه فایل روتاری از دیگر دستگاه هایی است که برای درمان ریشه دندان و عصب کشی کاربرد فراوان دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها