کد خبر: ۱۲۹۵۹۳۹

روغن پالم (نخل) قرمز می تواند به کمبود ویتامین آ (A) کودکان مدرسه‌ای کمک کند.

مقدمه:

 کمبود ویتامین A یا رتینول یک مشکل سلامت عمومی است و به عنوان گسترده‌ترین کمبود تغذیه‌ای در سراسر جهان ذکر شده است.

مصرف ناکافی غذاهای غنی از ویتامین A، سو جذب چربی یا اختلالات کبدی منجر به کمبود ویتامین A می‌شود.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی (WHO) حدود 190 میلیون کودک پیش دبستانی در کشورهای توسعه نیافته ، کمبود ویتامین A دارند.

نوزادان و کودکان برای تقویت ایمنی بهتر و رشد سریع و برای مقابله با عفونت‌ها به ویتامین A بیشتری نیاز دارند.

کمبود ویتامین A در کودکان باعث اختلال بینایی و نابینایی، خطر عفونت، کوتاه قدی، کم خونی، بیماری های تنفسی و مرگ و میر ناشی از عفونت های شایع در دوران کودکی مانند اسهال و سرخک می شود.

روغن پالم (نخل) خام(CPO)که از میوه درخت نخل روغنی (Elaeis Guineesis) استخراج می شود به دلیل محتوای زیاد کاروتن‌های طبیعی، به رنگ قرمز-نارنجی تیره است.

مالزی برای تولید روغن پالم قرمز (RPO) یک فناوری تصفیه ویژه ایجاد کرده است که در آن حدود 80٪ کاروتنوئیدها و ویتامین‌های موجود در روغن پالم (نخل) خام حفظ می‌شود.

روغن پالم قرمز تولید شده دارای عطر و طعم و عطر خاصی است و سرشار از مواد مغذی گیاهی از جمله کاروتنوئیدها ، ویتامین E ، فیتواسترول‌ها ، اسکوالین و کوآنزیم Q10 است.

بیشتر محصولات روغن نخل قرمز تولید شده توسط مالزی به کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، کره جنوبی، کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا صادر می‌شود.

عناصر گیاهی موجود در روغن قرمز نخل ویتامین E (717-863 ppm)، کاروتنوئیدها (500-750 ppm)، فیتواسترول‌ها (325 - 365 ppm)، اسکوالن (14-15ppm) وUbiquinone  (18-25ppm ) هستند.

همه این عناصر غذایی گیاهی برای مبارزه با سرطان، محافظت از قلب و تقویت عملکردهای ایمنی بدن انسان بسیار مفید هستند.

روغن پالم (نخل) قرمز می تواند به کمبود ویتامین آ (A) کودکان مدرسه‌ای کمک کند.
ویتامین E همچنین یک آنتی اکسیدان است که در خنثی سازی رادیکال‌های آزاد در بدن بسیار مفید است.

روغن پالم (نخل) قرمز یکی از غنی ترین منابع طبیعی کاروتنوئید (که دلیل اصلی رنگ قرمز-نارنجی درخشان میوه و روغن پالم است) در جهان است.

عمده کاروتنوئیدهای موجود در روغن نخل قرمز بتاکاروتن و آلفا کاروتن هستند که به ترتیب 41.0٪ و 41.3٪ از کل کاروتنوئیدهای موجود در این روغن تجاری را تشکیل می‌‍دهد.

روغن پالم قرمز معادل 15 برابر رتینول (ماده اولیه تشکیل دهنده ویتامین A) نسبت به هویج ، 300 برابر گوجه فرنگی و 44 برابر بیشتر از سبزیجات برگی دارد.

ویتامین A و بتا-کاروتن همراه با چربی‌ها در روده کوچک جذب می‌شوند. روغن پالم قرمز راه حل مناسبی برای درمان کمبود ویتامین A است.

90% ویتامین A در کبد ، 1.5٪ در خون و بقیه در سایر بافت‌ها ذخیره می‌شود. مشخص شده است که کاروتنوئیدهای پرو-ویتامین A در روغن پالم (نخل) قرمز بسیار در دسترس هستند، به طور کارآمد به رتینول تبدیل می‌شوند و به خوبی در کبد ذخیره می‌شوند.

روغن نخل قرمز و کمبود ویتامین A در کودکان مدرسه‌ای

تحقیقات گسترده ای در مورد تأثیر سلامتی و اثر درمانی روغن قرمز نخل بر بیماری های مختلف انجام شده است.

در بسیاری از کشورها مکمل روغن قرمز نخل برای کودکان مدرسه ای که دارای مشکلات کمبود ویتامین A هستند به طور گسترده مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

کمبود ویتامین A یا رتینول یک مشکل سلامت عمومی است و به عنوان گسترده‌ترین کمبود تغذیه‌ای در سراسر جهان ذکر شده است.

مصرف ناکافی غذاهای غنی از ویتامین A، سو جذب چربی یا اختلالات کبدی منجر به کمبود ویتامین A می‌شود.

پرو-ویتامین A می‌تواند به رتینالدهید و سپس به رتینول و اسید رتینوییک تبدیل شود. یک مطالعه علمی در آفریقای جنوبی نشان داده که کمبود ویتامین A در میان کودکان مدرسه ای 5 تا 11 سال می تواند از طریق مکملِ بیسکویت غنی شده با بتا-کاروتن حاوی روغن پالم (نخل) قرمز برطرف شود.

استویوینبرگ در سال 200 در افریقای جنوبی، مطالعه‌ای براغی مقایسه اثر مکمل بیسکوییت‌های غنی شده با بتا-کاروتن گرفته شده از روغن پالم (نخل) قرمز و بتا-کاروتن مصنوعی، و همچنین داروی ویتامین A بعنوان کنترل، بر روی وضعیت ویتامین A بچه‌های دبستانی انجام داد.

بیسکوییت‌ها طی شش ماه بین 255 کودک دبستانی 5 تا 11 ساله، در روزهای مدرسه توزیع شد. در پایان مطالعه مشخص شد که سطح رتینول سرم خون در هر سه گروه از ابتدا تا شش ماه بطور یکسان افزایش یافته است.

این مطالعه همچنین نشان داد که بیسکویت های غنی شده با روغن پالم (نخل) قرمز به خوبی پذیرفته شده‌اند، و از این رو نشان می‌دهد که این یک روش عملی برای مقابله با کمبود ویتامین A در کودکان است.

یک طرح آزمایشی مشابه اما با دوز کمی پایین تر در روز، با تأمین 30٪ RDA ویتامین A در تعداد بیشتری از دانش آموزان (432 نفر) بین 5 تا 11 سال برای مدت زمان کوتاه تر سه ماه استفاده شد و مشخص شد که وضعیت پروویتامین A، با استفاده از روغن پالم (نخل) قرمز یا بتا-کاروتن مصنوعی در بیسکویت‎های غنی شده به میزان مشابهی بهبود می‌یابد.

در مدارس ابتدایی بورکینافاسو مزایای افزودن روغن پالم قرمز در وعده های غذایی مدرسه بر وضعیت ویتامین A 239 دانش‌آموز 7 تا 12 ساله مورد مطالعه قرار گرفت.

15 میلی لیتر روغن پالم قرمز (15000 میکروگرم RAE) برای هر فرد، سه بار در هفته و به مدت یک سال در برنامه ناهار مدرسه گنجانده شد.

پس از 12 ماه تغذیه، آنها دریافتند که رتینول سرم در بین کودکان مدرسه در این برنامه افزایش یافته. این مطالعه نشان داد که مصرف منظم مقدار کمی روغن پالم قرمز برای مقابله با کمبود ویتامین A بسیار مفید است.

در هند سه مطالعه با هدف ارزیابی پیش-آزمون اثر روغن پالم (نخل) قرمز بر سطح رتینول، ارزیابی کارایی روغن پالم قرمز به عنوان مکمل ویتامین A و تعیین پایداری سطح رتینول سرم خون در طی یک دوره عدم مصرف مکمل با روغن پالم قرمز در مقایسه با مکمل با ویتامین A انجام شد.

در اولین آزمایش او دریافت که با تهیه میان وعده عصرانه غنی شده با روغن نخل قرمز (2400 میکروگرم بتا-کاروتن) به مدت دو ماه، سطح رتینول سرم و ذخیره رتینول کبد در گروه کودکان بین 7 تا 9 سال دارای کمبود ویتامین A بهبود یافته است سال (24 نفر). در مطالعه دوم که بر روی کودکان 7 تا 12 ساله دارای کمبود خفیف و شدید ویتامین A (26 نفر) انجام شد، به آن‌ها میان وعده‌های مشابه با مطاله اول داده شد با این تفاوت که یک دوز سنگین (100,000 IU) ویتامین A مصنوعی در طول دوره‌ی کوتاه مدت 1 ماهه داده شد.

گروه غنی شده با روغن پالم قرمز بیش از سه برابر سطح رتینول سرم را نشان داد. در مطالعه سوم، کودکان دارای کمبود ویتامین A بین 7 تا 9 سال (36 نفر) یک ماه تحت تغذیه مکمل غذایی قرار گرفتند و پس از شش ماه برای معاینه پیگیری فراخوانده شدند.

کودکان به سه گروه تقسیم شدند: دریافت کنندگان یک دوز سنگین 100,000 IU ویتامین A؛ یا مصرف‌کنندگان یک شیرینی غنی شده با 4 گرم روغن پالم قرمز (50,000 IU ویتامین A)؛ و یا 8 گرم روغن پالم قرمز (100,000 IU ویتامین A).

شش ماه پس از قطع مصرف مکمل، مشخص شد که میان وعده‌های غنی شده با 8 گرم روغن پالم قرمز سطح رتینول قابل مقایسه‌ای با گروه دریافت کننده دوز سنگینی از ویتامین A اعطا می‌کند (مانوراما و همکاران ، 1997).

نتیجه

روغن نخل قرمز سرشار از بتاکاروتن طبیعی است که یک پرو-ویتامین طبیعی است که می‌تواند برای غلبه بر مشکل کمبود ویتامین A استفاده شود.

شورتنینگ قرمزِ پالم و چربی قرمز نانوایی همچنین می‌تواند در فرمولاسیون تولید میان وعده‌ها و محصولات شیرینی‌پزی  به عنوان منبع ویتامین A طبیعی استفاده شود.

در کنار بتاکاروتن ، محصولات روغن نخل قرمز همچنین سرشار از مواد مغذی گیاهی طبیعی مانند توکوترینول‌ها، توکوفرول‌ها، کاروتنوئیدها‌، فیتواسترول‌ها، اسکوالین و کوآنزیم Q10 برای مصرف کنندگان مفید هستند.

اطلاع از منابع: MPOBTehran@gmail.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها