پوسیدگی دندان در کودکان امری شایع است، که امروزه بیشتر کودکان را به خود درگیر نموده است.
کد خبر: ۱۲۹۴۶۹۹

جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان

خانواده ها همیشه به دنبال راهکاری برای درمان پوسیدگی دندان در کودکان خود هستند. از این رو به سراغ پزشک های متخصص بسیاری می روند.

 دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک اطفال در رابطه با پوسیدگی دندان و راه های درمان آن نکاتی را بیان می کند.

محافظت از دندان های شیری در کودکان بسیار مسئله مهمی است. در صورتی که این دسته از دندان ها زودتر از موعد مقرر خود بیفتند، دندان های دیگری برای جایگزین شدن آنها وجود دارند. اما دقیقا به همین دلیل ممکن است این دسته از کودکان دیگر قادر نباشند رشد دندان های اصلی خود را شاهد باشند. 

از سوی دیگر نیز بهتر است کودکان از پوسیدگی دندان های شیری خود نیز به خوبی جلوگیری نمایند. زیرا برای درمان پوسیدگی دندان در کودکان نه تنها باید هزینه بسیار زیادی بپردازند، بلکه این مشکل می تواند مسائل دیگری را نیز برای آنها به بار آورد. 

 دکتر هلن جوانمرد دندانپزشک کودکان کودکانی که از دندان های پوسیده ای برخوردار هستند، همیشه از داشتن درد دندان گلایه می کنند.

پس جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان را باید جدی بگیرید. تا در اینده دندان ها به عفونت دچار نشوند و خطرات دیگری نیز با خود به بار نیاورند. 

جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان

مهمترین دلایل پوسیدگی زودرس در دندان ها چیست؟ 

بیشتر خانواده ها تصور می کنند که استفاده از مکملهای مولتی ویتامین و قطره آهن منجر می شود که کودکان با مشکل پوسیدگی دندان مواجه شوند. در حالی که باید بگوییم مشکل پوسیدگی دندان ها، دلایل دیگری دارد. استفاده از این داروها تنها قادر است رنگ دندان ها را دچار تغییر نماید.

اما تاثیر چندانی بر روی پوسیدگی دندان ها نخواهد داشت. زمانی که بتوانید علت پوسیدگی دندان کودک خود را تشخیص دهید، مسلما بهتر می توانید روش های مناسب درمان پوسیدگی دندان در کودکان را نیز انتخاب کنید. از جمله مهمترین دلایلی که منجر می شود تا دندان کودکان دچار پوسیدگی شود، عبارتند از: 

  • زیاده روی کردن در استفاده از نوشیدنی های شیرین همچون استفاده مکرر از شیشه شیر در طی روز و شب
  • انتقال باکتری های پوسیدگی زای دندان از دهان و بزاق پدر و مادر به دهان کودک 
  • بی توجهی نمودن به بهداشت دهان و دندان کودک از زمان رویش دندان اولیه
  • نداشتن اطلاعات مناسب در مورد درمان پوسیدگی دندان در کودکان و جلوگیری از بروز این مشکل توسط والدین
  • کاهش جریان بزاق در خردسالی به دلیل خوردن شیر از مادر یا شیشه شیر
  • مصرف داروهای خاص توسط مادر، که از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود. 
  • مصرف کردن تنقلات و شکلات به صورت مکرر

جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان

آیا پوسیدگی دندان های شیری بر روی دندان های دائمی تاثیر گذار است؟ 

بدون تردید کودکانی که در سنین پایین به مشکل پوسیدگی دندان دچار می شوند، در سن بزرگسالی نیز با این مشکل مواجه خواهند شد. اما ممکن است دلیل این اتفاقات متفاوت باشد. اگر شخصی در سن کودکی اقدام به جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان نکند، این مسئله بر روی دندان های اصلی او نیز تاثیر خواهد گذاشت. 

از این رو کسب اطلاع در خصوص روش های موثر برای درمان پوسیدگی دندان ها مسئله مهمی است، که باید به آن به صورت جدی پرداخته شود. 

بهترین راه های درمان پوسیدگی دندان در کودکان

کودکانی که به پوسیدگی زودرس دندان مبتلا می شوند، می توانند برای درمانی این مشکل روش های زیادی را در نظر بگیرند. از جمله روش های درمان پوسیدگی زودرس دندان ها باید به موارد زیر اشاره نماییم:

عدم استفاده از شیر در طول شب 

این مسئله منجر می شود تا بر روی دندان کودک پلاک ایجاد شده و باعث پوسیدگی آن گردد. اگر دقت نموده باشید کودکانی را مشاهده می کنید که 4 دندان پیشین شیری در فک بالای آنها دچار پوسیدگی شده اند. این کودکان به دلیل مصرف شیر در طول شب به این مشکل دچار می شوند. 

پر کردن دندان

یکی دیگر از روش های موثر برای درمان پوسیدگی دندان در کودکان، ترمیم یا پر کردن آن می باشد. با این عمل می توان به میزان قابل توجهی آسیب ناشی از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان را جبران نمود. زمانی که دندان توسط پزشک پر می شود، دندان کودک می تواند عملکرد طبیعی داشته باشد. اما از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری خواهد شد. 

تمیز کردن دندان کودک

 معمولا بیشتر مادران این روش جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان را نمی دانند. اما می توانند تا سن یک سال و نیمی کودک خود، قبل از خواب دندان او را با استفاده از یک پارچه یا گاز استریل یا مسواک انگشتی، تمیز نمایند. 

عدم استفاده از میان وعده های مضر

در صورتی که کودک شما علاقه زیادی به مصرف میان وعده های مضر همچون انواع شیرینی ها، کیک، کلوچه، بیسکویت و ... دارد، بهتر است جلوی او را بگیرید. می توانید آنها را به صورت یکجا پس از خوردن وعده غذای اصلی به او دهید. اما اجازه ندهید به صورت میان وعده و مکررا آنها را مورد استفاده قرار دهد. 

عدم استفاده از شیشه یا بطری در حین خواب

اگر کودک شما علاقه زیادی دارد که در زمان خواب شیشه یا بطری حاوی شیر یا مایعات استفاده کند، این مسئله می تواند منجر به پوسیدگی دندان های او شود. از این رو برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان خود بهتر است اجازه ندهید کودکتان به این عادت خود ادامه دهد. یا آن که می توانید درون شیشه یا بطری آب بریزید و آن را به دست کودکان بسپارید.

شست و شوی دهان کودک با استفاده از فلوراید

والدینی که به سلامت دهان و دندان کودک خود اهمیت می دهند، برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان از فلوراید استفاده می کنند. خمیر دندان های بسیاری وجود دارند که حاوی فلوراید می باشند. می توان دندان کودک را با استفاده از آن به خوبی تمیز نموده و مورد شستشو قرار داد. 

حتما این مسئله را در نظر داشته باشید که برای مراقبت و درمان دندان های پوسیده کودک خود، بهتر است در یک سالگی او را برای چکاپ به بهترین دندانپزشک اطفال ببرید.

پزشک پس از انجام معاینه به شما بیان خواهد نمود که چه راهکاری را برای جلوگیری و درمان پوسیدگی دندان در کودکان در نظر بگیرید. با این کار می توانید دندان های کودک خود را از آسیب بیشتر محافظت نمایید. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها