معاون کل وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر در اکثر استان‌ها ۳۵ درصد فوتی‌ها را کرونا تشکیل می‌دهد، در بسیاری از استان‌ها اولین عامل مرگ‌ومیر کرونا است که بسیار دردناک است، ۷۰ درصد فوتی‌ها را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۲۸۹۹۷۲
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، ایرج حریرچی در جلسه ستاد مقابله با کرونا در استان قزوین که امروز ۶ آذر در استانداری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: روز بسیج با آغاز طرح مقابله با کرونا با عنوان «شهید حاج قاسم سلیمانی» تقارن پیدا کرده است، می‌توان گفت سهمگین‌ترین مشکلی که جامعه بشری طی صد سال اخیر با آن مواجه شده شیوع کرونا است، با توجه به تحقیقات و مستندات موجود زندگی و معیشت مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده است.
 
معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: مقامات اجرایی و دولتی در سطح کشور و استان، نیروهای بسیج، هلال احمر، نیروهای جهادی و داوطلبان مردمی همه دست به دست هم دادند و در کنار کادر درمان و مدیریت بهداشت و درمان قرار گرفتند و بهترین خدمت را ارائه می‌کنند.
 
وی یادآور شد: نام طرح خدمت‌رسانی «شهید سلیمانی» است بنابراین باید مانند ایشان بدون نام و نشان، با تواضع، مؤثر و برنامه‌ریزی شده، قاطع و توام با فداکاری باشد تا بتوانیم کار را به جای مناسبی برسانیم.
حریرچی تأکید کرد: استان قزوین نیز مانند اکثر استان‌های سردسیری طی دو ماه اخیر با افزایش شیوع روبه‌رو شده است، امکانات بیمارستانی در استان موجود و بخشی از آن تقویت شده است و نیاز است که تقویت بیشتری صورت بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که راه مقابله با این ویروس از بیمارستان نمی‌گذرد بلکه نیاز است در سطح اجتماع رفتار مردم تغییر پیدا کند، در حال حاضر رعایت پروتکل‌ها و اعمال قانون در استان قزوین خوب است اما نیاز است که متداوم باشد.
 
معاون کل وزیر بهداشت عنوان کرد: ما می‌توانیم با مراسم‌های عروسی و عزا که تجمعات چند ده نفری یا چند صد نفری است مقابله کنیم اما دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه تخت کنترل نیست، گرچه در بسیاری از کشورهای اروپایی این موضع تخلف است و پلیس اجازه دارد بدون قوه قضاییه به مسئله ورود و برخورد کند، بنابراین این مسائل در کشور ما نیازمند همکاری است.
 
وی اظهار کرد: روز گذشته ۱۵۰ نفر از افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت داشتند را از فرودگاه برگردانیم، مبتلایان به کرونا باید در منزل بمانند و از حضور در مراکز عمومی جلوگیری کنند، طبیعتاً فردی که به فرودگاه آمده است برای رسیدن به فرودگاه قطعاً از وسیله نقلیه عمومی استفاده کرده است و در فرودگاه کارت پرواز گرفته اما توسط ما شناسایی شده و برگشتند، اگر مردم خودشان رعایت کنند میزان شیوع به حداقل می‌رسد.
حریرچی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک میزان تست کرونا افزایش پیدا می‌کند، باید توجه کنیم که با افزایش تست تعداد موارد شناسایی نیز بالا می‌رود که این امر نگران کننده نیست، آنچه که باعث نگرانی می‌شود افزایش بیماران بستری در بیمارستان و افزایش تعداد فوتی‌ها است.
 
معاون کل وزیر بهداشت اظهار کرد: می‌دانیم که نمی‌شود تعطیلات بلند مدت داشته باشیم چرا که از معیشت افراد مختلف از جمله دست فروش‌ها، کارگران روزمزد و مغازه‌دارها اطلاع داریم، مقام معظم رهبری با صراحت فرمودند در مقوله سلامت و امنیت اولویت اصلی با سلامت و جان مردم است؛ ما در گذشته مسائلی مانند سلامت و گردشگری و سلامت و اقتصاد را مطرح می‌کردیم اما باید توجه کنیم که هیچ‌چیز بالاتر از امنیت برای کشوری نیست.
 
این مسئول یادآور شد: در حال حاضر در اکثر استان‌ها ۳۵ درصد فوتی‌ها را کرونا تشکیل می‌دهد، در بسیاری از استان‌ها اولین عامل مرگ‌ومیر کرونا است که بسیار دردناک است، ۷۰ درصد فوتی‌ها را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.
 
وی بیان کرد: مرگ یک نفر تراژدی است، هر فردی که فوت می‌کند پدر، مادر یا فرزند خانواده‌ای است ما باید اقدامات را تشدید کنیم تا پایان بهمن ماه ۴۰ درصد مرگ‌ومیر و ۵۰ درصد موارد بستری کاهش پیدا کند.
معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: اگر ۴۰ درصد ۴۸۰ مرگ را حساب کنیم بیش از ۲۰۰ نفر می‌شوند که باز هم تعداد زیادی است، ما در اردیبهشت ۳۵ فوتی داشتیم و امیدواریم با تغییر رفتار مردم به این میزان کاهش برسیم.
 
وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خواسته ما از بسیج، کارهای حمایتی برای بیماران کرونایی است، کرونا به جز درد، هزینه هم دارد، ما در بیمارستان‌های دولتی ۹۰ درصد هزینه بستری را پوشش می‌دهیم، بیماران را بیمه می‌کنیم و از طرفی در مراکز درمانی سرپایی انجام تست و سایر موارد کاملاً رایگان است، اما گاهی برای سی‌تی‌اسکن و تجویز داروهای که تجویز می‌شود و بستری در بیمارستان‌های خصوصی مبتلایان نیاز به حمایت مالی دارند.
 
حریرچی تأکید کرد: افرادی که باید قرنطینه شوند و شغل مناسبی ندارند مثلاً کارگر روز مرد هستند باید کمک هزینه معیشتی دریافت کنند، اغلب برای تأمین معاش به کار برمی‌گردند درحالی‌که کرونا دارند بنابراین این افراد باید شناسایی و مورد حمایت قرار بگیرند.
 
وی اظهار کرد: نظارت موضوع مهمی است که باید بسیج در کنار دانشگاه قرار بگیرد، افراد بیماری که در جامعه تردد دارند باعث شیوع کرونا می‌شوند و باید با این افراد برخورد شود، ۹ ماه است که به صورت امر به معروف و ارشاد از کرونایی‌ها خواسته‌اند که تردد نکنند اما در حال حاضر باید با اینگونه افراد به شدت برخورد شود.
معاون کل وزیر بهداشت یادآور شد: زمانی که گروه شغلی خاصی تعطیل اعلام شده نباید فعالیت کند اما تعداد محدودی از این صنوف به صورت پنهانی باز هستند و مخفیانه فعالیت دارند، برای صیانت از صنف باید با اینکه خاطیان رفتار شدید داشته باشیم و برخورد کنیم.
 
وی بیان کرد: منابع مالی لازم برای این طرح تأمین می‌شود و باید وضعیت اقتصادی کشور را در نظر بگیریم و با کمترین هزینه فعالیت را انجام دهیم و منابع را مستقیماً به معیشت مردم اختصاص دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها