دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از قرار گرفتن واکسن آنفلوآنزای نو ترکیب ایرانی در مرحله اخذ مجوز اخلاق خبر داد.
کد خبر: ۱۲۸۹۶۷۸
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی قانعی در خصوص تولید واکسن آنفلوآنزای ایرانی گفت: یکی از شرکت های دانش بنیان در حال تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب در کشور است، این واکسن اکنون در مرحله اخذ مجوز اخلاق است برای اینکه بتواند کلینیکال ترایال (کارآزمایی بالینی) انسانی را شروع کند.
وی بیان کرد: در حال حاضر در دنیا دو نوع واکسن آنفلوآنزا تولید می شود که یکی از طریق تخم مرغ SPF و دیگری به طریق نوترکیب تولید می شود؛ واکسن های آنفلوآنزای تخم مرغی، از تخم مرغ اس پی اف درست می شود که در حال حاضر خود این تخم مرغ تحریم است و در واقع واکسن آنفلوآنزای تولید شده توسط شرکت های دانش بنیان، واکسن نوترکیب است.

قانعی افزود: در ایران کارهای مربوط به تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب انجام شده است و به جز تعداد معدودی از کشورها که روی تکنولوژی آن کار کرده اند، مابقی کشورها این نو واکسن را ندارند.
وی یادآور شد: درحال حاضر این واکسن به میزان مورد نیاز برای انجام آزمایش های اولیه، تولید شده است.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری ادامه داد: در حال حاضر کمبود شدیدی در خصوص واکسن آنفلوآنزا در دنیا وجود دارد و کشور ما نیز از این مساله مستثنی نیست اما با توجه به اینکه دانش‌بنیان‌های ایرانی توان بالایی در تولید واکسن دارند، باید از این فرصت استفاده کنیم.
 
قانعی گفت: ستاد توسعه زیست فناوری همیشه یکی از اولویت‌های کاری خود را تولید و بومی‌سازی انواع واکسن‌های کاربردی در نظام سلامت قرار داده است و صنعت واکسن را رگ حیات نظام سلامت می‌داند.
به گزارش ایرنا، پیش از این دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به فعالیت یکی از شرکت های دانش بنیان در زمینه تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزا گفته بود که با تولید این
 
واکسن در کشور سال آینده از واردات واکسن آنفلوآنزا بی‌نیاز می‌شویم.
به گفته وی، یکی از شرکت های دانش بنیان در حال تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب در کشور است که بنابر اعلام آنها تا پایان شهریورماه کارهای مربوط به مطالعه بالینی این واکسن انجام و با دریافت مجوز وارد بازار می شود.
 
در حال حاضر کمبود شدیدی در خصوص واکسن آنفلوآنزا در دنیا وجود دارد اما قرار است این واکسن با همت سازمان غذا و دارو که به روش نوترکیب تولید شده است، به بازار ایران عرضه شود.


  



newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها