حفظ سلامت در ایامی مانند نوروز که خانواده ها در تعطیلات هستند ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما چه بخواهیم و چه نخواهیم در ایام نوروز ، پرخوری سراغ ما خواهد آمد.
کد خبر: ۱۲۸۹۶۲

نوروز و جشن نوروزی ، آیین کهن ما ایرانیان و نمادی از سلامت ، سرخوشی و سرزندگی است. اجازه ندهیم رعایت نکردن بهداشت فردی و غذایی ، شیرینی و شادی ایام نورزی را به کاممان تلخ کند.
متخصصان دراین باره توصیه هایی دارند تا با رعایت آنها ، لذت شادی و شیرینی ایام تعطیلات نوروزی تان زایل نشود.

اولین نکته برای شروع عید مساله خرید آجیل است. آجیل شب عید خود را با وسواس بخرید ، زیرا ممکن است همین آجیل مشکلات زیادی ایجاد کند. هنگام خرید آجیل شب عید باید به ظاهر آن توجه داشته باشید. هرگونه بوی نامطبوع ، آثار کپک زدگی ، حفره دار بودن آجیلها و دیدن بقایای حشرات نشانه های کهنگی و فساد آجیل است. به کار بردن هر نوع رنگ حتی مجاز خوراکی در تولید آجیلها غیرمجاز است.
در تولید آجیلهای بسته بندی شده دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت هیچ گونه رنگی استفاده نمی شود و در صورت لزوم ، رنگهای طبیعی مانند زعفران و زردچوبه به کار می رود. به همین دلیل خرید آنها قابل اعتمادتر است. شرایط نگهداری آجیل نیز اهمیت زیادی دارد ، گرما و رطوبت باعث رشد قارچ اسپرژیلوس فلاووس است که عامل سم آفلاتوکیسن به بدن است. آجیلهای تولیدی واحدهای صنعتی با سموم قارچی اندازه گیری شده به دست مردم می رسد ، اما سموم قارچی آجیلهای فله ای قابل اندازه گیری نیست.

امان از تیغ ماهی

از شب سال نو شروع کنیم. از قدیم مرسوم بوده است که خانواده ها در شب تحویل سال نو ، سبزی پلو درست کنند. ماهی خواص بی شماری دارد ، اما مصرف سبزی پلو ماهی شب عید گاهی با دردسرهایی همراه می شود که ممکن است نوروز را به کام برخی افراد تلخ کند. ازجمله گیر کردن تیغ ماهی در گلو.
تیغ ماهی دریای جنوب با ماهی دریای شمال تفاوت دارد. ماهی های شمال تیغهای ریزی دارند که جدا کردن آن مستلزم صرف حوصله و دقت فراوان است و درصورت بی توجهی و دقت کافی ممکن است تیغ ماهی در گلو فرو برود و مشکلاتی را برای فرد به دنبال داشته باشد ، اما ماهی جنوب استخوان های درشتی دارد که گاهی مشکلات جدی تری ایجاد می کند.
محل گیر کردن استخوان های ظریف ماهی در لوزه یا چینهای مخاطی اطراف آن ، قاعده زبان یا مخاط حلق است. فرو رفتن استخوان های ظریف و ریز تیغ ماهی در گلو به رغم آن که دردناک است و برای فرد ناراحتی هایی ایجاد می کند ، خطر زیادی ندارد و قابل جذب است. البته گاهی تیغ ماهی چنان در نسج فرو می رود که ممکن است سر آن پیدا نباشد. در چنین مواردی ، گاهی نیاز به سی .تی .اسکن می شود.

مفید اما به اندازه

انواع آجیل سرشار از مواد معدنی است و مصرف آن توصیه می شود ، اما به اندازه. مصرف بیش از حد آجیل می تواند عوارض و پیامدهایی بخصوص در کودکان به دنبال داشته باشد.
اولین مشکل این است که معمولا در تهیه انواع آجیلهای شور از مقادیر زیادی نمک استفاده می شود ، بنابراین مصرف زیاد آن ممکن است عوارضی را بخصوص در بیماران قلبی - عروقی یا افراد دارای فشار خون باعث شود.
دومین مساله این است که برخی از ترکیبات موجود در آجیل مانند بادام زمینی در بعضی افراد حساسیت زاست و با مصرف این دسته مواد دچار حساسیت می شوند.
انواع آجیل به علت داشتن چربی زیاد موجب کاهش اشتها و بروز احساس سیری می شوند. این امر بخصوص برای کودکان که کنترل زیادی در خوردن ندارند و حجم معده شان نیز کم است ، حائز اهمیت زیادی است ؛ زیرا مانع مصرف وعده های اصلی غذا می شود. تداوم این وضعیت به مدت 2 هفته در تعطیلات ممکن است به بروز مشکلات در تغذیه منجر شود. ضمن این که در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات ، باعث بروز مشکلات گوارشی مثل درد معده ، تهوع و استفراغ می شود.

شیرینی های مضر

مصرف شیرینی ها نیز از قواعد کلی درباره آجیل پیروی می کند. با این تفاوت که زیاده روی در مصرف شیرینی جات عوارض بیشتری را در مقایسه با مصرف بی رویه آجیل به همراه خواهد داشت.
شیرینی جات به لحاظ داشتن انرژی زیاد بویژه موادی نظیر خامه ها که حاوی انرژی متراکمی هستند ، در چاقی و افزایش وزن افراد نقش زیادی دارند.
مصرف بی رویه شیرینی در اطفال با توجه به کاهش اشتها و سیری کاذبی که به همراه دارد ، موجب کمبود سایر مواد مغذی مورد نیاز برای رشد این گروه می شود ؛ همچنین استفاده از برخی ترکیبات نظیر رنگها ، کاکائو و سایر موارد در تهیه و تزئین شیرینی ها بر عوارض آن می افزاید.

کیلوهای اضافی

تغییر سبک زندگی در تعطیلات نوروز برای بسیاری چاقی و اضافه وزن به همراه دارد. به طور طبیعی در طول مسافرت اشتهای انسان زیاد می شود و میل به مصرف تنقلات و شیرینی جات حتی چند وعده غذای اضافی افزایش می یابد و ممکن است به جای 3 وعده ، 5 وعده غذا با حجم بیشتر مصرف شود.

10 فرمان نوروزی


برای داشتن نوروزی خوش توام با سلامت و تندرستی 10 فرمان زیر را به کار ببرید:
1- هنگام سفر ، بهترین غذایی که می توانید همراه داشته باشید غذاهای خشک یا انواع کنسرو است.
2- از مصرف سالادالویه به عنوان غذای مسافرتی اکیدا خودداری کنید.
3- در صورتی که در سفر غذاهای گوشتی همراه دارید ، باید قبل از مصرف ، آن را کاملا حرارت دهید.
4- از مصرف سالاد بویژه سالادهایی که در آنها کاهو به کار رفته است و غذاهای دریایی در غذاخوری های بین راهی خودداری کنید.
5- شیر و فرآورده های آن را حتما به صورت پاستوریزه مصرف کنید.
6- آب را فقط از منابع مطمئن تهیه کرده یا از آبهای بطری شده استفاده کنید.
7- بهترین میوه هایی که برای مسافرت می توان همراه داشت ، میوه هایی مانند موز ، سیب و پرتقال هستند که برای مصرف باید پوست آنها کنده شود.
8- برای حمل گوشت ، مرغ و ماهی حتما از یخدان استفاده و دقت کنید مواد غذایی خام با پخته تماس نداشته باشد.
9- یخ را از مراکز مطمئن تهیه کرده و از مصرف یخهایی که روی زمین نگهداری یا خرد می شوند ، خودداری کنید.
10- تا حد امکان غذا را شخصا آماده کرده و از مصرف مواد غذایی در رستوران و غذاخوری های نامطمئن یا خرید مواد غذایی از دستفروشان خودداری کنید

بعلاوه استفاده از نوشابه های گازدار و عدم کنترل رژیم غذایی روزمره (مصرف چربی ها ، غذاهای آماده و...) در طول سفر و ایام تعطیل نوروزی بیشتر می شود و اغلب به افزایش فشار خون ، چربی خون ، بالا رفتن کلسترول مضر و در نهایت چاقی منجر می شود. برای این که دچار این مشکلات نشوید ، توصیه های زیر را به کار ببندید:
1- به اندازه لازم تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.
2- در طول سفر و تعطیلات مانند دیگر مواقع به طور متناسب ، متعادل و متنوع از تمام گروههای غذایی استفاده کنید.
3- از میوه ها به عنوان میان وعده مناسب استفاده کنید و حتما قبل از مصرف آنها را خوب بشویید.
4- بهتر است به جای مصرف نوشابه ، از دوغ استفاده کنید.
5- از خوردن غذاهای چرب ، سرخ شده ، شیرینی ها ، شکلات و خامه اجتناب کنید.
6- به جای مصرف غذاهای سرخ شده ، از غذاهای آب پز ، کبابی و تنوری استفاده کنید.
7- تا حد امکان از مصرف سوسیس و کالباس بپرهیزید.

غذای پیک نیک

طبخ غذا در سفر یا پیک نیک یکی از تفریحات ایام نوروز محسوب می شود که اگر احتیاط نکنیم ، به بروز بیماری منجر می شود. غذای مورد مصرف باید کاملا پخته شود. ممکن است به دلیل عجله زیاد در تهیه غذا ، کوتاهی شود ، به گونه ای که غذا بویژه گوشتها به طور کامل نپزد و همین موضوع سبب آلودگی و فساد آن شود. از ظاهر گوشت می توان به میزان پخت آن پی برد ، برای مثال رنگ گوشت پخته باید قهوه ای باشد.
زمانی که بیرون از منزل کباب می پزید ، از ظروف تمیز برای کبابهای پخته استفاده کنید و هیچ وقت ظروفی را که در آنها گوشت خام قرار داشته و هنوز شسته نشده است ، برای کبابهای پخته استفاده نکنید.
همیشه بسته غذایی خود و کودکتان را روی یخ قرار دهید و در صورتی که یخچال موجود است ، آن را به یخچال منتقل کنید. در صورت دسترسی نداشتن به یخچال یا یخدان ، از مصرف مجدد غذایی که بیش از 2 ساعت از طبخ آن می گذرد ، خودداری کنید.
تخم مرغ را به طور کامل بپزید و هیچ وقت قاشقی را که شیرینی خانگی حاوی تخم مرغ خام را با آن به هم زده اید ، به دهان نبرید.

اسهال مسافران

اسهال مسافران ناشی از خوردن غذا و آب حاوی میکروب است . آشپزها و حمل کنندگان مواد غذایی ممکن است میکروب های عامل اسهال مسافران را به غذاها منتقل کنند، در عین آن که خودشان علامتی نداشته باشند ، چرا که بدن آنها به این میکروب ها عادت کرده است. هنگامی که افراد به ناحیه جدیدی سفر می کنند ، به دلیل آن که دستگاه ایمنی آنها فاقد پادتن های ضدمیکروب های آن ناحیه است ، احتمال بیشتری دارد به این بیماری مبتلا شوند.

رستوران های خطرناک

با وضعی که برخی رستوران های بین راهی دارند ، بهترین توصیه به مسافران نوروزی این است که از مصرف غذاهای بین راهی پرهیز کرده و سعی کنند غذاها را در منزل تهیه و در کلمن های مناسب و خنک در کوتاه مدت نگهداری و بین راه مصرف کنند ؛ اما اگر مجبور بودید ، حتما از مصرف غذا در رستوران هایی که فاقد پروانه بهداشتی ، کارتهای بهداشتی مورد تایید وزارت بهداشت هستند، خودداری کنند.


علی اخوان بهبهانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها