شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد تازه متولد شده است ،اما گاهی پیش می آید که عده ای از مادران به علت برآورده نشدن نیاز نوزاد مجبورند در کنار شیر مادر از شیر خشک هم استفاده کنند.
کد خبر: ۱۲۸۹۰۳۵

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از نمناک،چهار تا شش هفته اول برای شیردهی ضروری هستند، به خصوص اگر برای اولن بار است که مادر می شوید پس با آگاهی به ارزش آن راه و روش افزایش شیرمادر به صورت طبیعی را در این بخش بخوانید.

حفظ و افزایش شیر مادر پس از چند هفته اول:

اگر شما برای اولین بار است که مادر شده اید، ممکن است نگران کافی بودن شیرتان پس از چند هفته اول باشید. اما این یک ترس عمومی است، و تنها تعداد کمی از مادران وجود دارند که واقعاً قادر به شیردهی کافی باشند.

اگر شیرتان کم است، معمولاً با برداشتن چند گام ساده می توانید به افزایش آن کمک کنید. استفاده از تکنیک درست شیردهی، عمل مهمی برای ایجاد و حفظ یک تغذیه سالم از شیر مادر است.

 

چگونه می توان شیر را تامین، حفظ و یا به صورت طبیعی افزایش داد؟

تنها این که می توانید شیر کافی داشته باشید، ضرورتاً به این معنی نیست که این موضوع به طور خودکار اتفاق می افتد. چیزهایی وجود دارند که شما برای داشتن شیر سالم به آن نیاز خواهید داشت.

در اینجا راه هایی برای ایجاد یک منبع قوی و سالم برای شیر و یا افزایش طبیعی تامین شیر وجود دارد. این موارد را قبل از این که به درمان های جایگزین مانند گیاهان و دارو روی بیاورید، امتحان کنید.

1. چسبیدن کودک خود را ارزیابی کنید:

دقت کنید که نوزادتان به درستی به سینه شما چسبیده باشد. چفت شدن نوزادتان به شکل مناسب موثرترین راه برای افزایش شیر است. چسبیدن نامناسب اغلب دلیل اصلی تامین شیر مادر به اندازه نا کافی است.

بدون چسبندگی مناسب، کودکتان نمی تواند شیر را از پستان شما بگیرد. اما وقتی او درست به سینه تان چسبیده باشد و شیر را بگیرد، سینه شما را تحریک می کند تا شیر بیشتر تولید کند. 

2. تغذیه با شیر مادر:

بدن شما شیر را براساس قوانین عرضه و تقاضا تولید می کند. تقاضا را افزایش دهید و عرضه افزایش پیدا خواهد کرد. زمانی که نوزادتان بر روی سینه شما چفت می شود و هرچه بیشتر از سینه تان شیر بگیرد، بدنتان بیشتر به تولید شیر نیاز پیدا خواهد کرد. 

در چند هفته اول بعد از زایمان باید هر دوتا سه ساعت در روز شیر بدهید. چنانچه در بخش نوزاد و بارداری نمناک گفته شده است اگر بیش از 3 و نیم ساعت از زمان آغاز تغذیه قبلی می گذرد، باید نوزادتان را از خواب بیدار کنید.

حتی اگر یک کودک بزرگ تر داشته باشید که مدت زیادی شیر می خورد، با افزایش تعداد و طول دوره های شیردهی، شما باید بتوانید به طور طبیعی مقدار شیر سینه خود را افزایش دهید.

 

3. استفاده از فشرده سازی سینه:

فشرده سازی، روشی است که برای کمک به خوردن شیر مادر در هنگام شیردهی استفاده می شود.اگر کودک شیر را به خوبی نمی خورد، باید از فشرده سازی سینه استفاده کنید.

با این حال، اگر کودک خواب آلود و یا نوزاد تازه متولد شده ای داشته باشید، با استفاده از روش فشرده سازی سینه می توانید شیر سینه تان را بدوشید و نگهدارید.

4. تحریک سینه ها:

از یک پمپ پستان برای تحریک پستان خود بعد از اینکه شیردادن را تمام کردید، استفاده کنید.تحریک اضافی به بدن شما خواهد گفت که به شیر بیشتری نیاز دارید. 

یادگیری این که چگونه می توانید شیر سینه خود را با دست تحریک کنید، می تواند مفید واقع شود. بسیاری از مادران ترجیح می دهند از تحریک دستی با استفاده از یک پمپ سینه استفاده کنند، چون طبیعی تر می باشد و هزینه آن بسیار گران تمام نمی شود.

در طول چند روز اول شیردهی، تحریک دستی ممکن است راحت تر باشد، و ممکن است به برداشت شیر بیشتر نسبت به پمپ سینه کمک کند با این حال، این یک مهارت است، بنابراین می تواند مدتی طول بکشد تا یاد بگیرید.

5.بدن خود را هیدراته نگهدارید:

تعداد دقیق مصرف مایعات ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، اما باید حداقل هشت لیوان آب در روز بنوشید.

6. رژیم غذایی متعادل داشته باشید:

مادران شیرده در هر روز به 500 کالری یا حتی بیشتر نیاز دارند. غذای مقوی و مغذی را انتخاب کنید که به شما انرژی می دهد، از قبیل غذاهای غنی از پروتئین مانند جو، بذر کتان یا مخمر به اسموتی ها یا ماست، تخم مرغ و سبزیجات.

برخی مادران گزارش می دهند که این غذاها به افزایش شیرشان کمک می کنند!

7.مصرف ویتامین های دریافتی خود را افزایش دهید:

کلسیم، ویتامین D، آهن، فولیک اسید را به عنوان ویتامین های مهم و مواد معدنی برای مادران شیرده توصیه می شود

 

8.کمپرس گرم:

در برخی موارد گردش خون پایین در سینه دلیل اصلی تولید ناکافی شیر است. اگر این دلیلش است، می توانید قبل از شیر دادن کمپرس آب گرم را روی سینه خود برای افزایش میزان تامین خون بگذارید. 

سینه خود را به مدت پنج دقیقه قبل از شیردهی ماساژ دهید.

یک پارچه تمیز را در آب گرم فرو کنید و آب اضافی اش را بگیرید.

از پارچه گرم برای ماساژ دادن ناحیه اطراف نوک سینه استفاده کنید و سینه را فشار دهید.

پس از ماساژ دادن به مدت 5 تا 10 دقیقه، به جلو خم شوید و به کودک خود شیر بدهید. 

همچنین می توانید این کار را به عنوان یک روش تمدد اعصاب نیز امتحان کنید.

اگر متوجه شدید که سینه های شما سنگین شده است، اما شما قادر به تغذیه نوزاد خود نیستید.

آن می تواند به تسهیل جریان شیر کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها