رویکرد اصلی مجلس یازدهم، حل مشکلات اقتصادی و مباحث معیشتی مردم است. مشکلات اقتصادی در کشور ما دو ریشه اصلی دارد. یک ریشه ناهماهنگی و کم کاری‌ها در دستگاه‌های اقتصادی کشور و ریشه دیگر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است.
کد خبر: ۱۲۸۴۹۴۵

در مجلس برای مواجهه با این دو مشکل بنیادی، راه‌حل‌های متفاوتی دیده می‌شود. در کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه طرح‌های مختلفی با رویکرد تقویت اقتصاد داخلی برای تامین توانمندی اقتصادی کشور و هماهنگی بین دستگاه‌های اقتصادی دیده و دنبال می‌شود که از جمله آنها طرح مالیات بر خانه‌های خالی، تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، اصلاحات در بازار خودرو یا اصلاح توزیع یارانه انرژی است.

برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه هم در کمیسیون امنیت ملی مجلس، طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم را ارائه کردیم. در این طرح تلاش کردیم با تقویت توانایی هسته‌ای کشورمان آمریکا را وادار به بازنگری در سیاست اعمال فشار حداکثری و همچنین طرف اروپایی را که در عمل تسهیلی برای تجارت با ایران ایجاد نمی‌کند وادار به بازنگری در اقدامات خود کنیم.

بنابراین هدف اصلی این طرح، وادار کردن غرب برای کاهش فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران است. آمریکا در این چند ماه حتی بعد از کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی، تحریم‌های مختلفی علیه کشورمان اعمال کرد و در این خصوص در آخرین نمونه حدود ده روز قبل، 18بانک ایرانی را که عمدتا در زمینه تامین کالاهای بشردوستانه یعنی غذا و دارو فعالیت می‌کردند، تحریم کرد.

تکرار این تحریم‌ها نیاز به پاسخ داشت، اروپاییان نیز 11تعهد به ما داده بودند که اجرایی نشد، چنانچه به فشار تحریمی آمریکا و بی‌عملی اروپا پاسخی داده نشود، آنها در تکرار این روند مخرب جری‌تر می‌شوند.

از این نظر در تدوین این طرح تلاش کردیم مسیر فعلی اعمال فشار بر ایران را تغییر داده و اعلام کنیم ایران ظرفیت‌های مختلفی برای واکنش به این‌گونه فشارها دارد و منفعل نیست.

مجلس در این طرح با فعال‌سازی ظرفیت‌های هسته‌ای کشور سعی می‌کند برای طرف غربی روشن کند تا مجبور به بازنگری در روند تحریمی شود.

در این طرح سازمان انرژی اتمی ملزم به تولید و انباشت اورانیوم 20درصد برای مصرف در رآکتور تحقیقاتی تهران شده است.

همچنین طبق بند دیگری از طرح میزان ذخایر اورانیوم با غنای پایین افزایش خواهد یافت. همچنین براساس بخش دیگر طرح، قلب رآکتور اراک که به‌دلیل تعهدات برجامی آسیب دیده بود، مجدد با استفاده احیا می‌شود.

در بخش دیگر ضرب‌الاجلی به طرف‌های باقیمانده در برجام به‌خصوص اروپا داده شده و اعلام کردیم باید هر چه سریع‌تر تبادلات بانکی ایران و اروپا را به وضعیت عادی برسانند و خرید نفت ایران را آغاز و در عرض چند ماه به سطح رضایت بخشی برسانند، در غیر این صورت ایران هم تعهدی به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نخواهد داشت.

البته اقدامات عنوان شده در طرح برگشت‌پذیر بوده و منوط به اقدامات طرف مقابل است. در بندی از این طرح پیش‌بینی کرده‌ایم اگر طرف مقابل بخشی از تعهدات یا همه آن را جبران کند دولت ایران واکنش متقابل کشورمان را به اجرای تعهدات طرف مقابل به مجلس گزارش داده و براین اساس مجلس مجدد به دولت اجازه احیای بخشی از تعهدات را می‌دهد.

مسیر فعلی حول موضوع هسته‌ای دیگر قابل ادامه نیست و باید تغییر کرده و ابتکار عمل در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

زمانبندی این طرح هم برای ما قابل توجه بود، چرا که اصرار داشتیم فوریت آن پیش از انتخابات آمریکا باشد تا این پیام را به طرف‌های مقابل بدهیم که برای ایران فرقی نمی‌کند چه کسی در کاخ‌سفید حاکم است، بلکه مهم این است که سیاست‌های فعلی آنها تداوم نخواهد داشت.

ابوالفضل عمویی - سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها