رییس اتحادیه صنف قنادان در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

70 درصد افت فروش و تولید قنادی ها/ ماجرای روغن 500 هزار تومانی برای تولید شیرینی

«صنف قنادی به معنای واقعی در حال نابودی است و اکنون بسیاری از شیرینی فروشی ها پس از رسیدن به مرز ورشکستی تعطیل شده اند». این را رییس اتحادیه قنادان می گوید.
کد خبر: ۱۲۸۳۳۸۷

به گزارش جام جم آنلاین ، در شرایط اقتصادی کشور صنف قنادی نیز مانند بسیاری دیگر از زمینه های اقتصادی دیگر به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است و اوضاع در ماه اخیر بسیار ناگوار شده است. بنابر آمارهای غیررسمی تقریبا نیمی از قنادی ها یا ورشکست شده اند و یا به مرحله تعطیلی کامل رسیده اند.

در این رابطه علی بهرمند رییس اتحادیه قنادان به جام جم آنلاین گفت: اکثر مواد مصرفی برای تولید انواع شیرینیجات وارداتی است و حالا با توجه به افزایش قیمت ارز با افزایش 300 درصدی این مواد اولیه روبرو شده ایم. قیمت ها بی رویه بالا رفته است به خصوص روغن مورد نیاز برای تهیه محصولات مرتبط با قنادی و شیرینی با قیمت عجیبی عرضه می شود.

بهرمند عنوان کرد: واقعیت این است که این گرانی ها قنادی ها را به تعطیلی کشانده است. وقتی یک واحد صنفی قنادی با تعدادی کارگر با فقدان روغن مورد نیاز روبرو می شود قطعا کارش به تعطیلی می کشد و آن کارگران هم شغل خود را از دست می دهند.

رییس اتحادیه قنادان افزود: وقتی مواد اولیه نباشد تولید هم هیچ معنایی ندارد. این شرا    یط باعث شده است که تولید برای قنادی ها با محدودیت مواجه شود و این شرایط نیز به نوبه خود باعث تعدیل نیرو و ریزش کارگران منجر شده است. ادامه کار برای قنادی ها واقعا سخت شده است.

وی یادآور شد: مواد اولیه دیگر همانند پودر نارگیل و پودر کاکائو نیز وارداتی بودند و قیمت آنها نیز اکنون بی رویه بالا رفته است. واقعیت این است که شرایط کنونی بر قنادی ها و شیرینی فروشی ها دیگر قابل کنترل نیست. صنف قنادی در حال از بین رفتن است.  

این مقام مسئول در رابطه با تعطیلی ادامه دار قنادی ها و شیرینی فروشی ها نیز گفت: فعلا آمار دقیقی در دسترس نیست که چه تعداد قنادی تا امروز به طور کامل ورشکست و تعطیل شده اند. تنها چیزی که می توانم بگویم ادامه کار برای تمامی قنادی ها سخت شده و تعدیل نیرو در بسیاری از واحدها به اوج رسیده است.

بهرمند بیان داشت: منطق دیگر اجازه نمی دهد هیچ فردی وارد حرفه قنادی و سرمایه گذاری در این صنف شود. چون هم هزینه های قنادی بالاست و هم وقتی مشتری وجود نداشته باشد راه اندازی قنادی دیگر چه منطقی می تواند با خود دارد؟

وی ادامه داد: قنادی ها واقعا اکنون در بدترین شرایط ممکن به سر می برند. مواد اولیه ندارند و اگر هم داشته باشند دیگر مشتری نیست. من در این شرایط فعلی به هیچکس توصیه نمی کنم که در صنف قنادان سرمایه گذاری کند و بخواهد یک قنادی راه بیندازد.

رییس اتحادیه قنادان اذعان داشت: بخشی دیگر از قنادی ها نیز قدیمی هستند و سابقه زیادی دارند. در واقع مغازه مال خودشان است. این افراد چاره ای جز ادامه دادن ندارند و باید به هر شکل ممکن کار خود را ادامه بدهند.

بهرمند تاکید کرد: قنادی ها با 70 درصد افت فروش مواجه شده اند و به همین میزان افت تولید را تجربه کرده اند. باید باز هم بگویم صنف قنادی از بین رفته است. متاسفانه حمایتی هم از سوی دولت برای صنف وجود ندارد. دولت باید حمایتی را از خود نشان بدهد.

این مقام مسئول در رابطه با فقدان روغن و نقش آن در تعطیلی قنادی ها نیز گفت: درخواست روغن مورد نیاز برای قنادی ها را داده ایم اما متاسفانه تامین نشد. همه چیز به دلالی ارتباط پیدا می کند. چرا روغن باید دست دلال برسد اما به دست تولیدکننده نه؟ برخی از قنادی ها روغن مورد نیاز خود را 500 هزار تومان از دلالان خریداری می کنند این در حالی است که قیمت همین روغن در کارخانه ها 130 هزار تومان است.

وی در پایان گفت: اکنون برخی از شیرینی های که با روغن کره ای و مارگارین تولید می شوند دیگر پیدا نمی شوند چون روغن جهت درست کردن آنها دیگر موجود نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها