وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح:

جمهوری اسلامی ایران اشراف کاملی بر منطقه دارد

تعدادی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و نظامی روسیه، ۲۷ مهر روز پایان تحریم تسلیحاتی ایران را پیروزی بزرگ ایران بر هیمنه ابرقدرتی آمریکا دانستند و برخوردار شدن از همکاری های نظامی با جهان را حق طبیعی تهران بیان کردند.
کد خبر: ۱۲۸۱۰۰۰
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، به رغم تلاش آمریکا برای بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت و تحریم‌های بین‌المللی ایران، اما روسیه به عنوان یکی از قدرت‌های جهان بارها گفت که این قطعنامه‌ها لازم‌الاجرا نیستند. «سرگئی لاوروف «وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که بر اساس برنامه‌ریزی قبلی، تحریم تسلیحاتی ایران در  ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه) به پایان خواهد رسید.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ملل متحد و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)  از امروز ۲۷ مهر همه محدودیت‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و همچنین اقدامات و خدمات مالی مرتبط با آن  و تمامی ممنوعیت‌­های ورود یا عبور از قلمرو دولت‌های عضو ملل متحد که پیش از این علیه برخی از شهروندان و مسئولین نظامی ایران تحمیل شده بودند،  به صورت خودکار خاتمه یافت.

برخی از مقامات و شخصیت‌های سیاسی و نظامی روسیه در مسکو متفق القول بودند که برخورداری از تبادل تسلیحاتی و همکاری‌های نظامی با جهان حق طبیعی ایران است و ۱۸ اکتبر ( ۲۷  مهر) در واقع پیروزی دیپلماتیک ایران بر آمریکاست.
 
رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه؛ پایان محدودیت تسلیحاتی ایران به یکجانبه گرایی آمریکا ضربه سنگین وارد کرد
 
رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه اعلام کرد که پایان محدودیت تسلیحاتی ایران باتوجه به تلاش‌های همه جانبه آمریکا برای مقابله با این روند، بر یکجانبه گرایی واشنگتن ضربه سنگین وارد کرد.
 
«لئونید ایواشف» که چندین سال رئیس اداره همکاری‌های بین‌المللی وزارت دفاع روسیه بود و در زمان حاضر از اساتید مطرح در عرصه علوم ژئوپلیتیک است امروز  یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: مقابله موفق ایران با تلاش های آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی تهران، هیمنه ابرقدرتی این کشور را در هم شکست.
وی با اشاره به اقدامات آمریکا در سه ماه اخیر در سازمان ملل برای جلوگیری از پایان محدودیت تسلیحاتی ایران اظهار کرد: تمام تلاش های واشنگتن در ماه‌های اخیر بر مساله تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران متمرکز شده بود.

به گفته این کارشناس روس، آمریکا تمام امکانات دیپلماتیک خود را برای فشار بر کشورهای متحد خود و همراه کردن این کشورها در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران و بازگرداندن تحریم های پیشین در مورد این کشور متمرکز کرده بود.
 
وی افزود: با این وجود آمریکا نتوانست به موفقیتی در مورد ایران دست بیابد. این وضعیت پیام صریح داشت که بسیاری از کشورها حتی متحدان نزدیک آمریکا از زورگویی این کشور و نقض قوانین و قراردادهای بین‌المللی خسته شده و از این اقدامات به ستوه آمده‌اند.
 
رئیس آکادمی مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است که شکست آمریکا در مساله محدودیت تسلیحاتی ایران، باعث خواهد شد که اقدامات یکجانبه گرایانه واشنگتن در موضوعات دیگر در عرصه بین المللی با مشکل برخورد کند و کشورها این شیوه نادرست را نپذیرند.  
 
سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه: محدودیت حقوقی برای فروش سلاح به ایران وجود ندارد
 
سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه  معتقد است که هیچ محدودیت حقوقی برای فروش تسلیحات به ایران باتوجه به این واقعیت که محدودیت تسلیحاتی در مورد تهران تمدید نشده، وجود ندارد.
 
«ایگور کوروتچنکو» که از کارشناسان نظامی مطرح در روسیه است تصریح کرد: براساس قوانین بین المللی هیچ ممنوعیتی در مورد همکاری تسلیحاتی با ایران وجود ندارد و روسیه بر این امر مهم تاکید دارد.

وی ادامه داد: ایران و روسیه می توانند همکاری درازمدت در حوزه فنی -نظامی داشته باشند.
 
کارشناس ارشد روس ادامه داد: روسیه می تواند هر چیزی که ممنوع نیست بفروشد و ایران هم هر چیزی که لازم دارد می تواند برای خرید به روسیه پیشنهاد بدهد.
 
«ایگور کوروتچنکو» که سابق عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه بود در مورد ناکامی آمریکا در تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: این وضعیت نشان داد که سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ناموفق و بی اثر است.
 
سردبیر نشریه دفاع ملی روسیه با بیان اینکه پس از ۱۷ اکتبر(۲۷ مهر) محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران لغو شده است، خاطرنشان کرد: ایران کشوری با مسئولیت است و روسیه علاقه‌مند به توسعه همکاری ها با این کشور در حوزه های مختلف است.
 
کوروتچنکو در پاسخ به این پرسش که روسیه چه نوع سلاح هایی می تواند به ایران بفروشد، اظهار کرد: روسیه سلاح‌های بسیار خوب تولید می‌کند و هر سلاحی که ایران پیشنهاد برای خرید بدهد را خواهد فروخت. مهم این است که ایران توانایی برای خرید تسلیحات داشته باشد.
 
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی: تلاش‌های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران بی‌نتیجه بوده است
 
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد: تمام تلاش‌های آمریکا برای ادامه تحریم تسلیحاتی ایران شکست خورده است و در آینده نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

میخاییل اولیانوف در پاسخ به این سوال که آیا ایالات متحده با توجه به لغو محدودیت تسلیحاتی ایران روز ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر)  می تواند از آن ممانعت کند، اظهار داشت: تلاش های اخیر آمریکا در شورای امنیت برای این اقدام (ادامه تحریم تسلیحاتی ایران) ناتوانی این کشور را نشان داد.

استقبال حزب لیبرال دمکرات روسیه از لغو تحریم تسلیحاتی ایران
 
«آنتون ماروزوف» عضو کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه و از اعضای شورای عالی حزب لیبرال دمکرات روسیه اعلام کرد که این حزب حاضر در پارلمان روسیه از پایان محدودیت تسلیحاتی ایران در۱۸ اکتبر ( ۲۷ مهر) استقبال و حمایت می کند.
 
«آنتون ماروزوف» که از سیاستمداران مطرح در پارلمان روسیه و عضو حزب لیبرال دمکرات روسیه به رهبری ولادیمیر ژیرینفسکی  است،  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: این حزب لغو محدودیت تسلیحاتی ایران را که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شده است،  اقدامی درست می داند.
ماروزوف افزود: ایران کشوری مستقل، دارای قدرت منطقه ای و صلح دوست است که همواره در تامین ثبات نقشی مهم ایفا کرده و  اجازه نمی‌دهد تروریسم گسترش یابد و از روحیه افراط گرایی جلوگیری می کند.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل ایران اجازه دارد بطور مستقل تاکتیک‌های دفاعی خود از جمله با تسلیحات پیشرفته را تعیین کند.

مقام پارلمانی روس خاطرنشان کرد: ما در حزب لیبرال دمکرات روسیه بطور همه جانبه از ایران در این مساله (پایان محدودیت تسلیحاتی ایران) حمایت می کنیم و معتقدیم ملت ایران حق برای توسعه و پیشرفت صلح آمیز را بدست آورده است و در این موقعیت هیچ صحبتی از روحبه جنگ طلبی وجود ندارد.

عضو کمیسیون امور بین‌المللی دومای روسیه تصریح کرد: تماس‌های ما نشان داد ایرانی ها ملت زحمتکش و علاقه‌مند به کار و کوشش هستند و آنها باید همه امکانات برای پیشرفت صلح آمیز را داشته باشند.

«واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش تر در سخنرانی خود به مناسبت آغاز ریاست این کشور بر شورای امنیت اعلام کرده بود که امکان گفت‌وگو و بحث جدید در خصوص بازگشت تحریم ها علیه ایران در این شورا که آمریکا بر آن اصرار و پافشاری دارد، منتفی است.  واسیلی نبنزیا تصریح کرد: مساله بازگشت تحریم های بین المللی علیه ایران دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد بحث قرار نخواهد گرفت.
 
سخنگوی وزارت خارجه روسیه::همکاری های نظامی ایران و روسیه افزایش می یابد
 
و اما ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم همین دو روز پیش درباره موضع روسیه درباره پایان یافتن تحریم تسلیحانی ایران در ۱۸ اکتبر (‌۲۷ مهر)  گفت: همه امکانات و فرصت ها که باتوجه به منقضی شدن بخشی از موارد درباره همکاریها تسلیحاتی در قطعنامه ۲۲۳۱ بوجود می آید برای همکاری‌های دوجانبه به نفع مردم دو کشور روسیه و ایران بطور شایسته مورد توجه قرار خواهد گرفت.  
 
سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه با تاکید بر لزوم توسعه روابط ایران و روسیه تصریح کرد: برای ما ایران شریک مطمئن در بسیاری از عرصه ها است.

وی با بیان اینکه آمریکا در شورای امنیت در مساله لغو محدودیت تسلیحاتی ایران رفتار فریبکارانه داشت، گفت: امیدواریم با توجه لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در ۱۸ اکتبر( ۲۷ مهر)، آمریکا در این مورد عاقلانه رفتار کند.
 زاخارووا اظهار داشت: همان طور که مشخص است در سال ۲۰۱۵ شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد بلکه تهران بخشی از محدودیت ها را بطور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت و ۲۷ مهر به صورت طبیعی به پایان می رسد و دیگر برگشت پذیر نیست.
 
وی با بیان اینکه طرف روسی بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اصرار دارد تصریح کرد: روسیه بارها اعلام کرده است که قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت از لغو تحریم تسلیحاتی ایران  قابل بازنگری نیست.
 
زاخارووا اظهار داشت: همان طور که می دانید روسیه همواره و بطور فعالانه بر اجرای بدون قید و شرط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مطابق با تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرده است.
وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل دیدگاه طرف آمریکایی در باره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  را نپذیرفت و جهان تسلیم حرکات آمریکا نشد. ما این اقدامات را غیرقانونی و حتی فریبکارانه توصیف کردیم. متاسفانه این اقدامات به شیوه مختص آمریکا در امور بین‌المللی شده است. امیدواریم که شرکای آمریکایی عاقلانه رفتار کنند و قراردادهای بین المللی و نه بخشی از آن که به نفع خود می دانند را اجرا کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها