کارشناسان می‌گویند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شما را در برابر کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی در پاییز و زمستان محافطت می‌کند. طبق تجربه، استفاده از ماسک در تایوان تا ۷۵ درصد از انتقال ویروس آنفولانزای فصلی پیشگیری کرد.
کد خبر: ۱۲۸۰۴۵۴
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، کارشناسان توضیح می‌دهند که سرماخوردگی، آنفولانزا فصلی و کروناویروس همگی با انتقال قطره شیوع می‌یابند. به همین دلیل است که ماسک زدن و رعابت فاصله‌ اجتماعی از انتقال این بیماری‌ها جلوگیری می‌کنند. همان اقدامات احتیاطی انجام شده برای پیشگیری از ویروس کرونا در برابر سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی نیز پیشگیری می‌کند. دکتر ویلیام شافنر، کارشناس بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت در تنسی به هلث‌لاین گفت: «سرماخوردگی، آنفولانزای فصلی و کرونا همه آنها ویروس‌های تنفسی هستند. بین آنها تفاوت‌هایی وجود دارد؛ اما اساساً همه آنها به یک شیوه منتقل می‌شوند.»
 

انتقال بیماری‌های تنفسی به دو دسته انتقال قطره و انتقال هوا تقسیم می‌شوند

 
دکتر دین بلومبرگ، رئیس بیماری های عفونی کودکان دانشگاه کالیفرنیا دیویس به هلث‌لاین گفت: «عوامل بیماری‌زا ویروس‌ها تا ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند؛ بنابراین راه‌حل پیشگیری از سه بیماری ویروسی سرماخوردگی، آنفولانزای فصلی و کرونا ویروس تنها حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است». دکتر جیمه فریدمن، متخصص اطفال در سن دیگو به هلث‌لاین گفت: «قطرات تنفسی طبیعی که ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، کرونا یا آنفلوانزا را حمل می کنند، بزرگ هستند و به طور معمول با تماس مستقیم یا وجودشان در ناحیه‌ای به هر روشی، باعث عفونت می‌شوند.»
 
کارشناسان باور دارند که سرماخوردگی و آنفلوانزای فصلی رایج، هر دو از طریق قطره‌های بزرگتر منتقل می‌شوند. اگر چه هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد کرونا وجود دارد، آن هم به شیوه سرماخوردگی و آنفولانزا گسترش یافته است. بلومبرگ می گوید: «احتمالا حداقل دو سوم انتقال ویروس کرونا، از مسیر تنفسی به وسیله قطره است.»
 

چرا ماسک‌ها مهم هستند؟

 
کارشناسان می‌گویند: «استفاده از ماسک از انتقال قطره‌های بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. به همین علت، پوشیدن ماسک اهمیت بسیاری برای ما دارد. بلومبرگ می‌گوید: « منطقه تنفسی خود را ایمن نگه دارید. ویروس از ۱.۵ تا ۲ متر بیشترین اثر را خواهد داشت و عوامل بیماری‌زا ممکن است از افراد ناقل بدون علامت به شما انتقال یابند. همواره باید فاصله خود را با دیگران حفظ کرده و از ماسک استفاده کنید.» ماسک‌ها نه تنها از انتقال بیماری دیگران به شما مانع می‌شوند؛ بلکه از انتقال ویروس‌های آشکار و پنهان شما به دیگران نیز جلوگیری می‌کنند. دقت کنید که اگر جراحت و بریدگی در سطح پوست خود دارید مانند روی دست، روی صورت و دیگر نقاطی که با محیط‌های عمومی بدون محافظ در تماس هستند را پانسمان کنید تا خوب شوند؛ زیرا ممکن است ویروس‌ها از جراحات نیز وارد بدن شوند و ما را آلوده سازند.
 

چگونه ماسکی بپوشیم؟

 
کارشناسان می‌گویند: «ماسک موثر، ماسکی است که دو یا چند لایه دارد، مانند ماسک‌های جراحی که چند لایه هستند.» نحوه پوشیدن ماسک در مکان‌های عمومی نیز اهمیت دارد. ماسک باید روی بینی و دهان را بپوشاند و تا روی‌گونه‌ها و زیر چانه امتداد داشته باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها