مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از ثبت یک گونه خزنده کمیاب به نام "گکوی خال پلنگی ترکمنی" برای نخستین بار در طبیعت کلانشهر مشهد خبر داد.
کد خبر: ۱۲۸۰۴۳۹

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی روز پنجشنبه گزارش داد: با مستندسازی ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد هنگام گشت زنی در فاصله ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشهد از این گونه خزنده کمیاب تعداد مناطق زیستگاهی این گونه به سه نقطه در استان رسید.
یک گونه خزنده کمیاب در مشهد شناسایی شد(+عکس)

وی افزود: حیات این خزنده کمیاب پیش از این در دو نقطه خراسان رضوی شامل سرخس در شمال شرقی و جغتای در غرب این استان مشاهده و مستندسازی شده بود و اینک با ثبت حضور گکوی خال پلنگی ترکمنی در محیط زیست شهرستان مشهد، سومین نقطه زیستگاهی این گونه جانوری در نقشه پراکنش آن در خراسان رضوی به ثبت رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: گکوی خال پلنگی ترکمنی با نام علمی Eublepharis turcmenicus  از راسته پولک داران، زیر راسته مارمولک‌ها و تیره گکوهای پلنگی بوده و بیشتر در مناطق نیمه بیابانی و کوهپایه‌ها در سراشیبی‌ها و تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده زیست می‌کند و حضورش پیش از این در کوه های کپه داغ ترکمنستان و شمال شرق ایران نیز گزارش شده است.

همتی با بیان این که تاکنون ۳۸ گونه از این خانواده در  حیات وحش جهان شناسایی شده است افزود:گسترش دامنه زیستگاهی گونه‌های جانوری فرصتی برای توسعه مطالعات محققان و پژوهشگران متخصص است.
او تصریح کرد: بر اساس مصوبه شماره ۴۲۲ شورای عالی حفاظت محیط زیست، بهای این خزنده از لحاظ مطالبه ضرر و زیان معادل ۶۰ میلیون ریال است.

۲۰ درصد مساحت ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومترمربعی خراسان رضوی زیر پوشش حفاظتی سازمان محیط زیست قرار دارد و مساحت زیستگاههای این استان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی هم‌اینک به ازای هر ۲۵ هزار هکتار یک محیط‌بان در اختیار دارد. این استان دارای ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، دو گونه دو زیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره، کبک است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها