رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد:

سازوکار «اسنپ‌ بک» علیه ایران فعال نشده است

نماینده روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه اکتبر (ماه جاری) برعهده دارد، اعلام کرد سازوکار «اسنپ‌ بک» علیه ایران برخلاف ادعای آمریکا فعال نشده است.
کد خبر: ۱۲۷۸۱۸۵

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه اکتبر (ماه جاری) برعهده دارد، اعلام کرد سازوکار اسنپ‌ بک علیه ایران برخلاف ادعای آمریکا فعال نشده است.

وی در این خصوص به خبرنگاران گفت: در ارتباط با اسنپ‌ بک فکر می‌کنم همه چیز واضح است. اسنپ‌ بک (بازگشت تحریم‌های سازمان ملل) اتفاق نیفتاده است.

نماینده روسیه افزود: شورای امنیت در این خصوص به صراحت صحبت کرد. تقریباً همه اعضای شورا در ماه اوت نامه‌هایی برای رئیس شورای امنیت ارسال کردند و در آن گفتند موضعشان با ایالات متحده یکی نیست و معتقدند قطعنامه ۲۲۳۱ که توافق هسته‌ای ایران را تایید می‌کند، دست‌نخورده باقی می‌ماند.

نبنزیا در ادامه گفت: موضع اعضای شورا در ادامه دوره ریاست اندونزی بر شورای امنیت تا پایان اوت تایید شد و بعد ریاست نیجریه (بر شورای امنیت هم) آن را تایید کرد. همان کشورها مجدداً موضع خود را تایید کردند و نامه‌هایی را به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل فرستادند و اعلام کردند از نظر آن‌ها اسنپ‌بک آرزوی ایالات متحده است.

وی تاکید کرد: بنابراین ما در وضعیتی هستیم که خبری از اسنپ‌ بک (بازگشت سریع تحریم‌ها) نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ به طور کامل در حال اجراست. می‌دانم که خود آمریکا هم این را می‌داند و آن‌ها از این وضعیت برای ادامه تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران و ادامه فشار حداکثری علیه این کشور استفاده می‌کنند.

این دیپلمات روس در ادامه، برگزاری مباحثات درباره وضعیت خلیج فارس با مشارکت «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل را رویدادی خاصِ ریاست روسیه بر شورای امنیت در ماه اکتبر توصیف کرد.

وی گفت: در ۲۰ اکتبر ما اولین رویداد خاصِ دوره ریاست روسیه را تحت عنوان «حفظ صلح و امنیت بین‌المللی» برای بررسی وضعیت در خلیج فارس خواهیم داشت. ما از دبیرکل (سازمان ملل) برای ارائه توضیحات و همچنین کشورهای خلیج (فارس) برای صحبت در جلسه دعوت می‌کنیم.

وزارت خارجه آمریکا بامداد یکشنبه (۳۰ شهریور ماه) ادعا کرد تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله محدودیت تسلیحاتی احیا شدند. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «امروز، آمریکا از بازگشت عملاَ تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران که پیشتر لغو شده بودند، استقبال می‌کند.»

این ادعای آمریکا مبنی بر اجرایی شدن مکانیسم موسوم به «اسنپ‌ بک» و بازگشت تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران با واکنش مقام‌های مختلف جهانی مواجه و از سوی آن‌ها رد شد.

اعضای اصلی شورای امنیت از جمله روسیه و چین و کشورهای اروپایی عضو برجام این ادعا را رد کرده و بر ادامه تعهد خود بر قطعنامه ۲۲۳۱ که به موجب آن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران رفع شدند، تاکید دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها