توان موشکی ایران طی چند سال اخیر یکی از دستاوردهای بزرگ کشورمان در عرصه قدرت دفاعی کشور است. نقطه آغاز کسب این دستاوردها را می‌توان شروع جنگ تحمیلی و محاصره همه جانبه کشورمان در آن زمان توسط سایر کشورها دانست.
کد خبر: ۱۲۷۷۳۵۳
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، توان موشکی ایران قدرتی است که از مهندسی معکوس آغاز شد و امروزه به عنوان یک دانش بومی و داخلی مطرح است.
حضور شرکت‌های دانش بنیان و کمک به صنایع نظامی و موشکی ایران اسلامی در سال‌های اخیر باعث شده تا مسئولان و دانشمندان صنایع دفاعی کشورمان بتوانند با بهره‌گیری از علم و دانش روزِ دنیا پیشرفت‌های موثر و مهمی در طراحی و ساخت موشک‌ها ایجاد کنند. تنوع موشک‌های تولیدی در صنایع دفاعی جمهوری اسلامی به نحوی است که امروزه از کوتاه‌بردترین موشک تا بلندبردترین آن‌ها را در اختیار داریم.
این موشک ایرانی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد+عکس

یکی از انواع این موشک‌ها، موشک‌های کروز هستند که چندین سال است وارد صنایع نظامی جهان شدند و بسیاری از کشورها انواع مختلفی از موشک‌های کروز را در اختیار دارند. استفاده از این موشک‌ها چندین مزیت دارد، ارزان قیمت بودن، توانایی پرواز و حرکت طولانی مدت‌تر و سرعت موشک‌های کروز از مهم‌ترین این ویژگی هاست؛ البته موشک‌های کروز نسبت به موشک‌های بالستیک مزیت‌های دیگری هم دارند که سرعت کمتر با وجود داشتن دقت فوق‌العاده‌ای یکی از ویژگی‌های کارآمد آنهاست. می‌توان این نوع موشک را از هر جهت به سوی هدف شلیک کرد و این امتیازی است که موشک بالستیک از آن برخوردار نیست.
موشک کروز قابلیت شلیک از لانچرهای نصب‌شده در ناو، زیردریایی، قایق، هواپیمای جنگی و نیز زمین را دارد.
سامانه‌های هدایت موشک‌های کروز بسیار متنوع است؛ سامانه انطباق متقابل پشت سرهم جغرافیایی (Terrain Counter Matching)، سامانه CDS یا Cross Detection System که از خاصیت انعکاس امواج راداری در سطح زمین و یکسان نبودن آن در نقاط متفاوت استفاده می‌کند و سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) از جمله ویژگی‌های رآن است.
مسئولان دفاعی کشورمان هم چند سال است که طراحی، ساخت و استفاده از موشک‌های کروز را در دستور کار خود قرار داده اند.
این موشک ایرانی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد+عکس
 
 موشک کروز قادر یکی دیگر از موشک‌های کروز بومی ساخت صنایع موشکی کشورمان است که برای اولین بار در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش در سال ۹۰ رونمایی شد. موشک کروز قادر از نظر ویژگی‌های ظاهری و فنی به خانواده موشک‌های نور شباهت بسیاری دارد. از این موشک تاکنون در دو نوع دریاپایه و هواپایه ساخته شده است.  
سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان روز سوم مهرماه سال ۹۲ در مراسم رونمایی از موشک‌های کروز هواپایه نصر و قادر گفت که متخصصان زبده و کارآمد سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع پس از طراحی و تولید انبوه موشک‌های کروز ضدکشتی قادر و نصر موفق شدند با خلاقیت و ابتکار مثال زدنی نسخه هواپایه این موشک‌ها را هم طراحی و تولید کنند. با طراحی و ساخت این موشک‌های هواپایه که برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد ضمن تجهیز جنگنده‌های نیروی هوایی کشورمان به موشک‌های پیشرفته قادر هواپایه با برد بیش از ۲۰۰ کیلومتر و نصر هواپایه با برد بیش از ۳۵ کیلومتر قدرت عملیاتی و توان بازدارندگی آنان به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند.

مشخصات فنی موشک کروز قادر
 
موشک کروز قادر، با قطر ۳۶ سانتیمتر و طول ۷۴۰ سانتیمتری می تواند با موتور توربوجت و سوخت مایع به سرعت نزدیک به یک ماخ برسد. این موشک می تواند هنگام پرواز در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری از سطح دریا حرکت کند. موشک قادر دارای یک خلبان خودکار دیجیتال است (DAP- digital auto pilot) که مسیر پروازی آن را تا هدف تنظیم و برخورد آن را به هدف تضمین می‌کند.
این موشک ایرانی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد+عکس

کلاهک و شکل بدنه موشک کروز قادر با موشک نور مشابه است. هر دو موشک قادر و نور از سامانه‌های مشابه بهره می‌برند همچنین موشک قادر مانند موشک نور از یک بوستر کمکی پرتاب اولیه استفاده می‌کند. وزن کلاهک جنگی این موشک نامعلوم است، اما از نوع انفجار شدید (High explosives) است که قابلیت نفوذ در زره کشتی‌ها با فیوز تأخیری را دارد.
از دیگر قابلیت‌های این موشک می‌توان به قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امکان نصب بر روی هواگردهایی همچون میل ۱۷ و جنگنده‌های اف ۴ اشاره کرد که این کار باعث دقت و سرعت بیشتر در انهدام اهداف می‌شود،  سیستم هدایت آن مبتنی بر رادار داخلی فعال است. 
نیروهای مسلح با به ثمر نشستن این دستاورد بزرگ ضمن بهره گیری هوشمندانه و حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود، موفق شدند تا تحریم‌های دشمنان را نیز به طور موثری بی اثر و خنثی کنند.
همچنین این موشک قابلیت شلیک از بالگرد میل ۱۷ و جنگنده‌های فانتوم را  نیز دارد.  
این موشک ایرانی تحریم‌های آمریکا را بی‌اثر کرد+عکس
 
موشک کروز قادر در رسانه‌های خارجی

داگلاس بری کارشناس ارشد صنعت هوافضا در پایگاه تحلیلی انستیتو بین المللی مطالعات استراتژیک طی مقاله‌ای قدرت موشکی ایران را بررسی و تحلیل کرده و درباره موشک قادر نوشته است که برد این موشک در حدود ۲۰۰ کیلومتر اعلام شده است.
آنتونی اچ کوردزمن تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل هم در پایگاه مرکز مطالعات مسائل بین المللی و استراتژیک نیز به چند موشک کروز ایران از جمله ظفر، نصر، نور و قادر اشاره کرده و در تحلیل آن‌ها نوشته است که این موشک‌ها از تکنولوژی مشابه به هم بهره می‌برند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها