صحبت از جاذبه طبیعی که می‌شود، ناخودآگاه تصویری از مناطق دور از دسترس و بکر در ذهن شکل می‌گیرد. کیو اما دریاچه‌ای طبیعی نه در میان کوه‌ها و دشت‌ها بلکه در دل شهر خرم‌آباد است.
کد خبر: ۱۲۷۶۴۲۷

به گزارش جام جم آنلاین، در شمال غربی شهر خرم‌آباد استان لرستان، جایی درست در میانه شهر، دریاچه‌ای به نام کیو واقع شده است.

دریاچه‌ای طبیعی در دل خرم‌آباد (+عکس)

نام دریاچه از چشمه‌ «سراب کیو» گرفته شده است که در حال حاضر نیز بخش عمده آب دریاچه از این چشمه واقع در شمال شرقی آن تامین می‌شود.

کیو یا همان کیاوو در گویش لری خرم‌آبادی معنای رنگ کبود می‌دهد. دریاچه را به این دلیل کیو نامیده‌اند که آب آن به رنگ نیلی بوده است. اهالی قدیم شهر اما هنوز آن را «سراو کیاوو» یعنی همان «سراب کیو» می‌خوانند.

دریاچه کیو که حدود ۷ هکتار مساحت دارد و عمیق‌ترین بخش‌های آن به ۷ متر می‌رسد، از جمله دریاچه‌های طبیعی استان لرستان محسوب می‌شود که به دلیل قرار گرفتن در بافت شهری خرم‌آباد، به یکی از تفرجگاه‌های اصلی شهر بدل گشته است.

علاوه بر اینکه هر ساله گردشگران بسیاری در مسیر بازدید از شهر خرم‌آباد، به تماشای این دریاچه زیبا نیز می‌نشینند. آب زلال و پاک، هوای مطبوع و چشم‌انداز خیره‌کننده، در کنار موقعیت داخلی شهری دریاچه، مزید بر علت است تا دوستداران بسیاری برای بازدید و گذران اوقات، راهی این دریاچه شوند.

چشمه‌های جوشان کیو

دریاچه کیو از سرچشمه‌های کوه مجاور آن؛ مخمل کوه و چشمه گلستان که از نزدیکی تپه تاریخی فلک‌الافلاک به دریاچه جریان دارد، سیرآب می‌شود.

همچنین چشمه‌های کف‌جوش خود دریاچه نیز در پرآب بودن آن نقشی اساسی دارد. به تمام اینها، بارش‌های سالانه را نیز باید افزود.

دریاچه کیو اگرچه درون شهر واقع شده اما هنوز هم زیستگاه زیستگاه آبزیان و پرندگان بومی و مهاجر بسیاری است. از شناخته شده‌ترین گونه پرندگان مهاجر دریاچه کیو می‌توان به اگرت و لک‌لک اشاره کرد.

چطور به کیو برویم؟

قرار گیری این دریاچه در دل شهر باعث شده امکانات رفاهی و خدماتی بسیاری در محدوده آن تعبیه شود. آب نماهای زیبا، محیط بازی کودکان، سکوهایی برای برپا کردن پیک نیک و البته قایق‌هایی که شما را به گردش داخل دریاچه و لذت بردن از تماشای گوشه به گوشه آن دعوت می‌کنند.

دریاچه در شمال غربی شهر خرم‌آباد قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان و ممکن است. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه فصل تابستان و بهار است اما در زمستان نیز، اگر سرما برای‌تان آزاردهنده نباشد، دریاچه بسیار دیدنی است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۳۱
۰
۰
چندتاعکس درست حسابی میذاشتین تامردم ببینندنه این نقاشیرو

نیازمندی ها