کد خبر: ۱۲۷۴۶۱۴

داشتن دستگاه تصفیه آب برای زندگی ما یک ضرورت است. چرا که بیشتر آبی که استفاده می‌کنیم برای استفاده و مصرف پاکیزه و مطمئن نیست. این مسئله لزوم انجام تکنیک‌های تصفیه آب برای اطمینان از کیفیت مناسب آب را مطرح می‌کند. نوشیدن آب ناسالم و ناپاک برای سلامت ما مضر است.
 
آب دارای مواد معدنی و شیمیایی بسیاری است که برای عملکرد بدن ضروری هستند. هرچند، مصرف زیاد این مواد می‌تواند مشکلات و بیماری‌های زیادی برای بدن ما ایجاد کند.
 
با خرید دستگاه تصفیه آب تمام ویتامین‌ها، میکروب‌ها، ذرات ریز و مواد معدنی که ممکن است به بدن آسیب بزنند را فیلتر و حذف می‌کنند. تولیدکنندگان زیادی دستگاه‌های تصفیه آب موثری تولید می‌کنند.
 

دستگاه تصفیه آب چیست؟

 
دستگاه تصفیه آب دستگاهی است که آلودگی‌ها، گازها، مواد جامد معلق و مواد شیمیایی نامطلوب را از آب حذف می‌کند. هدف اصلی این دستگاه این است که آب را به مقدار کافی برای استفاده مفید و مساعد کند.
گندزدایی، فیلتر کردن و تصفیه کردن آب معمولا به یک معنا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما یکسان نیستند.
 
تصفیه آب شامل گندزدایی و فیلتر کردن آب است. با اینکه فیلتر تنها می‌تواند ذرات ریز مشخصی را فیلتر کند، اما دستگاه تصفیه آب می‌تواند تمام باکتری‌ها و ویروس‌هایی که فیلتر آن‌ها را تشخیص نمی‌دهد را شناسایی و حذف کند.
 
گندزدایی آب معمولا به منظور مصرف انسان استفاده می‌شود اما تصفیه آب می‌تواند برای کاربردهای شیمیایی، صنعتی و دارویی نیز استفاده شود.
 
علاوه بر این، شباهت‌هایی نیز بین مکانیسم‌های تصفیه کردن و فیلتر کردن آب وجود دارد. آب آلوده ابتدا مکش می‌شود و سپس فیلتر شده و نهایتا پخش می‌شود.
 
کیفیت آب مورد استفاده به چند پارامتر مانند رسانایی، غلظت میکروارگانیسم‌ها و مقاومت آب بستگی دارد. بررسی چشمی به تنهایی برای تعیین کیفیت آب کافی نیست.
 

فرآیند تصفیه کردن آب چگونه است ؟

 
دستگاه تصفیه آب از روش‌هایی برای پاکیزه و ایمن کردن آب مورد استفاده بهره می‌برد. تمام روش‌های ذکر شده در زیر را نمی‌توان در یک دستگاه تصفیه آب به کار گرفت. سازندگان مختلف دستگاه‌هایی با فرآیندهای متفاوت تولید می‌کنند. برخی از پروسه‌های متعارف در تصفیه آب در زیر آمده است:
 
1.  پمپ کردن و ذخیره کردن: اولین فرآیندی که توسط دستگاه تصفیه آب انجام می‌شود پمپ کردن و ذخیره کردن آب است. این فرآیند به این خاطر ضروری است که تمام ذرات جامد را قبل از شروع پروسه تصفیه واقعی ته‌نشین می‌کند. در برخی موارد، دستگاه‌های تصفیه آب، آب را کلرزنی می‌کنند که از رشد میکروارگانیسم‌ها در حین نشست ذرات جلوگیری کنند.
 
2.  فیلتر کردن: بعد از این مرحله، آب فیلتر می‌شود. فیلتر کردن پروسه‌ای است که تمام دستگاه‌های تصفیه آب قبل از گندزدایی آن را انجام می‌دهند. فیلتر کردن پروسه حذف ذرات ریز از آب با استفاده از یک فیلتر است.
 
3.  تقطیر: پس از آنکه ذرات فیلتر شدند، آب معمولا جوشانده می‌شود که بخار آب تولید شود. این نیز پروسه مفیدی است اما هنوز هم برخی آلاینده‌هایی که نقطه جوش نزدیک به آب دارند را تشخیص نمی‌دهد.
 
4.  کلرزنی: متعارف‌ترین پروسه در تصفیه آب افزودن کلر به آب است. هنگامی که کلر با آب ترکیب شود ترکیبی به نام هیدروکلریک اسید تشکیل می‌شود. این اسید برای از بین بردن میکروارگانیسم‌هایی که در آب وجود دارند استفاده می‌شود.
 
کلرزنی به عنوان یک پروسه گندزدایی می‌تواند اثر نامطلوبی نیز روی آب داشته باشد، مخصوصا اگر آب برای نوشیدن استفاده شود- محتوای اسیدی آب افزایش می‌یابد و این می‌تواند ترکیب اسید بدن را تحت تاثیر قرار دهد.
 
برای سایر اهداف، این اسید خاصیت اسیدی آب نوشیدنی را افزایش می‌دهد و آن را برای چنین اهدافی نامناسب می‌سازد. بنابراین اگر قرار است کلر استفادهشود باید به مقادیر کم باشد.
 
5.  فلوریداسیون: آبی که برای نوشیدن است باید برای بدن انسان مناسب باشد. اولین ارگانی که آب نوشیدنی به آن وارد می‌شود دهان است. آب باید برای دندان نیز مناسب باشد. فلورین ترکیبی ضروری در فرآیند گندزدایی است و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان استفاده می‌شود.
 

انتخاب فیلتر مناسب تصفیه آب

 
فیلتر کردن یک پروسه حیاتی و مهم است که نباید در تصفیه آب حذف شود و تمام دستگاه‌های تصفیه آب باید از فیلترهایی استفاده کنند. در حین خرید فیلتر تصفیه آب از آنجا که کاربران متفاوت نیازهای متفاوتی دارند، انواع مختلفی از فیلترها نیز وجود دارد. انواع متعارف مورد استفاده در زیر آمده است:
 
1.  فیلتر کربن فعال: کربن یک عنصر متخلخل است و برای جذب آلاینده‌ها استفاده می‌شود. فیلتر کربن فعال از کربن ساخته شده است. این فیلر کلر، ترکیبات ارگانیک، آمونیاک و نیتروژن را مانند اهنربا به خود جذب می‌کند. این فیلتر معمولا یک پوشش نقره فعال نیز دارد که باکتری را تشخیص داده و از بین ببرد.
 
2.  فیلترهای اسمز معکوس: اسمز یعنی جذب انتخابی مواد از طریق یک غشای نسبتا نفوذپذیر. فیلتر اسمز معکوس به طور معکوس عمل می‌کند و به طور انتخابی به آلاینده‌ها اجازه می‌دهد که از آب خارج شوند.
 
دستگاه‌های تصفیه آبی که دارای فیلتر اسمز معکوس هستند به آب طعم بهتری می‌دهد اما مطمئن بودن آب را تضمین نمی‌کنند. یک نقطه ضعف این فیلتر این است که نگهداری از دستگاه‌های تصفیه آبی که دارای این فیلتر هستند کمی تخصص می‌خواهد. غشای مورد استفاده برای جداسازی انتخابی نیز ممکن است با گذشت زمان اثربخشی کمتری پیدا کند.
 
3.  فیلتر بیوساند(شن و ماسه): یک نوع فیلتر دیگر که در پروسه تصفیه آب استفاده می‌شود فیلتر بیوساند است. این فیلتر محفظه‌ای دارای شن و ماسه به منظور حذف کردن میکروارگانیسم‌های آب است.
 
ارگانیسم‌های باکتریایی روی لایه اول ماسه قرار می‌گیرند. سپس برخی میکروب‌های این لایه پاتوژن‌ها را از بین می‌برند. یک مزیت قابل‌توجه این فیلتر این است که می‌تواند برای فیلتر کردن حجم زیادی آب استفاده شود. یک نقظه ضعف این فیلتر نیست عدم توانایی آن در از بین بردن ترکیبات شیمیایی است. یک مشکل دیگر سختی نگهداری تصفیه‌کننده‌هایی است که از این نوع فیلتر استفاده می‌کنند.
 
4.  فیلتر ماورابنفش: یک فیلتر متعارف که بیشتر تصفیه‌کننده‌ها امروزه از آن استفاده می‌کنند فیلتر ماورابنفش است. نور ماورابنفش سطح تابش کمی دارد. این نور به آب تابیده می‌شود که میکروارگانیسم‌ها و باکتری‌ها را در سلول‌های DNA و RNA آن‌ها از بین ببرد. این فیلتر یک روش بسیار موثر برای خلاص شدن از سموم و پاتوژن‌هاست. هرچند، از این فیلتر نمی‌توان برای از بین بردن بو، مزه و حتی موادشیمیایی موجود در آب استفاده کرد
 
5.  فیلترهای رزین تبادل یونی: در این نوع فیلتر، آب از میان رزین عبور می‌کند و رزین مواد معدنی را جذب کرده و آب را پاک می‌کند. از این فیلتر می‌توان برای فیلتر کردن حجم کم آب به صورت روزانه استفاده کرد اما این فیلتر هیچ ذره جامدی را تشخیص نمی‌دهد.
 
6.  فیلترهای سرامیکی: این فیلترها از رس ساخته شده‌اند و برای فیلتر کردن باکتری به کمک تختلخل‌های ریز استفاده می‌شوند. این فیلترها در حذف کردن کلر از آب بسیار موثر هستند.
 
خرید یک دستگاه تصفیه آب مناسب به همراه فیلترهای سالم و با کیفیت همیشه می‌تواند گوارش بدن شما را سالم نگه دارد و از تمامی رسوب و ویروس‌های احتمالی شما را دور نگه خواهد داشت.
 
اگر سلامتی بدنتان برایتان مهم است، حتما از استفاده دستگاه تصفیه آب‌های مدل آب سی سی کا، سافت واتر، التراتک، زینود و یا آکوا استفاده کنید که از معتبرترین برندهای مشعور در دنیا هستند که خدمات و کیفیت مناسبی دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها