مهم ترین قسمت از بدن که ممکن است در اثر تابش نور لیزر دچار مشکل شود، چشمان شماست. قطعا می دانید که چشم، حساس ترین عضو بدنتان است. در این مقاله راهکار اصلی برای محافظت از چشم در مقابل پرتو لیزر را با هم بررسی می کنیم. راهکاری که توسط کارشناسان تایید شده است، بکارگیری عینک لیزر است. این عینک ها، انواع مختلفی دارد که هر کدام قابلیت های فوق العاده ای را برای شما فراهم می کند. از این جهت در خرید عینک لیزر باید مواردی را بررسی کنید تا بهترین انتخاب ممکن را صورت دهید. ما می توانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم. اگر محافظت از چشم برای شما اهمیت دارد، کافیست 5 دقیقه زمان گذاشته و این مقاله را مطالعه کنید.
کد خبر: ۱۲۷۲۶۳۴

مهم ترین قسمت از بدن که ممکن است در اثر تابش نور لیزر دچار مشکل شود، چشمان شماست. قطعا می دانید که چشم، حساس ترین عضو بدنتان است. در این مقاله راهکار اصلی برای محافظت از چشم در مقابل پرتو لیزر را با هم بررسی می کنیم. راهکاری که توسط کارشناسان تایید شده است، بکارگیری عینک لیزر است. این عینک ها، انواع مختلفی دارد که هر کدام قابلیت های فوق العاده ای را برای شما فراهم می کند. از این جهت در خرید عینک لیزر باید مواردی را بررسی کنید تا بهترین انتخاب ممکن را صورت دهید. ما می توانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.
 
اگر محافظت از چشم برای شما اهمیت دارد، کافیست 5 دقیقه زمان گذاشته و این مقاله را مطالعه کنید.
 

2 فاکتور اساسی در خرید عینک لیزر

 
در انتخاب عینک محافظ چشم یا همان عینک لیزر دو فاکتور خیلی مهم وجود دارد.
 
·         طول موج لیزر
 
·         OD عینک
 
زمانی که قصد خرید عینک لیزر را دارید، متوجه می شوید که انتخاب خود را باید بر اساس مشخصات OD آن صورت دهید. این عدد، چگالی نوری عینک را در بازه مشخصی از طول موج نشان می‌دهد. هر چه OD عینک بیشتر باشد، از چشم در برابر طول موج مشخص شده، محافظت بیشتری می کند. OD را می توان از طریق فرمولهای خاصی محاسبه کرد. در این مقاله این فرمولها را بررسی نمی کنیم. تنها به ذکر مثالی بسنده می­کنیم:
 
"یکی از پر کاربردترین لیزرها در کلینیک‌ها دایود لیزرها هستند که طول موج آنها معمولا ۸۰۸ نانومتر می‌باشد.  برای این نوع لیزرها با توجه به عرض پالس و مقدار مجاز بیشینه­ی تابشی که می تواند به چشم برسد، مقدار بهینه OD در حدود ۵ محاسبه می­گردد. بنابراین بر روی شیشه عینک بایستی در بازه­ی طول موجی که شامل 808 نانومتر می­شود، OD=5+ درج شده باشد. به عنوان مثال نوشته شده باشد: 800-1100 nm: OD=5+"
فاکتور OD بر اساس طول موج لیزر بیان می شود. پس می توان گفت که دانستن این دو بسیار مهم است و تا زمانی که شما ندانید که لیزر با چه طول موجی را استفاده می کنید، انتخاب عینک لیزر به بهترین شکل ممکن، صورت نمی گیرد.
 

چگونه بهترین عینک لیزر را انتخاب کنیم؟

 
در خرید هر وسیله ای، دغدغه ما این است که چگونه جنس خوب را از بد تشخیص دهیم و اینکه مثلا بهترین لیزر مو، چه ویژگی هایی دارد. در خرید و انتخاب عینک لیزر نیز جریان به همین صورت است. ما در ادامه 3 نکته اساسی که در خرید عینک لیزر باید به آن توجه ویژه ای شود، را بررسی می کنیم.
 

نکته اول: رنگ شیشه عینک؛ یک مسئله ساده اما مهم

 
رنگ شاید در بیشتر کالاها، فقط جهت زیبایی سازی ایجاد شود، اما در مورد عینک لیزر این جریان متفاوت است. عینک های محافظ چشم، برای لیزر با نور مرئی یعنی با طول موج 400 تا 700 نانو متر تیره اند. بنابراین کافیست رنگ شیشه عینک، به صورت روشن باشد. در این صورت دیگر بازدهی مناسبی را برای شما نخواهد داشت. برای مثال رنگ شیشه عینک برای محافظت از نور آبی بایستی قرمز و رنگ شیشه برای محافظت از نور لیزر با رنگ قرمز عموما آبی یا سبز است.
 
این در حالیست که عینک لیزر مخصوص طول موج های نامرئی می­توانند شفاف باشند چرا که قرار نیست طول موج مرئی را مسدود کنند.
 
این دو مسئله نشان دهنده اهمیت فوق العاده این موضوع در خرید و انتخاب عینک محافظ چشم است.
 
 
عینک لیزر؛ راهکاری فوق العاده برای محافظت از چشم در مقابل پرتو لیزر

نکته دوم: طول عمر عینک را مدنظر قرار دهید

 
نوع عینکی که خریداری می کنید، در طول عمر آن تاثیر زیادی نمی گذارد. نوع جنس به کار رفته در شیشه عینک و بدنه عینک است که طول عمر آن را تعیین می کند. اما نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد، این است که اگر عینک دچار خط و خش یا شکستگی شد، دیگر نباید از آن استفاده کنیم. جنس عینکی که خریداری می کنید، بر روی قیمت عینک لیزر تاثیرگذار است. پس چه بهتر که با اندکی هزینه بیشتر، بهترین کیفیت عینک را تجربه کنیم.
 

نکته سوم: بهترین OD عینک برای مقابله با اشعه لیزر

 
یک فاکتور مهم برای مشخص کردن بهترین OD برای عینک وجود دارد. شما باید با بیشینه مجاز تابش MPE آشنا شوید. این فاکتور سطح تابش لیزری است که بافت زنده بدون صدمه دیدن می‌تواند در معرض آن قرار بگیرد. شما با داشتن طول موج لیزر و استاندارد MPE بهترین OD عینک مناسب با لیزر دستگاه خود را تعیین کنید. شاید این کار اندکی دشوار به نظر برسد. اما با مشورت با یک کارشناس خبره می توانید OD عینک مورد نظر را بدست آورده و بهترین خرید عینک محافظ را برای خود رقم بزنید.
 

کلام آخر

 
حال که با ویژگی های بهترین عینک لیزر آشنا شدید و متوجه شدید که چه عواملی در خرید عینک لیزر می­تواند تاثیرگذار است، باید به دنبال بهترین عینک اپراتور لیزر باشد. بدین منظور اطلاعات لیز رو خود را یادداشت کنید. این اطلاعات می­تواند طول موج، توان و فرکانس کاری آن باشد. این اطلاعات را در اختیار یک متخصص حرفه ای در زمینه فروش عینک اپراتور لیزر دهید تا OD موردنیاز برای لیزر شما را محاسبه کند و از آنها بخواهید تا عینک با کیفیتی را به شما معرفی کنند. وبسایت الولیزر و مشابه آن می­توانند بهترین مشاوره را در زمینه خرید عینک لیزر و دیگر تجهیزات اصلی و جانبی به شما ارائه دهد. ما به اهمیت فوق العاده این عینک برای محافظ از چشم، دیگر اشاره نمی کنیم، چون موضوع سلامتی چشم، موضوعی نیست که بخواهم از اهمیت آن برای شما نکاتی را بازگو کنم. قطعا خودتان می دانید. امیدوارم این نکات در خرید عینک محافظ برای شما کاربردی واقع شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۳
احمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۱
۰
۱
توضیحات بسیار عالی در زمینه عینک لیزر دادید. متشکرم
لیلی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۲
۰
۰
آیا زدن عینک لیزر برای بیماران هم ضروری هست؟
دکتر اورعی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
برای بیماران از چشمبند بیمار استفاده میشه.

نیازمندی ها