خط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه در دوازدهم فروردین ماه از سوی نیروهای پ. ک. ک در نزدیکی مرز ایران منفجر و جریان گاز به ترکیه از ایران قطع شد، طبق گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران پیش بینی می شود که احتمالا تا خرداد ماه صادرات گاز به ترکیه از سر گرفته شود.
کد خبر: ۱۲۶۷۷۸۹
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، در حالی که پیش بینی می شد مشکل ایجاد شده در خط لوله انتقال گاز ایران به آنکارا ظرف چند روز برطرف شود اما اکنون علی رغم اینکه نزدیک دو ماه از این حادثه گذشته هنوز  اقدام جدی در این زمینه رخ نداده است، همین موضوع موجب شده تا شائبه های زیادی در این رابطه به وجود آید.
 
معمولا در شش ماه اول سال میزان مصرف گاز در ترکیه کاهش می یابد که می توان یکی از دلایل تعلل در تعمیر خط لوله را این مساله عنوان کرد اما بعضا دلایل دیگری نیز برای این موضوع مطرح شده است.
 
به هر حال بر اساس قراردادی که با کشور ترکیه در این زمینه منعقد شده می بایست در طول یک سال میزان مشخصی برداشت صورت گیرد و هزینه آن به طور کامل پرداخت شود حتی اگر برداشت نیز صورت نگیرد این کشور موظف به پرداخت هزینه کامل است مگر اینکه شرایط مانند اکنون ویژه باشد. با این حال اگر کشور ترکیه دلایل قابل قبولی برای تعلل در تعمیر داشته باشد از پرداخت هزینه معاف خواهد شد اما اگر دلایل کافی نباشد باید کل هزینه را پرداخت و سال آینده می توانند همان میزان گاز را دریافت کند.
 
مهدی جمشیدی دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در این رابطه گفت: منتظر هستیم تا ترکیه خط لوله را تعمیر کند و انتقال گاز از سر گرفته شود اما هنوز این کار انجام نشده است اما به نظر می رسد که احتمالا تا آخر خرداد ماه عملیات تعمیر انجام شود.
 
وی با بیان اینکه ایران آمادگی این را داردکه ظرف مدت یک هفته خط را تعمیر و گاز را صادر کنیم، اظهار کرد: دلیل تاخیر طرف ترکیه برای تعمیر خط و دریافت گاز از ایران مشخص نیست و دلایل متعددی برای آن عنوان می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها