ماهاتیر محمد نخست وزیر سابق مالزی در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر و طی اقدامی افشاگرانه اعلام کرد که آمریکا جنگنده‌های F۱۶ را به استثناء رژیم صهیونیستی، به صورت ناقص به دیگر کشورها می‌فروشد.
کد خبر: ۱۲۶۶۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، وی در یک گفتگوی اختصاصی با این شبکه به تشریح دلایل عدم اقبال کشورهای مختلف به خرید تسلیحاتی از آمریکا پرداخت و گفت: آمریکا در معاملات خود صادق نیست، زیرا جنگنده‌های F۱۶ را به غیر از رژیم صهیونیستی، به همه کشورهای جهان به صورت ناقص می‌فروشد.

ماهاتیر محمد در این خصوص افزود: زمانی که دولت مالزی جنگنده های F۱۶ از دولت آمریکا می‌خرید، پس از دریافت جنگنده‌ها متوجه شد که واشنگتن آن‌ها را بدون کدهای اساسی و برنامه کامل فروخته و مالزی نمی‌تواند از همه قابلیت‌های این جنگنده‌ها از جمله قابلیت هجومی آن استفاده کند.

وی تصریح کرد: برای ما مشخص شد که اگر می‌خواهیم از قابلیت هجومی این جنگنده‌ها استفاده کنیم، باید به آمریکا بازگردیم تا کارشناسان آمریکایی آن را برنامه‌ریزی کنند و این به معنای هزینه اضافی برای جنگنده‌ها بود یعنی استفاده از قابلیت هجومی آن به خواست آمریکایی‌ها مشروط می‌شد.

نخست وزیر سابق مالزی در ادامه گفت، بنابراین مالزی دریافت که بعد از خرید این جنگنده های بلااستفاده، تنها چاره آن است که از آن‌ها فقط در رژه های نظامی استفاده کند، چون غیر از این کاربرد دیگری از آن نمی شد تصور کرد.

وی با اعلام اینکه آمریکا با تمام کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی با همین سیاست برخورد می‌کند، گفت که دولت آمریکا حتی تحت القائات همین رژیم از فروش جنگنده های F۳۵ به ترکیه سرباز زد.

ماهاتیر محمد در عین حال به تشریح توطئه‌های ناموفق دولت انگلیس در کشورش و دلیل تنفرش از این کشور پرداخت و گفت که انگلیسی‌ها هم به اندازه آمریکایی‌ها در توطئه‌گری علیه ملت مالزی نقش داشتند، همانگونه که آن‌ها همواره علیه ملت مظلوم فلسطین دست به توطئه‌های مختلف زده و می‌زنند.

وی از دسیسه دیگر آمریکایی‌ها علیه ملت‌های جنوب شرق آسیا پرده برداشت و گفت که آمریکا در جنگ اقتصادی که با چین راه انداخته، حتی از حد خود فراتر رفته و موضوع فروش جت های جنگنده به تایوان را مطرح کرده است که جزو خاک چین به حساب می‌آید.

«ماهاتیر محمد» که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در مالزی را بر عهده داشته است، از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست‌وزیر مالزی بود و در سال ۲۰۱۸ بار دیگر عهده‌دار این سمت شد و به خاطر برخی مسایل سیاسی در مارس ۲۰۲۰ استعفا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها