مجارستان بعد از پنج سال بدون شکست، در حالی که نسبت به آلمان غربی تیم بهتر و قدرتمندتری بود، با نتیجه سه بر ۲ شکست خورد و دستش از رسیدن به جام قهرمانی جام جهانی ۱۹۵۴ کوتاه ماند.
کد خبر: ۱۲۶۳۷۵۵

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بیشترین گل زده توسط یک تیم، بهترین تفاضل گل، بیشترین گل زده و خورده توسط تیم قهرمان، بیشترین گل دریافتی، پرگل‌ترین بازی و ... تنها گوشه‌ای از رکوردهایی است که جام جهانی ۱۹۵۴ از خود بر جای گذاشته است.

۱۶ تیم به سوئیس آمده بودند تا برای کشور و پرچم‌شان بجنگند. قرار بود یکی از زیباترین جام‌های جهانی تمام دوران به انجام برسد.

به دیدار پایانی برسیم. جایی که مجارهای جادویی با اقتدار هر چه تمام‌تر یک پای آن بودند و آلمان غربیِ زپ هربرگر پای دیگرش.

از این بازی به عنوان معجزه برن یاد کردند. مجارستان با سرمربیگری گوژتاو سبس شکست ناپذیرترین تیم بود. ۳۱ بازی بدون باخت تا فینال.

برد مقابل انگلیسِ مغرور در ومبلی. قهرمانی در المپیک ۱۹۵۲ و ... گوشه ای از نمایش شاهکار آن تیم طلایی در پنج سال اخیر بود. تیمی که فقط قهرمانی جهان را کم داشت. تیمی که فرانس پوشکاش ستاره اصلی‌اش بود و نخبگانی چون ساندور کوژیس، ناندور هیدگوتی، زولتان ژیبور و گیولا گروژیس در آن بازی می‌کردند.

در سوی مقابل آلمان غربی بود. بعد از جنگ جهانی دوم برای اولین بار اجازه حضور یافتند. بر خلاف مجارستان تیم حرفه‌ای نبودند.

در مرحله گروهی با نتیجه هشت بر سه مغلوب همین مجارها شده بودند. البته عمو زپ، از چند بازیکنان ذخیره در آن دیدار استفاده کرد و پست برخی از نفراتش را به عمد تغییر داد تا شناسایی نشوند.

بیش از ۶۲ هزار نفر در استادیوم حاضر بودند. هوا به شدت بارانی بود. هوایی که کاپیتان آلمان‌ها یعنی فریتز والتر در آن می‌درخشید.

مجارستانِ قدرتمند بازی را بسیار بهتر آغاز کرد. فرانس پوشکاش مصدوم در دقیقه ۶ و زولتان ژیبور در دقیقه هشت گل زدند تا خیلی‌ها کار را تمام شده بدانند. اما این تازه آغاز داستان بود. ماکسیمیلیان مورلوک و هلموت ران در دقایق ۱۰ و ۱۸ برای تیم سفیدپوش میدان گل زدند تا همه چیز خیلی زود برابر شود.

مجارستان بعد از این گل حملات طوفانی خود را آغاز کرد و آلمان چشم به تک موقعیت‌ها دوخت. تیر دروازه، بی‌دقتی مجارها، از خود گذشتگی مدافعان و نمایش خیره‌کننده گلر آلمان، تونی تورِک مانع از به ثمر رسیدن چند گل برای مجارستان شد. در این میان یکی ۲ موقعیت هم به آلمان رسید. تا اینکه دقیقه ۸۴ از راه رسید. هلموت ران بار دیگر برای تیمش گل زد و نتیجه سه بر ۲ شد.

کسی باور نمی‌کرد. مجارستان بازهم به سمت دروازه حریف تاخت. پوشکاش توانست گل دیگری بزند اما آفساید اعلام شد و بازی با همان نتیجه سه بر ۲ به اتمام رسید.

اولین قهرمانی آلمان غربی به دست آمد و معجزه برن تکمیل شد. مجارستان دوست‌داشتنی و قدرتمند گوژتاو سبس نیز بدون قهرمانی در جهان به کار خود پایان داد. تیمی که همیشه یکی از بهترین‌های تاریخ خواهد بود. قهرمانی بدون قهرمانی در جهان.

وقتی تیم جادویی در هوای فریتز والتری قهرمان جهان نشد! (+عکس)

وقتی تیم جادویی در هوای فریتز والتری قهرمان جهان نشد! (+عکس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها