موسیقی هفته‌مان ماجرای جالبی دارد! می‌خواهیم برایتان از اثری بنویسیم که منتشر شده اما ما نمی‌توانیم آن را بشنویم. پوریا خادم، آهنگساز و نوازنده جوان که یکی از پدیده‌های این حوزه محسوب می‌شود، یک پوئم سمفونی نوشته و ارکستر سمفونیک آذربایجان به رهبری رئوف عبدا...‌اف آن را منتشر کرده است.
کد خبر: ۱۲۴۲۳۸۷

این پوئم سمفونی، روایتگر روز آخر زندگی عباس‌ابن‌علی(ع)، علمدار سپاه حسین(ع) است. این پوئم سمفونی شامل ده بخش ماه میان، آب ممنوعه، دشت سوزان، در راه فرات، شرم آب، نبرد، علم بر خاک، مرثیه، شروه‌خوانی، سپاه بی‌سردار است و مدت زمانی حدود 20 دقیقه دارد. تلاش‌های آهنگساز برای انتشار اثر در ایران به جایی نرسیده و به همین دلیل هم اثر در خارج از ایران منتشر شده است.
او وقتی اقدام می‌کند تا برای انتشار این اثر در ایران مجوز بگیرد، با موانعی روبه‌رو می‌شود. شرط انتشار آلبوم موسیقی این است که اثر مدت زمانی بیش از 40 دقیقه داشته باشد. اثر خادم هر چند ده قطعه دارد و می‌توان از این نظر آن را در قالب یک آلبوم دید، اما چون مدت زمانش تقریبا نصف میزانی است که به‌عنوان زمان استاندارد آلبوم در نظر گرفته شده، موفق به این کار نمی‌شود. خادم تصمیم می‌گیرد برای اثرش در قالب تک آهنگ مجوز بگیرد، اما تک‌آهنگ هم نباید بیشتر از ده‌دقیقه باشد، پس اثرش در هیچ‌یک از دو گزینه با تعاریف دفتر موسیقی وزارت ارشاد نمی‌گنجد و از این طرف هم برای گرفتن مجوز جا می‌ماند.
این آهنگساز همچنین بیان کرده سایت دفتر موسیقی فایل‌های بالای ده مگابایت را قبول نمی‌کند و نتوانسته علمدار را حتی روی این سایت آپلود کند. خادم در این باره می‌گوید: فکر کنید قطعه‌ای که ۲۰دقیقه است را به حجمی پایین‌تر از ده مگابایت برسانید؛ کیفیت این موسیقی بسیار نازل خواهد بود. پس از آن ارشاد به ما گفت جزئیات موسیقی مشخص نیست. ما به شکل حضوری برایشان توضیح دادیم وقتی قطعه‌ای که ۲۰ دقیقه است و با ارکستر و کر ۱۲۰ نفره ضبط شده به حجم زیر ده مگابایت می‌رسانید مشخص است کیفیت به شکل فاجعه باری کم می‌شود. حالا از پس تمام این مشکلات که گذر کنید، نمی‌توانید آلبومتان را در پلتفرمی مثل بیپ تونز به فروش برسانید، چراکه تک آهنگ قابل‌فروش نیست. این در حالی است ما پوئم سمفونی علمدار را در بخش روی تمام پلتفرم‌های بین‌المللی موسیقی برای فروش گذاشتیم.
این اثر به تهیه‌کنندگی موسسه خادمین علی‌ابن‌ابی‌طالب در سال ۱۳۹۴، در اجرای زنده توسط ارکستر سمفونیک آذربایجان ضبط شده است. همچنین هم اکنون پس از انجام مسترینگ توسط کاوه عابدین، در پلتفرم‌های بین‌المللی موسیقی منتشر شده و ظاهرا با موانعی که ناشی از تعاریف غلط روند اداری انتشار موسیقی در ایران است، فعلا فرصت و امکان انتشار و شنیده‌شدن در ایران را نخواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها