بمب‏ها چند وقتی می‎شود که بیشتر اغذیه‌فروشی‌ها را تسخیر کرده‎ است. نکته قابل تامل در این میان اما قیمت‎ این بمب‎هاست. قیمت‏های بمب‎ها بسیار پایین است. این درحالی است که حجم مواد غذایی که در آنها استفاده شده، بسیار بالاست. قانون ساده ریاضی می‎گوید که هزینه بمب‎ها هم باید بالا برود. در انتهای کار اما همه چیز به شکل دیگری تغییر می‎کند.
کد خبر: ۱۲۴۲۱۸۰

بر روی حجم بالای همبرگر، ژامبون‎‌، کوکتل‎‌، قارچ‏‌، کاهو‌ و حتی گوجه‌هایی که در این نوع از ساندویچ‎ها استفاده می‎شود، لایه عظیمی از پنیر آب شده، ریخته می‎شود و پنیر همه چیز را می‎پوشاند. نقش پنهان‎کاری را در واقع پنیر ایفا می‎کند. به این ترتیب نمی‎توان فهمید که همبرگرهای فریز شده، تاریخ انقضای‌شان چه زمانی بوده است. برگرهایی که کیفیت مرغوبی هم ندارد و بعضا از گوشت مرغوبی هم در تولید آن استفاده نشده است. مشکل بعدی در مواد غذایی اولیه، ژامبون‌ها و کوکتل‎ها هستند که از کارخانه‏های نامعتبر خریداری می‎شوند تا هزینه‎های اولیه تولید را کاهش دهد. سبزیجاتی که در بمب‌ها استفاده می‎شود، خوب شسته نمی‎شود و در مکانی نامناسب هم نگهداری می‎شود. سیب‌زمینی‎ها با روغن‎های چند بار استفاده شده و در ظرف‎هایی که شاید ماه‎ها تمیز نشده‏، سرخ می‏شود. همه اینها از نظر صنعت غذایی، ایراد دارد. موضوع مهم دیگر اما وجود پنیر است. خارج از این که پنیر ارزش غذایی پایین و چربی بالایی دارد، رستوران دارها از پنیر با کیفیت هم استفاده نمی‌کنند. پنیر باکیفیت، پنیری است که از شیر طبیعی تولید شود. حال سوال این است که در بمب‎ها که حجم زیادی از آن‎ را هم پنیر تشکیل می‎دهد از پنیر باکیفیت استفاده می‎شود؟ بهترین پنیر در بازار قیمت‎ بالایی ‌دارد.
حال پنیری که حجم بالایی از بمب‎ها را هم تامین می‎کند، چه قدر قیمت دارد؟ پنیر از خانواده چربی است و برای بیمارانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، مناسب نیست. کیفیت پایین هم صدمات بیشتری خواهد داشت. پنیر جزو کالاهای لوکس در صنعت غذایی به حساب می‎آید و این کالای لوکس در بمب‌هایی استفاده می‎شود که قیمت پایینی دارند!
نکته مهمی دیگری که در فست فودها و به خصوص در بمب‎ها باید به آن دقت کرد، وجود نمک پنهان است که در صنعت غذایی به آن توجه ویژه می‎شود.
ژامبون، برگر، کوکتل و هر ماده دیگری که در بمب‎ها استفاده می‎شود، نمک دارند و سس‎های مخصوصی هم که استفاده می‎شود، حاوی نمک است. ‌همه اینها با هم، کیفیت غذایی بمب‎ها را کاهش می‎دهد.
حال سوال اینجاست که آیا منطقی است که یک کالای لوکس که برگر، ژامبون و پنیر پیتزا دارد، این قدر ارزان به فروش برسد؟ پاسخ در کیفیت پایین مواد غذایی نهفته است.

دکترمریم قادری

کارشناس صنایع غذایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها