تقویت مناسبات همه‌جانبه روسیه و چین با یکدیگر، نشان‌دهنده عمق شراکت استراتژیک تعریف شده در روابط مسکو-پکن است. این نگاه استراتژیک به‌خصوص پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و در دوران پساجنگ‌سرد از ابعاد و بازه وسیع‌تری برخوردار بوده و در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، سیاسی و نظامی ظهور و بروز داشته است.
کد خبر: ۱۲۴۱۲۱۳

تکمیل ساخت پروژه اولین پل جاده‌ای که دو کشور چین و روسیه را به یکدیگر پیوند می‌دهد، مصداقی عینی از اراده دو کشور چین و روسیه برای تقویت مبادلات دوجانبه محسوب می‌شود. این پل باهدف افزایش حجم صادرات و واردات فی‌مابین و تجارت دوجانبه ساخته شده است و شهر بلاگوشچنسک روسیه را به شهر هایه در چین متصل می‌کند. مسؤولان وزارت خارجه روسیه در حوزه شرق آسیا می‌گویند این جاده در بهار سال 2020( حدود پنج ماه آینده ) رسماً افتتاح شده و مورد بهره‌برداری مشترک قرار خواهد گفت.
ساخت این پروژه- که شامل 12 مایل (20کیلومتر) جاده است- توسط یک شرکت روسی -چینی صورت گرفته است. خبرگزاری رویترز به نقل از واسلی ارلوف استاندار منطقه آمور در روسیه می‌نویسد: ما از طریق تأسیس این پل جاده‌ای یک کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی جدید ایجاد خواهیم کرد. این موضوع به ما امکان می‌دهد تا بتوانیم ظرفیت‌هایی که در امور مربوط به حمل‌ونقل و تجارت بین دو کشور وجود دارد را به‌صورت کامل فعال کنیم.
خبرگزاری دولتی روسی تاس گزارش داده عملیات ساخت این پل جاده‌ای، در سال 2016 میلادی آغاز شده و حدود 18.8 میلیارد روبل هزینه داشته است. در ساخت این پل، از جدیدترین و محکم‌ترین سازه‌ها استفاده‌شده است.
همان‌گونه که اشاره شد، ساخت این پل نشان‌دهنده عزم دو کشور روسیه و چین برای تقویت مناسبات دوجانبه (در همه ابعاد) است. آثار اقتصادی ساخت این پل، خود را در آمار سال آینده (سال 2020) در حوزه مبادلات تجاری دو کشور با یکدیگر نشان خواهد داد. این در حالی است که سال 2018 میلادی و بنا بر اعلام وزارت بازرگانی چین، میزان مبادلات تجاری این کشور و روسیه به رکورد صد میلیارد دلار رسیده است .
مطابق آمار و مستنداتی که در حوزه صادرات و واردات دو کشور ارائه‌شده است، روسیه دهمین شریک تجاری بزرگ چین محسوب می‌شود. چین نیز اصلی‌ترین واردکننده محصولات روسی محسوب می‌شود. بر اساس آخرین اطلاعات چین۱۵ درصد از تجارت بین‌المللی خود را با روسیه انجام داده است. همچنین بر اساس گزارشی که اداره گمرک چین منتشر کرده است، میزان صادرات کالاهای این کشور به روسیه، در سال 2018 با 12درصد و فروش کالاهای روسی به چین نیز در مدت مشابه، 44 درصد افزایش داشته است؛ در حالی که هنوز آمار نهایی و رسمی میزان مبادلات تجاری دو کشور چین و روسیه در سال 2019 منتشرنشده است.
قطعاً میزان مبادلات دوجانبه در سال جاری میلادی، نسبت به سال گذشته میلادی (2018) نیز بیشتر بوده است. در این میان، تسهیل رفت‌وآمد تجاری میان دو کشور از طریق ساخت پروژه‌هایی مانند جاده بلاگوشچنسک- هایه منبعث از ثبات روابط مسکو-پکن و چشم‌انداز مساعد مناسبات همه‌جانبه این دو در آینده است.

سعید صابریان
بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها