محققان می‌گویند اقشار ضعیف و نیازمند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند فقر فقط محدود به نداشتن خانه و خودرو و امثال اینها نیست. فقیر که باشید، جسم‌تان هم به‌لحاظ تندرستی در معرض تهدید خواهد بود. اما چرا؟
کد خبر: ۱۲۴۱۰۵۲

نداشتن پول دوا و درمان؟ یا چه؟ نتایج یک تحقیق جدید نشان داده است علت اصلی این قضیه را باید در کیفیت خواب اقشار نیازمند و کمتر برخوردار جست‌وجو کرد.
افرادی که در مضیقه اقتصادی به سر می‌برند، معمولا چند شیفت کار می‌کنند. آن هم در محیط‌هایی که چه‌بسا به‌دلیل شرایط ناخوشایندی چون سروصدای زیاد سوهان اعصاب و روان باشند. استرس فشار اقتصادی و بدهی‌های معوقه را هم که اضافه کنید، خواهید دید هیچ‌کدام اینها در یک خواب شبانه باکیفیت مؤثر نیستند.
در تحقیقی که گفتیم، محققان با بررسی داده‌های ۱۱۱ هزار مرد و زن اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که 4/13 درصدِ ارتباط بین وضعیت شغلی و بیماری کرونری قلب را می‌توان به کمبود خواب نسبت داد. اما این همپوشانی بیشتر در مردان مشاهده شده است. محققان بر این باورند زنان معمولا براثر مسؤولیت‌های درون خانه همواره تحت استرس و فشارند و فشار ناشی از مشاغل یدی و کم‌درآمد برای زنان، وقتی در نمای کلی نگاه کنیم، به‌نسبت مردان بخش کوچک‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. اما این را هم اضافه کنیم محققان هنوز معتقدند نتایج حاصل از این پژوهش کاملا قطعی نیست. زیرا داده‌های مربوط به خواب که در این تحقیق به آنها استناد شد، مخلوطی از داده‌های گزارش‌شده توسط خود افراد و داده‌های حاصل از بررسی‌های کارشناسی بوده‌اند و بنابراین ممکن است نواقصی هم در داده‌های گزارش‌شده موجود بوده باشد.
البته پیشتر هم محققان به نتایج این‌چنینی دست یافته بودند. برای مثال در اوج رونق اقتصادی ژاپن در سال‌های دهه 1360/ ۱۹۸۰ اغلب مرگ‌ومیرهای مرتبط با کارِ بیش‌ازحد به‌دلیل مشکلات قلبی بودند. حتی اگر چنین نتایجی قطعی نباشد، در همین حد هم کافی است که بفهمیم اقشار کم‌درآمد به توجه بیشتری از سوی مسؤولان نیازمندند. برخی کارشناسان معتقدند برای بهبود کیفیت خواب یک جامعه باید به اصلاحات ساختاری دست زد. برای مثال مسؤولان باید در پی راه‌حلی برای کاهش ترافیک و آلودگی‌های صوتی باشند یا اجازه ندهند هیچ خانه‌ای به‌دلیل سروصدی زیاد نزدیک فرودگاه یا بزرگراه‌ها ساخته شود.

صدف دژآلود

دانش

منبع: Science Alert


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها