گزارشی از مشکلات صدور کارت سوخت پس از سهمیه‌بندی بنزین

مردم معطل کارت سوخت

شاید اگر سال 94 با تصمیم غیرکارشناسی وزارت نفت، سامانه هوشمند کارت سوخت کنار گذاشته نمی‌شد این روزها که دوباره سهمیه‌بندی بنزین اعمال شده، بسیاری از مردم در گیرودار دریافت کارت سوخت نبودند. کارت سوخت بعد از گرانی بنزین ارزش بیشتری نسبت به گذشته پیدا کرده و صفوف طولانی برای دریافت کارت سوخت در مراکز خدمات پلیس +10 تشکیل شده است. یک سال پیش دولت اعلام کرد دارندگان وسایل نقلیه برای دریافت کارت سوخت اقدام کنند اما باز هم کسی این موضوع را جدی نگرفت. حالا با گذشت دو هفته از سهمیه‌بندی بنزین افراد بسیاری هستند که کارت سوخت ندارند و سازمان‌های مختلف را مقصر می‌دانند. آماده نبودن زیرساخت صدور کارت سوخت از سوی وزارت نفت، عامل معطلی مردم شده به طوری که گفته می‌شود افرادی که کارت سوخت ندارند احتمالا تا دو ماه دیگر باید منتظر بمانند و در این دو ماه بنزین 3000 تومانی بزنند. این در حالی است که در سال 1386 که قرار بود بنزین سهمیه‌بندی شود، ابتدا برای همه وسایل نقلیه (بیش از ده میلیون) کارت سوخت صادر شد و سپس سهمیه‌بندی اجرا شد؛ اما در یک سال اخیر هنوز برای همه دو سه میلیون وسیله نقلیه‌ای که کارت سوخت نداشتند، کارت سوخت صادر نشده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۸۳۷

نارضایتی مردم در بررسی و استعلام کارت سوخت
حضور در چند مرکز پلیس + 10 اقدام دیگر خبرنگار ما برای تهیه این گزارش بود. وارد یک مرکز خدماتی پلیس + 10 شدم. افراد زیادی پشت هم ایستاده بودند و معلوم نبود که صف چگونه است. هرکسی که زودتر خودش را به باجه می‌رساند سؤال می‌پرسید و کارمند پشت باجه هم کلافه از ازدحام ایجادشده امکان بررسی کار را نداشت. درنهایت اعلام کرد توافق کنید نوبتتان چگونه است و بر همان اساس کارت‌ها و مدارک خودرو را برای بررسی کارت سوخت دریافت کرد و پشت هم گذاشت.
کارمند باجه افراد را جداگانه صدا می‌کرد و می‌گفت که کارت سوخت در چه مرحله‌ای قرار دارد. فلان موقع رفته برای صدور منتظر باشید! هنوز به ما اعلام نشده منتظر باشید! به شرکت پست تحویل شده منتظر باشید! منتظر باشید، جمله مشترکی بود که به همه افراد گفته می‌شد اما هیچ‌کدامشان دست پر از این مرکز خدماتی بیرون نمی‌آمدند. به مرکز دیگری مراجعه کردیم که نسبت به مرکز قبلی شلوغ‌تر بود. گفت‌وگوی خبرنگار ما با چند متقاضی دریافت کارت سوخت جالب بود. یکی از آن افراد می‌گفت هر روز به چند مرکز مراجعه می‌کنم که مسؤول مربوطه اعلام می‌کند سیستم کارت سوخت قطع است و من هم که مرخصی ساعتی از محل کارم گرفتم باید بازگردم، چند روز است مراجعه می‌کنم و تازه مدارک را برای بررسی دریافت کردند.
فرد دیگری معتقد بود، دو روز برای بررسی کارت سوخت مراجعه کردم که می‌گفتند اینترنت کند است و استعلام نمی‌دهد. مگر من این کار را انجام دادم که اکنون باید متضرر شوم؟
همچنین یک آقا زمانی که مدارک را تحویل داد مسؤول باجه گفت مدارک شما تکمیل نیست. فرد متعجب شد و گفت کارت خودرو را تحویل دادم که مسؤول باجه اعلام کرد برای صدور کارت المثنی باید بیمه‌نامه، کارت خودرو یا برگ سبز را تحویل دهید که موجب نارضایتی فرد شد و اعلام کرد یک سایت طراحی کنید و مدارک موردنیاز را بگویید. مردم زمانشان را از سر راه نیاورده‌اند که هر روز در صف‌های مختلف قرار بگیرند. این بخشی از گفته‌های مردم برای دریافت کارت سوخت بود که شنیده شد.


دلیل طولانی شدن تولید و توزیع کارت سوخت
آنطور که خبرنگار جام‌جم اطلاع کسب کرده روزانه 75 تا 80 هزار درخواست کارت سوخت در پلیس + 10 به ثبت می‌رسد اما وزارت نفت تنها ظرفیت تولید 30 هزار کارت سوخت در روز را دارد. متولی اصلی تولید کارت سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران است که در گذشته (قبل از سهمیه‌بندی بنزین) روزانه 4000 تا 5000 کارت سوخت را تحویل شرکت پست می‌داد، اما اکنون افزایش تقاضا نسبت به ظرفیت تولید باعث شده تا تحویل کارت سوخت با تأخیر انجام شود. مشخص است در شرایطی که ظرفیت تولید نسبت به تقاضا پایین باشد تولید و توزیع کارت سوخت نیازمند زمان بیشتری است و ظاهرا فقط باید منتظر باشید.
صاحبان وسایل نقلیه نو شماره
منتظر بمانند
کسانی که وسیله نقلیه خود را به‌تازگی خریده‌اند و پلاک جدید گرفته‌اند نیاز به انجام کاری ندارند و باید منتظر باشند تا روند صدور کارت سوخت آنها در شرکت پخش تکمیل شود تا از طریق شرکت پست به دستشان برسد. افرادی هم که خودروی دست دوم خود را اخیرا خریداری کرده‌اند اما قبلا پلاک داشتند و همان پلاک را در خودروهای جدید مورد استفاده قرار دادند به مراکز پلیس + 10 مراجعه کنند تا برای صدور کارت المثنی آنها اقدام شود.


دسته‌بندی کارت‌های سوخت در پست
از زمانی که بنزین گران شده تاکنون 575 هزار کارت سوخت توسط شرکت ملی پست در کشور توزیع شده است. کارت‌های سوختی که در شرکت پست مانده‌اند در سه حالت تقسیم‌بندی شدند: کارت‌هایی که از سال 93 تا 96 در باجه‌های پستی مانده‌اند که به دلیل تک‌نرخی شدن بنزین کسی برای دریافت این کارت‌ها مراجعه نکرده است.
بخش بعدی مربوط به درخواست‌هایی است که در سال 97 به ثبت رسیده اما آدرس‌های آنها تغییر داشته و همخوانی ندارد. در این شرایط ماموران شرکت پست کارت سوخت را به مرکز اصلی برمی‌گردانند تا در صورت مراجعه صاحب کارت به آنها تحویل شود. در اختیار نداشتن کارت‌های شناسایی یا کارت خودرو در آدرس مندرج در بسته پستی عامل دیگری است که باعث تجمع کارت‌های سوخت در باجه‌های شرکت پست شده است.
کسانی که آدرس محل سکونتشان تغییر کرده می‌توانند به نزدیک‌ترین باجه پستی مراجعه کنند و اگر کارت سوخت آنها در یکی از مراکز توزیع پستی باشد با پرداخت 8000 تومان می‌توانند آدرس جدید را ثبت و کارت سوخت را در آدرسی که ارائه می‌کنند تحویل بگیرند.
تعداد کارت‌های سوختی که در باجه‌های پستی باقیمانده به عدد 700 هزار می‌رسد که ظاهراً برخی افراد کارت المثنی دریافت کرده‌اند. مشخص است که در جریان کارت سوخت و توزیع آن شرکت پست مجری این موضوع است و روند صدور و تأیید مدارک بر عهده این شرکت نیست. افرادی که امکان مراجعه به شرکت پست برای سیستم باز توزیع یا تغییر آدرس را ندارند می‌توانند با مراجعه به پرتال شرکت ملی پست کد رهگیری 20 رقمی خود را وارد کنند تا امکان تغییر آدرس به آنها داده شود. پس از انجام این مراحل مبلغ 8000 تومان از کاربر دریافت می‌شود و کارت سوخت به آدرس جدید ارسال خواهد شد.

تعداد وسایل نقلیه در کشور
طبق برآوردهای انجام شده 24 میلیون وسیله نقلیه شامل خودرو و موتورسیکلت در کشور داریم که باید کارت سوخت داشته باشند. ضمن این‌که موتورسیکلت‌های بالای ده سال و خودروهای بالای 25 سال دیگر کارت سوخت دریافت نخواهند کرد اما همچنان تقاضا در باجه‌های پلیس + 10 آن‌قدر بالاست که نارضایتی در این مراکز به دلیل ازدحام جمعیتی به وجود آمده است. هرچند پلیس + 10 تنها وظیفه دریافت و تطبیق مدارک را بر عهده دارد اما چون مرحله اول برای ثبت‌نام کارت سوخت است هرچه کاسه و کوزه است سر آنها می‌شکند. شرکت پست هم که تحویل‌دهنده است چالش دیگری دارد که برخی مردم آنها را مقصر می‌دانند اما شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و در کل بدنه وزارت نفت که مسؤول تولید و تحویل این کارت‌ها به شرکت پست هستند از انتقاد مردم در امان مانده‌اند و کسی نمی‌داند که وزارت نفت باید در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
هرچند یک مقام مسؤول در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران معتقد است تقاضایی که اکنون در مراکز پلیس+10 وجود دارد برای ثبت درخواست کارت المثنی است اما در این میان برخی افراد هستند که با وجود ثبت‌نام و تکمیل مدارک در مراکز پلیس +10 یا وسایل نقلیه نوشماره در ماه‌های گذشته هنوز موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند. البته این دلگرمی به آنها داده می‌شود که سهمیه آنها ذخیره خواهد شد اما فعلا سوخت‌گیری این صاحبان وسایل نقلیه با کارت جایگاه با نرخ 3000تومان خواهد بود.

زمان انتظار برای صدور کارت سوخت جدید

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به افزایش درخواست‌ها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول می‌کشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.
فاطمه کاهی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسشی درباره دلیل تأخیر در صدور کارت‌های سوخت اظهار کرد: درخواست‌ها برای دریافت کارت سوخت از روز سهمیه‌بندی نسبت به شرایط عادی ده تا ۱۱ برابر شده است.
وی افزود: ظرفیت تولید کارت سوخت در شرایط عادی چهار تا پنج برابر درخواست‌ها بود و مشکلی از جهت صدور به‌موقع کارت سوخت وجود نداشت اما در حال حاضر دو برابر بیش از ظرفیت تولید کارت سوخت، درخواست دریافت می‌کنیم.
سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که خودروهای نوشماره نیز در صف صدور کارت سوخت قرار گرفته‌اند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به افزایش درخواست‌ها سه هفته تا دو ماه از زمان درخواست کارت سوخت طول می‌کشد تا کارت سوخت به دست مالکان خودرو برسد.
کاهی تصریح کرد: با وجود این تمام تلاشمان را می‌کنیم که ظرفیت تولید کارت سوخت را بالا ببریم و در عین حال سهمیه خودروهایی که کارت سوخت دریافت نکرده‌اند محفوظ برای آنها باقی می‌ماند.
وی در پایان گفت: با توجه به اعلام مکرر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره لزوم دریافت کارت سوخت از تابستان گذشته تا الآن بهتر بود شهروندان زودتر برای دریافت کارت سوخت خودروی خود اقدام می‌کردند تا شاهد تراکم درخواست‌ها نباشیم.

محمدحسین علی‌اکبری

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها