قاتل خاموش با سرمای هوا بازگشت

خواب ابدی

اواخر شهریورماه که می‌شود، سرما کم‌کم چادرش را روی شهرهای سردسیر پهن می‌کند. حالا که رسیده‌ایم به اواخر آبان، هوای اغلب شهرها سرد شده است و مردم وسایل گرمازا را روشن کرده‌اند تا در این سرما، گرمای شیرین و دلچسبی زیر پوست‌شان بدود، اما عفریت مرگ هم به همین اندازه به آنانی نزدیک شده که خطرات گازگرفتگی را جدی نمی‌گیرند. این دسته، با این‌که خبرهای مربوط به مرگ و میر با گاز را از رادیو و تلویزیون می‌شنوند یا در روزنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌خوانند، هنوز هم لوله بخاری‌شان را چک نمی‌کنند، از بست‌های مخصوص شلنگ گاز استفاده نمی‌کنند و با بستن یک سیم یا مفتول قال قضیه را می‌کنند. به‌جای شلنگ گاز از شلنگ آب استفاده می‌کنند، دودکش بخاری را چک نمی‌کنند و تمام این سهل‌انگاری‌ها نتیجه‌اش می‌شود جدول مرگبار گازگرفتگی که پزشکی قانونی هرساله آن را منتشر می‌کند. براساس آمارهای این سازمان، در شش ماهه اول سال 98، 63 زن و 160 مرد، در سال 97، 176 زن و 573مرد، در سال 96، 202 زن و 564 مرد، در سال 95، 216 زن و 620 مرد و در نهایت در سال 94، 144 زن و 482 مرد در کشور در اثر گازگرفتگی با گاز منواکسید کربن(co) جان خود را از دست داده‌اند. موضوع قابل توجه دیگر در لابه‌ لای آمارهای پزشکی قانونی، تلفات بیش از 70درصدی مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در نیمه دوم هر سال است، به‌طوری که از 749 فوتی مسمومیت با گاز منواکسید کربن در سال 97، 1/74درصد در شش ماهه دوم سال بر اثر استنشاق این گاز مرگبار فوت شده‌اند. بر اساس این گزارش، در نیمه دوم سال 97 بیشترین آمار تلفات گازگرفتگی با 137 فوتی در دی ماه و پس از آن با 135 فوتی در بهمن ماه به ثبت رسیده است. انتشار خبرهای گازگرفتگی افراد در شهرهای مختلف در خانه، مسافرت یا محل‌ کار، نمونه مشت از خرواری است که به‌دلیل سهل‌انگاری، جام مرگ را می‌نوشند.
کد خبر: ۱۲۳۷۰۷۶

مرگ 3 برادر در چادر مسافرتی

29 مهرماه همین امسال بود که خبر مرگ مشکوک
سه برادر در یک چادر مسافرتی در فراهان، خبر یک بخش حوادث بسیاری از خبرگزاری‌ها شد. سه برادر رفته بودند تا چند روزی آب و هوا عوض‌کنند، اما تقدیر، خواب بدی برای‌شان دیده بود.
شب آخر زندگی‌شان، وقتی هوا سرد شد، منقل زغالی روشن‌کردند و آن را داخل چادر مسافرتی ‌گذاشتند تا گرم‌شان شود، اما به دلیل استنشاق گاز منواکسید کربن ناشی از روشن‌ کردن منقل زغال، هرسه به خوابی ابدی
فرو رفتند که بیداری نداشت.
دو روز پس از مرگ آنها، نیروهای امدادی و انتظامی فراهان به منطقه رفتند و با جسد سه برادر مواجه شدند که هرگز موفق نشدند طلوع صبح روز بعد را ببینند.
مردادماه همین امسال هم دوباره اعضای یک خانواده پنج‌نفره شامل پدر، مادر، دو دختر و یک پسر در اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده بودند. پلیس در شرایطی اجساد آنها را پیدا کرد که 20 روز از مرگ‌شان گذشته و در اثر گرما فاسد شده بودند.

مرگ مادر همراه 3 فرزندش

بهمن ماه پارسال، اهالی مهرشهر کرج شاهد حادثه دردناکی بودند که تا مدت‌ها از ذهن‌شان بیرون نرفت. پدر خانواده شب قبل از حادثه باید شیفت می‌ماند و در خانه نبود. او که رفت، فرشته مرگ بر بام خانه کوچکش به پرواز درآمد. سه پسر بچه به نام‌های محمدپارسا هشت ساله، محمدطاها پنج ساله و ماهان سه ساله مشغول بازی بودند. شب که شد، هرکدام خسته گوشه‌ای افتادند و به خواب رفتند. مادر روی هر سه آنها را پتو کشید، اما آخرین شبی بود که بر گونه‌های کوچک پسرانش بوسه می‌نشاند. بعد از ساعتی، خود نیز کنار آنها خوابید. گاز، آرام آرام نشت کرد تا راه نفس هر چهار نفر را بست. پدر خانواده فردا صبح، زمانی آنها را پیدا کرد که هر چهار عزیزش به خواب ابدی فرو رفته بودند.
پلیس وارد عمل شد و تحقیقات را آغاز کرد. بعد از مدتی مشخص شد زن جوان در زمان خانه‌تکانی متوجه خروج لوله بخاری از جایش نشده و انتشار گاز باعث مرگ او و فرزندانش شده است.

قاتل خاموش را بهتر بشناسید

گاز منواکسیدکربن علائم مشخصی ندارد و کاملا بی‌بو است و به سرعت در محیط پخش می‌شود. میل ترکیبی این گاز با هموگلوبین خون 300 برابر بیش از میل ترکیبی با اکسیژن است و زمانی که CO وارد بدن می‌شود، بلافاصله به هموگلوبین خون می‌چسبد. به همین علت، فرد در کمتر از یکی‌دو‌دقیقه و پس از استنشاق گاز، احساس ضعف مفرط می‌کند که ناشی از فقر اکسیژن است.
علائم گازگرفتگی، شبیه یک سرماخوردگی ساده است که بدن دچار ضعف می‌شود و با سوزش چشم و گلو ادامه پیدا می‌کند. احساس درد در شکم و قفسه سینه از علائم دیگر مسمومیت با این گاز است. زمانی که میزان CO در محیط بسته زیاد باشد، فرد دچار تهوع، سرگیجه، سردرد، اختلال در دید و گفتار و ضعف حرکتی می‌شود و اگر میزان آلاینده‌ها بسیار بالا باشد، کار به بیهوشی، کما و حتی مرگ هم می‌رسد.

عروس و داماد ناکام

25 مهرماه 95 یک عروس و داماد 25 و 36 ساله
پس از پایان مراسم می‌رفتند که آغازگر زندگی مشترک‌شان باشند، ولی آنچه نصیب‌شان شد، مشتی خاک سرد و سنگ قبری بود که روی جسم بی‌جان هر دو نشست.
داماد جوان کارمند و دانشجوی دکترا و نوعروسش دانشجوی کارشناسی ارشد بود. عروسی که تمام شد، مهمانان به خانه‌هایشان رفتند تا برای مراسم پاتختی روز بعد آماده شوند، اما ظهر روز بعد وقتی قرار بود عروس را برای مراسم پاتختی آماده ‌کنند، هیچ خبری از عروس و داماد نبود. نه تلفن‌های همراه‌شان را جواب می‌دادند و نه تلفن خانه را. دل خانواده عروس و داماد مثل سیر و سرکه می‌جوشید. دیگر درنگ جایز نبود. خانواده‌ها به سمت خانه زوج جوان حرکت کردند، اما هرچه در زدند، هیچ‌کس در را باز نکرد. دیگر همه مطمئن شده بودند که اتفاق بدی افتاده است و دلشوره مثل خوره به جان همه افتاده بود. هیچ‌کس جرات حرف زدن نداشت. یکی از اقوام آنها سعی کرد با شکستن پنجره وارد خانه شود، اما هر چه تلاش‌کرد به در بسته خورد. آنهایی که هوش و حواس‌شان جمع‌تر بود، با پلیس و آتش‌نشانی و اورژانس تماس‌گرفتند و خیلی طول نکشید که تمام نیروها پشت در خانه عروس و داماد جوان صف کشیدند.
آتش‌نشانان با تجهیزات مخصوص وارد عمل شده و در را باز کردند و پس از مدت کوتاهی، اجساد عروس و داماد را در اتاق خواب پیدا کردند. پس از آن نیروهای امدادی وارد عمل شدند تا شاید بتوانند زن و شوهر جوان را از مرگ در اثر گازگرفتگی نجات دهند، اما پس از انتقال به بیمارستان مشخص شد هر دو جان خود را از دست داده‌اند.

لیلا حسین‌زاده

تپش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها