سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در سراسر جهان تعطیل شدند آیا غیر از مشکلات مالی، مسائل دیگری وجود دارد؟

نگرانی امنیتی یا مشکل مالی

از چند روز پیش برخی خبرهای جسته گریخته در منابع خبری منتشر شد که حکایت از بسته‌شدن تمام سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در سراسر جهان داشت. منابع اسرائیلی می‌گویند دلیل این تعطیلی اعتصاب دیپلمات‌ها و وابسته‌های نظامی این رژیم دراعتراض به شرایط نامساعد مالی بوده است. اتفاقی که چند سال پیش نیز تکرار شد، اما درهمین حال برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از نگرانی‌های امنیتی در این باره سخن می‌گویند و حتی برخی به صراحت نسبت به ضربات احتمالی ایران ابراز نگرانی می‌کنند.
کد خبر: ۱۲۳۵۴۵۰

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز چهارشنبه گذشته گزارش داد همه سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های اسرائیل در سراسر جهان از ساعت یک بامداد ۳۰ اکتبر به مدت نامعلومی تعطیل شده‌اند. به نوشته این منبع، از جمله نمایندگی دیپلماتیک اسرائیل در روسیه نیز اعلام کرد در ورودی این سفارتخانه بسته شده و به مراجعان خدمات ارائه نمی‌شود. به نوشته اسپوتنیک، در حال حاضر اسرائیل دارای
۶۹ سفارتخانه، ۲۳ کنسولگری و پنج نمایندگی است. اما دولت نتانیاهو بودجه وزارت خارجه را کاهش داده و آن را با سالی ۳۶۷ میلیون دلار به حال خود رها کرده است.
دلایل مالی
در همین رابطه روزنامه اسرائیلی تایمز گزارش کرد، تعطیلی سفارتخانه‌های این رژیم در سراسر جهان با هماهنگی وزارت خارجه، وزارت جنگ و فدراسیون کار هیستادروت (Histadrut) و بعد از آن صورت گرفت که خزانه‌داری رژیم صهیونیستی درخصوص عمل به توافق‌های پیشین عهدشکنی و اعلام کرد دیپلمات‌ها باید دلارهایی را که بابت هزینه دریافت کرده‌اند، بازگردانند. براساس این گزارش، جدال پیش آمده درخصوص مزایا و هزینه‌هایی است که به دیپلمات‌های
رژیم صهیونیستی و نمایندگان وزارت جنگ این رژیم که در کشورهای خارجی مستقر هستند، پرداخت شده بود و قرار بر آن شده بود که این بودجه، طیف وسیعی از هزینه‌ها از مراسم‌هایی که در اقامتگاه سفیر رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود گرفته تا هزینه‌های حمل و نقل را پوشش دهد. خزانه‌داری رژیم صهیونیستی اخیرا برای تغییر شیوه پرداخت بودجه و تعیین مالیات بر مزایا و بودجه‌ای که به فرستاده‌های این رژیم تعلق می‌گرفت، فشار آورده است. طبق این گزارش، خزانه‌داری رژیم صهیونیستی در حال حاضر خواستار تحمیل یک سیستم جدید بازگشتی است، به طوری که دیپلمات‌های این رژیم را وادار می‌کند هزاران دلار از مزایا و بودجه‌ای را که دریافت کرده‌اند، بازگردانند.دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی مدت‌هاست به پایین بودن دستمزد و جو نامساعد کاری خود اعتراض دارند و هر چند سال یک‌بار، یک تحریم‌ کاری را اجرا می‌کنند که معمولا به اعتصاب عمومی کشیده می‌شود. این اعتصاب طی سال‌های 2011 و 2014 و حتی 2018 نیز جریان داشت، اما چندان نتیجه‌بخش نبود.
نگرانی‌های امنیتی
با این حال برخی تحلیلگران حدس می‌زنند ممکن است نگرانی‌های امنیتی نیز در این تصمیم دخالت داشته باشد، زیرا از چند هفته پیش رهبران این رژیم به طور روزافزون علیه تهدیدات فزاینده امنیتی هشدار می‌دادند. در همین رابطه رادیو پیام اسرائیل در راستای پروژه ایران‌هراسی مقامات رژیم صهیونیستی نیز گزارش کرد: به دنبال دریافت اطلاعات محرمانه در مورد آن که دولت ایران قصد دارد به یک رشته اقدامات تعرضی بزرگ علیه این رژیم دست بزند، سفارتخانه‌ها و مراکز وابسته به رژیم صهیونیستی در برخی از کشورهای جهان به حال آماده‌باش درآمده‌اند. یک تحلیلگر اسرائیلی به رادیو پیام گفت: همین ملاحظات، و اطلاعات محرمانه‌ای که به دست آمده، مقامات امنیتی اسرائیل را به این ارزیابی رسانده که ممکن است ایران، اسرائیل را به عنوان هدف جدید خود برگزیده و قصد انجام یک عمل تعرضی بزرگ را داشته باشد. هرچند مقامات اسرائیلی تعطیلی سفارتخانه‌های این رژیم را به مسائل مالی و اقتصادی مرتبط می‌کنند، اما نمی‌توان نگرانی‌های امنیتی و احساس خطر سران این رژیم را از نظر دور داشت. در واقع تعطیلی سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی می‌تواند میزان آسیب‌پذیری آنها را در برابر هرگونه حمله احتمالی کاهش دهد.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها