پس از شکست و ناکامی نتانیاهو ، گانتس مامور تشکیل کابینه شد

بی‌بی‌رفت، بنی آمد !

بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی روز به روز پیچیده‌تر می‌شود. پس از آن‌که بنیامین نتانیاهو نتوانست کابینه خود را تشکیل دهد، روون ریولین، رئیس رژیم صهیونیستی مجبور شد بنی گانتس رهبر ائتلاف آبی-سفید را برای تشکیل کابینه معرفی کند. این در حالی است که ناظران می‌گویند شرایط گانتس اگر دشوار‌تر از نتانیاهو نباشد آسان‌تر نخواهد بود. اگر وی نیز موفق به تشکیل کابینه نشود، یک‌بار دیگر باید صندوق‌های رای را در سرزمین‌های اشغالی برپا کرد تا بار دیگر این دور باطل تکرار شود. از همین رو برخی ناظران می‌گویند این تازه ابتدای کار بوده و در آینده نیز تشکیل کابینه در سرزمین‌های اشغالی به‌سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود.
کد خبر: ۱۲۳۴۳۰۷

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، در پی انصراف نتانیاهو از تشکیل کابینه، روون ریولین، رئیس این رژیم بنی گانتس را مامور تشکیل کابینه کرد. بنیامین نتانیاهو به رغم یک مهلت 26 روزه نتوانست تعداد کافی نمایندگان کنست را برای پیوستن به ائتلاف دولتی کنار هم جمع کند. این دومین بار طی یک سال و نیم است که نتانیاهو در تشکیل دولت ناکام می‌ماند. این برای اولین بار از سال ۲۰۰۶ است که نتانیاهو مجبور به کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری می‌شود. نتانیاهو گفته بود نهایت سعی خود را کرد، اما موفق به تشکیل یک ائتلاف نشد. کمیته ناظر بر انتخابات پارلمان یک ماه پیش پیروزی ائتلاف آبی-سفید بنی گانتس را با ۳۳ کرسی و در پی آن لیکود با ۳۱ کرسی و لیست مشترک عربی با ۱۳ کرسی را اعلام کرد.
راه دشوار گانتس
به گزارش بلومبرگ، گانتس نیز به اندازه نتانیاهو با مسیری دشوار روبه‌روست زیرا نتایج انتخابات غیرقطعی بود و اسرائیل را در حالت فلج سیاسی قرار داده است. با این حال دستیاران بنی گانتس گفتند او فهرست مشترک عربی را برای رایزنی‌ها جهت تشکیل دولت فرا خواهد خواند. این در حالی است که مقامات ارشد صهیونیستی تمایلی به حضور عرب‌زبانان در دولت ندارند. گانتس همچنین گفته است قصد دارد ابتدا قبل از رفتن سراغ احزاب دیگر سراغ لیکود برود. وی پس از آن قرار است برای تشکیل دولت نزد احزاب راست‌گرا برود.
اکنون گانتس نیز ۲۸ روز فرصت دارد تا کاری را که نتانیاهو در انجام آن شکست خورد، انجام دهد. اگر این بازنشسته ارتش شکست بخورد، پس از آن هر نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی در طول ۲۱ روز از اکثریت برای تشکیل دولت حمایت خواهد کرد وگرنه در صورت رسیدن به بن‌بست سیاسی، لاجرم باید انتخابات سوم برگزار شود. ائتلاف آبی ـ سفید خواستار تشکیل دولت واحد است و رهبران این حزب پیشتر گفته‌اند در صورتی با لیکود ائتلاف خواهند کرد که نتانیاهو از رهبری این حزب کناره‌گیری کند. از آنجا که چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد ائتلاف مذکور ناچار است با احزاب گشر ـ کار و اردوی دموکراتیک از بلوک چپ یا احزاب اسرائیل خانه ما و راست جدید از بلوک راست ائتلاف کند. اما گفته می‌شود حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن هرگز حاضر نیست در دولتی شرکت کند که احزاب عربی شرکت داشته باشند. از سوی دیگر خود ائتلاف آبی ـ سفید با گروه‌های افراطی راست در اسرائیل اختلافات جدی و عمیق دارد. به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، کنار هم قرار دادن این احزاب در این شرایط مثل جادوی سیاسی می‌ماند و سابقه سیاسی کوتاه گانتس بازنشسته ارتش، نشان می‌دهد که چنین جادویی ورای توانایی اوست.
مرگ سیاسی بی‌بی
اعلام خبر ناکامی نتانیاهو در تشکیل کابینه برای بسیاری به معنای «‌مرگ سیاسی بی‌بی» بود و این اتفاق را پایان عمر سیاسی شخصی دانستند که از سال ۱۹۹۶ در سرزمین‌های اشغالی به صورت‌های مختلف در قدرت حضور داشته است. این وضعیت در حالی برای نتانیاهو رقم خورده است که وی با چهار پرونده سنگین درخصوص فساد مالی مواجه است. نتانیاهو تا‌کنون توانسته برگزاری دادگاه و صدور حکم در‌خصوص این پرونده‌ها را به تعویق بیندازد، اما اکنون با کنار رفتن وی از روند تشکیل کابینه، سیستم قضایی رژیم صهیونیستی به‌راحتی می‌تواند او را پای میز محاکمه بکشاند. در شهریور سال جاری شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل فاش کرد که نتانیاهو در‌صدد است به شرط تبرئه شدن از اتهامات، از صحنه سیاسی کناره‌گیری کند. پیش از این نیز آویخای مندلبیت، دادستان کل اسرائیل گفته بود نتانیاهو در سه زمینه متهم به قانون‌شکنی است.
نتانیاهو در چهار پرونده متهم به دریافت رشوه، سوء‌استفاده از قدرت و خیانت است. فساد مقامات ارشد رژیم صهیونیستی موضوعی فراگیر است و بعد از محاکمه و زندانی شدن افرادی چون موشه کاتساف، رئیس سابق و ایهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین این رژیم به دلیل فساد اخلاقی و مالی اکنون نوبت به بنیامین نتانیاهو رسیده است.
بحرانی عمیق
فارس الصرفندی، تحلیلگر عرب به شبکه خبری العالم می‌گوید: «مساله‌ای که خیلی‌ها متوجه آن نیستند، این است که بحران در داخل رژیم اسرائیل، بیشتر از آن که سیاسی باشد، بحرانی اجتماعی است و علت آن، تناقض میان اقشار مختلف جامعه اسرائیل است. تناقض دیگری که وجود دارد، میان لائیک‌های میانه رو و متدینین یهودی است، لائیک‌ها که خود را اساس و پایه رژیم صهیونیستی به شمار می‌آورند، معتقدند متدینین تلاش می‌کنند با تحمیل تعالیم و ارزش‌های دینی بر مردم و وادار کردن آنها به قبول ارزش‌هایی که مردم آنها را باور ندارند، بر این رژیم سلطه پیدا کنند. افزون بر این تناقض‌ها باید گفت بنیامین نتانیاهو علت اصلی برملا شدن شکاف‌های درونی رژیم صهیونیستی بوده است. شکاف‌ها و تناقضاتی که از سال 1996 و به خصوص بعد از کشته شدن اسحاق رابین می‌رفت که خود را نشان دهد. به همین دلیل شاید بتوان گفت به دلیل بروز همین شکاف‌ها شاید تشکیل یک دولت جدید در اسرائیل به این زودی‌ها امکان پذیر نباشد. حتی برخی اطمینان دارند که تشکیل یک دولت با‌ ثبات در سرزمین‌های اشغالی غیر‌ممکن خواهد بود، زیرا این تضادها و تناقض‌ها روز به روز درحال افزایش بوده و هر گونه انتخاباتی در آینده، بحرانی بزرگ‌تر را به دنبال خواهد داشت.

گانتس کیست؟

بنیامین (بنی) گانتس(60ساله) فرزند یکی از بازماندگان یهودیان آواره شده در زمان جنگ جهانی دوم است که در خانواده‌ای کشاورز بزرگ شد. او در طول ۳۸ سال خدمت در ارتش سمت‌های مهمی را در اختیار داشت. او از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ میلادی فرماندهی جبهه شمال، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ میلادی فرمانده نیروی زمینی ارتش و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ میلادی وابسته نظامی در سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن بود. او همچنین در سال ۲۰۰۹ میلادی، برای مدتی به سمت معاون ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی منصوب شد. گانتس در عرصه سیاست تازه‌وارد و ژنرالی بازنشسته است که ائتلاف «آبی و سفید» را در فوریه سال جاری همراه یائیر لاپید، رهبر حزب میانه «یش عتید (آینده آنجاست)»، گبی اشکنازی، یکی دیگر از ژنرال‌های بازنشسته ارتش و موشه یعلون، وزیر سابق دفاع تشکیل داد.
گانتس وعده داده که در صورت پیروزی به سیاست‌های دوگانه نتانیاهو پایان می‌دهد. او وعده افزایش خانه‌سازی یهودیان را در اراضی فلسطینی داده و نسبت به ایران نیز مواضع تندی دارد.

رحیم محمدی

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها