ما حدود یک سوم از عمر خود را در خواب می‌گذرانیم. از سوی دیگر، خواب کافی و باکیفیت علاوه بر این که باعث استراحت بدن می‌شود، آثار مثبتی نیز روی برقراری تعادل هورمون‌ها دارد و به کنترل استرس هم کمک می‌کند. بنابراین برقراری شرایط مناسب برای خواب بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند. انتخاب یک تشک مناسب یکی از معیارهای یک خواب خوب شبانه است که سبک زندگی سالمی را به همراه می‌آورد.
کد خبر: ۱۲۳۳۰۳۶

مراقب تشک‌های سمی باشید: ما درطول شب حدود هفت هشت ساعت را روی تشک می‌خوابیم، بنابراین باید تشکی انتخاب کنیم که مواد سالم و بی‌خطری در آن به کار رفته باشد. حدود 90 درصد تشک‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که با بروز برخی بیماری‌ها در ارتباط هستند. از جمله این مواد می‌توان به ‌polybrominated diphenyl ethers ( PBDE) ‌، اسید بوریک، فورمالدئید و آنتیموان اشاره کرد.
در این میان PBDEها مواد ضد احتراقی هستند که برای جلوگیری از سوختن تشک بر اثر افتادن شمع یا سیگار به کار می‌روند.
این مواد به ترکیبات ارگانیک فراری تجزیه شده و بعد از آزاد شدن در هوا، هنگام شب تنفس می‌شود که بسیار خطرناک‌اند. در برخی تشک‌های پشمی که از مواد ارگانیک ساخته شده‌اند نیز برای مستحکم نگه‌داشتن الیاف پشم، از الیاف مصنوعی چسبنده استفاده می‌کنند که اغلب سمی هستند. اما تولیدکنندگانی هم هستند که در تولید تشک از هیچ ماده سمی استفاده نکنند.
تشک‌های ارگانیک که بدون رنگ، عطر و آفت‌کش‌های مصنوعی ساخته می‌شوند معمولا آثار مثبتی را به‌همراه دارد که عبارتند از: حفظ حالت طبیعی بدن و بهبود کیفیت خواب؛ ارتباط نداشتن بدن با مواد سمی مرتبط با بروز انواع سرطان‌ها از جمله ریه و مشکلات قلبی؛ جلوگیری از غلت زدن‌های مکرر در طول شب؛ کاهش اختلالات خواب از جمله وقفه تنفسی خواب؛ کنترل دمای طبیعی بدن و جلوگیری از بالا رفتن حرارت بدن در طول شب؛ کاهش بروز حساسیت به‌خاطر استفاده نکردن از عطرها و رنگ‌های مصنوعی و کاهش مشکلات جسمی از قبیل کمردرد، گردن درد، مشکلات ناباروری، مشکلات رشدی در نوزادان و کودکان.
جریان خونی که بهبود می‌یابد: بهبود جریان خون یکی از عناصر مهم در داشتن خواب شبانه راحت به شمار می‌رود. انتخاب تشکی که از طریق حمایت مناسب از بدن و اعمال فشار مناسب به بدن مانع از انسداد جریان خون شود، اهمیت زیادی دارد.
جریان خون ضعیف دردی را ایجاد می‌کند که باعث غلت زدن‌ها و چرخش‌های مداوم در طول خواب می‌شود. هر بار غلت زدن، چرخه خواب را مختل می‌کند که همین امر خستگی و خواب‌آلودگی در طول روز را به دنبال دارد. Memory foam یکی از بهترین گزینه‌ها برای تشک است.
Memory foam موادی است که به حفظ حالت طبیعی بدن کمک می‌کند.
حمایت از بدن هنگام خواب: پزشکان توصیه می‌کنند هرگز از تشک‌های فنری برای خواب استفاده نکنید. این قبیل تشک‌ها بیشترین عامل فشار روی نقاط خاصی از بدن هستند که غالبا کمردرد را به دنبال دارند و بعد از چند سال استفاده متوجه مشکلات به‌وجود آمده خواهید شد. تشک‌هایی از جنس لاتکس طبیعی و ارگانیک مقاوم بوده و برای محیط‌زیست هم بی‌خطرند. اگر به دنبال یک تشک طبیعی هستید، پشم بهترین گزینه است و به راحتی قابل شست‌وشو و خارج کردن است. اما در این میان، الیاف پشم ممکن است برای افراد مستعد حساسیت، کمی آزاردهنده باشد.


منبع: drfranklipman

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها