ترشی و شور از چاشنی‌های پرطرفدار و زینت‌بخش سفره‌های ما ایرانیان به‌خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان است و معمولا این روزها اکثر خانم‌ها به فکر تهیه و تدارک انواع ترشی و شور هستند.اگر شما هم قصد دارید برای پاییز و زمستان شور و ترشی‌های متنوع و خوشمزه‌ای را تهیه کنید باید برای بهتر شدن آن چند نکته را مد نظر داشته باشید: تمام مواد و ظرف مورد نظر باید کاملا خشک باشد در غیر این صورت ترشی و شور کپک می‌زند. شور و ترشی را بهتر است در ظروف شیشه‌ای یا سفال درست کنیم. برای بهتر شدن طعم شور و ترشی از ادویه‌هایی مانند گلپر، زیره، تخم کرفس، تخم گشنیز و... استفاده کنید. در این شماره به طرز درست کردن سه نوع ترشی که مرباهای آن هم طرفدار زیادی دارد، پرداخته ایم.این ترشی‌ها را تهیه کرده و از مزه بی‌نظیر آنها لذت ببرید.
کد خبر: ۱۲۳۱۹۸۸

ترشی انجیر

مواد لازم:
انجیر سبز: 2 کیلو / شکر: 250 گرم / سرکه ترجیحا سیب: یک لیوان / آب: یک لیوان / دارچین: یک قاشق چایخوری / ادویه مخصوص ترشی: زیره، گلپر، تخم گشنیز، تخم کرفس و...: به میزان دلخواه
در یک قابلمه آب، پودر دارچین، شکر، سرکه و آب را ریخته و روی حرارت می‌گذاریم. در این فاصله انجیرها را که بهتر است ریز، سبز و کمی نارس باشد، شسته و وقتی آب اضافه‌اش رفت آن را به محتویات قابلمه اضافه کرده و حرارت را کم می‌کنیم تا آرام آرام بجوشد.
بعد از کمی جوشیدن شعله را خاموش کرده و قابلمه را 24 ساعت کنار می‌گذاریم و روز بعد دوباره قابلمه را روی حرارت می‌گذاریم تا کمی بجوشد و این کار را سه بار طی سه روز تکرار کرده و روز آخر و در آخرین مرحله برای بهتر شدن طعم ترشی و البته به میل و ذائقه‌مان می‌توانیم کمی ادویه مخصوص ترشی را که شامل گلپر، تخم گشنیز، تخم کرفس، زیره، زردچوبه و... است به قابلمه اضافه کنیم.
در نهایت بعد از خنک شدن، ترشی را در ظرف مناسبی که بهتر است شیشه‌ای یا سفال باشد ریخته، درآن را محکم کرده و در جای سردی مانند یخچال می‌گذاریم. این ترشی مزه متفاوتی دارد و به امتحان کردن آن می‌ارزد.

ترشی به

مواد لازم:
به: یک کیلو / سرکه: یک لیتر / نمک: به میزان لازم / ادویه‌های مخصوص ترشی شامل: زیره، زردچوبه، گلپر، تخم گشنیز، تخم کرفس و...: به میزان دلخواه
به‌ها را پوست کنده، قسمت سفت و هسته‌ها را جدا کرده و می‌شوییم و حدود یک ساعت روی یک پارچه تمیز می‌گذاریم تا آب اضافه‌اش گرفته شده و خشک شود. در ظرف مناسبی سرکه و یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت تمایل کمی ادویه مخصوص ترشی را با هم مخلوط کرده و کنار می‌گذاریم. سپس تکه‌های به را در ظرف مناسبی که بهتر است شیشه‌ای یا سفال باشد ریخته، مایع ترشی را روی آن می‌ریزیم به‌طوری که کامل روی تکه‌های به را بگیرد.درظرف را محکم بسته و درجای خنکی مانند یخچال می‌گذاریم البته درصورت تمایل می‌توانیم کمی گل کلم خرد شده هم به این ترشی اضافه کنیم؛ طعم آن را خیلی بهتر می‌کند.

ترشی هویج و ترب

مواد لازم:
هویج متوسط: 4 عدد / ترب متوسط: 2 عدد / شکر: 2 قاشق غذاخوری / نمک: 2 قاشق غذاخوری / سرکه سفید: یک لیوان / آب: یک لیوان / ادویه مخصوص ترشی شامل: گلپر، تخم گشنیز، تخم کرفس، زیره و...: به میزان دلخواه
هویج‌ها و ترب‌ها را پوست کنده، خرد کرده یا رنده درشت می‌کنیم سپس آنها را شسته و روی دستمال تمیزی می‌گذاریم تا کامل خشک شود.درظرف مناسبی شکر، نمک، سرکه، آب و در صورت تمایل کمی ادویه مخصوص ترشی را با هم مخلوط کرده و هم می‌زنیم تا جایی که شکر کاملا حل شود.
هویج و ترب‌های خرد شده را در ظرف مناسبی که بهتر است شیشه‌ای یا سفال باشد ریخته، مایع ترشی را روی آن می‌ریزیم به‌طوری که روی مواد را کامل بگیرد.سپس در ظرف را محکم بسته و در جای خنکی مانند یخچال می‌گذاریم. این ترشی، خوش طعم و کاملا متفاوت است.

مژده مظهری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها