خبرهای رسیده حکایت از آرامش در بغداد و سایر شهرهای عراق دارد

عــراق آرام گــرفت

نارضایتی مردم عراق به‌خصوص شهرهای محروم شیعیان امر جدیدی نیست. مساله جدید، سوار شدن بر موج اعتراضاتی بود که چند روز گذشته در برخی شهرهای عراق به وجود آمد. این اعتراضات در واقع فرصتی به دست کسانی داد که از مدت‌ها پیش در کمین نشسته بودند تا از آب گل آلود ماهی گرفته و اعتراضات را به سمت ایران و به‌خصوص نیروهای طرفدار ایران در عراق از جمله بسیج مردمی این کشور را جهت دهی کنند. اما هوشیاری مقامات دینی و سیاسی عراق از یک سو و آگاهی مردم این کشور تقریبا این توطئه را خنثی کرد و یک بار دیگر نشان داد عراق در همسایگی ایران همچنان سنگری مستحکم و جاودانه باقی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۲۳۱۵۸۴

از روز سه‌شنبه گذشته برخی از شهرهای عراق از جمله بغداد، نجف، کربلا، بصره، دیار بکر و... دستخوش موجی از اعتراضات مردمی شد. این اعتراضات نسبت به فساد و عدم جدیت برای مبارزه با آن، بیکاری روز افزون و نارسایی در خدمات رسانی عمومی بود. در جریان زد‌و‌خوردهایی که بین معترضان و نیروهای امنیتی در برخی از نقاط به وقوع پیوست در مجموع 44 نفر کشته و صدها نفر مجروح شدند. روز گذشته در حالی که اکثر رسانه‌ها از آرامش و سکوت بغداد خبر می‌دادند برخی منابع خبری نیز گفتند اعتراضات به صورت پراکنده همچنان ادامه دارد. این در حالی است که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق شامگاه پنجشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد به خواسته‌های معترضان توجه می‌کند و دولت برای حل مشکلات برنامه‌های منظمی دارد.
روز گذشته خبرنگار شبکه السومریه در خبری اعلام کرد مناطق مرکزی بغداد آرام بوده و خالی از تظاهر کنندگان است. وی همچنین تصریح کرد با وجود حضور نیافتن تظاهر کنندگان، نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بغداد حضور دارند. تلویزیون عراق نیز با انتشار تصاویری از میدان‌های التحریر و «الخلانی» اعلام کرد که تظاهر کنندگان در این میدان‌ها حضور ندارند.با وجود این رسانه‌های محور غربی - عربی که هدفش مخالفت با محور مقاومت است همچنان سعی دارند وضعیت عراق را متشنج نشان دهند. شبکه خبری العربیه وابسته به عربستان سعودی نیز روز گذشته اعلام کرد نیروهای امنیتی «امروز جمعه به سمت ده ها تظاهر ‌کننده در مرکز بغداد تیراندازی کردند.
پیام نخست‌وزیر عراق
عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق روز جمعه در یک پیام زنده تلویزیونی تأکید کرد دولت مطالبات مشروع مردم را پیگیری خواهد کرد. به گزارش اسکای نیوز، وی در این پیام تلویزیونی ضمن درخواست از قانونگذاران برای حمایت از تغییرات در کابینه گفت: اکنون عراق بین این دو گزینه که «دولت باقی بماند» یا این‌که «دولت باقی نماند» قرار گرفته است. از پارلمان و گروه‌های سیاسی می‌خواهم اختیار تغییرات در کابینه و تکمیل آن بدون سهمیه بندی‌های سیاسی را به نخست وزیر بدهند. نخست‌وزیر عراق همچنین خواهان آرامش در عراق شده و تصریح کرد: عده معدودی موفق شده‌اند تظاهرات‌ در برخی استان‌های این کشور را از مسیر مسالمت‌آمیز خارج کنند. طرحی را به پارلمان در دوره آینده ارائه می‌دهیم برای افزایش درآمد هر خانواده که سطح اقتصادی ضعیفی دارد تا زندگی شرافتمندانه برای همه خانواده‌های عراقی فراهم شود.عادل عبدالمهدی درعین حال تاکید کرد «راه حل جادویی» برای حل مشکلات وجود ندارد و دولت نمی‌تواند تمام آرزوهای شهروندان را ظرف یک سال برآورده کند. درهمین راستا دولت دستور برکناری هزار کارمند بخش دولتی و یک فرمانده نظامی را داد. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از معترضان عراقی خواست در چارچوب قانون اعتراضات شان را ساماندهی کنند و خویشتنداری داشته باشند.
تابستان داغ
منابع امنیتی و اطلاعاتی عراق می‌گویند تظاهرات‌کنندگان در برخی از شهرهای جنوبی این کشور به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست کسانی هستند که به‌صورت مسالمت‌آمیز تظاهرات برگزار می‌کنند و عمده اعتراضات‌شان، وضعیت نامناسب معیشتی است. اما دسته دوم، کسانی هستند که خرابکارند و تظاهرات را به سمت خشونت می‌کشانند. برخی از منابع بلندپایه عراقی هم اعلام کردند بخش عمده این تظاهرات که از روز سه‌شنبه نهم مهر ماه آغاز شد، طرحی از سوی آمریکا موسوم به «تابستان داغ عراق» بود.
به این معنا که واشنگتن قصد دارد با استفاده از ایادی خود در عراق، تظاهرات مسالمت‌آمیز را به سمت هرج و مرج و شورش سوق می‌دهد تا بتواند به این وسیله برکل عراق مسلط شود.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان با اشاره به توطئه‌های دشمن درعراق نوشت: اینجا سخن از «کودتا»، «دولت نجات» یا «رهبر نظامی» است. این طرح «از سه ماه پیش، با همکاری شماری از سرویس‌های اطلاعاتی» کشف شد. براساس این طرح، [قرار بود] تظاهراتی تحت عنوان مطالبات [مردم] آغاز و سپس از آن بهره‌برداری شود و به سمت خشونت و ایجاد هرج و مرج و ناآرامی در کشور سوق داده شود. قرار بود در نهایت از دل این اعتراضات یک رهبر مردمی «محبوب» به ظهور برسد تا رهبر دولت نجات باشد و به این ترتیب آمریکا بتواند سیطره خود را بر عراق کامل کند.
بعثی‌ها و چهره های مشهور
خبرگزاری «براثا» نیز طی تحلیلی درباره تحولات اخیر عراق، به نقش مستقیم آمریکا در ایجاد هرج و مرج در این کشور اشاره و تأکید کرد ، عناصر حزب بعث و برخی از چهره های مشهور این کشور زمینه‌ساز اجرای طرح آمریکایی در عراق هستند. به گفته کارشناسان بقایای حزب منحله بعث عراق و به‌خصوص افراد‌مشهور عربی نقش پر رنگی در آشوب‌های اخیر داشتند. بعثی‌ها تلاش کردند به صورت سازماندهی شده اعتراضات را به سمت خشونت‌های بیشتر سوق دهند تا با دادن کشته‌های بیشتر بتوانند اوضاع را متشنج کرده و کنترل آن را از دست دولت عراق و نیروهای امنیتی این کشور خارج سازند. درهمین حال افراد مشهور عراق و برخی کشورهای عربی دیگر نیز با دمیدن در تنور اعتراضات تلاش وافری کردند تا این اعتراضات را به سمت ایران سوق دهند و به‌خصوص زمینه را برای عدم برگزاری مراسم اربعین آماده کنند. دریک نمونه گفته شد ۵۸ هزار اکانت سعودی در ترند کردن هشتگ آشوب‌های عراق مشارکت کرده و ۲۰۰ ربات ۱۳هزار توئیت را برای ترند کردن استفاده کرده‌اند. نکته جالب توجه این‌که برخی کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت و اصلاحات در داخل ایران نیز خیلی دوست داشتند درگیری‌های عراق را به‌گونه‌ای پوشش دهند که انگار جنگ داخلی دراین کشور به‌راه افتاده است. این درحالی است که دروغگویی این شبکه‌ها در سالِ قبل به‌خصوص در ماجرای سوءاستفاده جنسی مردانِ عراقی‌ها از زنان ایرانی برهمگان روشن شده بود.
فارغ از همه این توطئه‌ها و دسیسه‌ها اما روز گذشته اعلام شد 112 هزار نفر در سامانه سماح برای سفر به کربلای معلا ثبت نام کرده اند. اینها نشان می‌دهد امسال نیز اقیانوس مواج اربعین، حتی پر شورتر از سال‌های گذشته در عراق، ایران، لبنان، پاکستان، افغانستان و اقصی نقاط عالم به خروش آمده و به سوی قبله گاه آزادگان عالم حرکت خواهد کرد.

درخواست آیت‌ا... سیستانی

احمد الصافی، نماینده آیت‌ا... سیستانی از دولت عراق خواست تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند. وی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا گفت: اخیرا تجاوزهایی علیه تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی و املاک عمومی صورت گرفت. دولت باید تدابیری را برای مبارزه با فساد اتخاذ کند و از سهمیه‌بندی دست بردارد. انجام اصلاحات یک ضرورت است و باید به آن عمل کرد. رؤسای سه‌گانه باید تدابیر عملی را در این‌باره اتخاذ کنند.در همین حال، شبکه المیادین از کشف یک گروه تروریستی در نجف خبر داد که قصد ترور آیت‌ا... سیستانی را داشتند. همچنین مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر در عراق از نمایندگان ائتلاف سائورن خواست تا رسیدگی دولت به مشکلات مردم از حضور در پارلمان خودداری کنند.

علی باقری

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها